2020-03-23, 15:53
Medlem
Det är inte åldern, det är beslut om att de äldre får dö, som är dödligt för de äldre. Eller ska vi säga att det är inte virus som dödar utan det är brist på utrustning och material.

Här en gråtande spansk doktor.

Michael Welling
@WellingMichael
#Spain "Doctors in #España
Flag of Spain
with tears in their eyes tell how people over 65 must have their respirators removed to give it to the younger people suffering . Seniors are sedated so they don't suffer. " #CoronavirusPandemic #CoronaVirusUpdates

https://twitter.com/WellingMichael/status/1241491706677284870
Citera
2020-03-23, 15:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Att influensa inte får den effekten beror på att det finns vaccin och immunitet i hög grad.
Läkare är lika mottagliga för virus som andra, en vit rock är ingen garanti för att man inte blir sjuk. Läkare kan vara äldre och ha hälsoproblem precis som alla andra. Jag vet inte om siffran 19 stämmer dock.

Varför vill du då likställa sjukdomar som det finns vaccin mot och som vissa har immunitet mot, med corona? Hur skall du ha det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Så är det, den enkla och brutala metoden att hantera ett jobbigt virus. Ju tidigare desto bättre, helst innan någon spridning i samhället.

Meddela att isoleringen startar vid ett visst klockslag och låt alla bunkra upp innan. All verksamhet läggs på is. Om någon bryter isoleringen är det automatiskt dödsstraff.

Efter två veckor kan landet vakna upp igen.

Japp. Så borde man köra. Glöm inte tester av varje person under denna tid. I den mån det går. Minimum temp 3x per vecka. Helst halssvabb också.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Håller med om osäkerheten, satt igår/natt och nörda i detta och vi är 24 dagar efter Italien, 33 sydkorea och 48 kina. Så det komnner, frågan är om det blir en klass3 varning eller en tyfon.

Men on the flipside så är vi ju ett jävligt introvert folk som trivs bäst med oss själva, vi bor stort och har haft möjlighet att komma in sent på detta.

Ovannämnda resonemang gäller ej på Sthlm, vågar inte ens tänka på hur de koleriska och lättantändliga blattarna i våra smutsiga no go zoner resonerar när deras kära vårtbeklädda/enögda kurdfarmor mittallt får dubbelpipig lunginflammation, dom kommer väl flooda alla IVA avdelningar och själva leka doktor, toskskrikandes till varandra.

DIY-jalla jalla doktorer som tagit examen via ett 52 sekundersklipp på YouTube hur man sätter dropp.

Jag är ganska säker på att det blir en ökad militär närvaro vid vårdinrättningarna när det drar ihop sig.

Sådant har en avkylande effekt.
Citera
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanbak
Som tur är så kan alla med en hel gärna inser att han vet vad han pratar om. 😉

Ja, vi får se när vi är alla är arbetslösa och våra äldre börjat dö som flugor om hans hänvisning till bristande stöd i litteratur för en total karantän var rätt väg att gå. Jag tvekar starkt på det.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
"En person i Norge som bekräftats vara smittad med corona gick i söndagskväll på fest. För det fick han böter på 20 000 norska kronor för brott mot infektionsskyddslagen, rapporterar VG.

Om boten inte betalas riskerar mannen fängelse i 40 dagar.

– Vi hoppas att folk förstår allvaret i den situation som landet befinner sig i och följer gällande lagar, regler och riktlinjer, säger åklagare Gunnar Fløystad till tidningen."
Citera
Medlem
Två saker jag reagerade på i presskonferensen:

- Att han säger något i stil med "vågen vi trodde skulle komma i helgen har dröjt. Det verkar som våra åtgärder har hjälpt, Stockholm är tomt, så vi kanske får en plattare kurva"

Stockholm är väl förfan inte tomt pga deras åtgärder??? Dom har ju sagt att alla ska leva som vanligt, stanna hemma om sjuk, och inte hälsa på äldre. Punkt. Inget mer. Dom har sagt att vi kan samlas upp till 500 stycken och dessutom gå ut och stötta krögarna.

Stockholm är helt tomt, därför att folk började strunta i FHM och har infört karantän själva. Företag började själva se till att folk jobbar hemifrån. Folk bunkrade mat så att dom slipper trängas i butiker. Folk slutade gå ut och äta (förutom innerstan där alla tror att dom är odödliga). Alla som kan ta bilen gör det. Många ställde om undervisning till online en vecka innan högskolor stängde. Ingen går ut. Det började bli tomt överallt redan förra veckan när FHM fortfarande stod på presskonferenserna och sa att allt är lugnt.

Det är förargligt att dom först inget gör, när människor själva agerar efter sunt förnuft och agerar mot deras rekommendationer, då kommer FHM och berömmer sig själv pga det?

- Han sa att det är väldigt svårt att ge en tillförlitlig prognos på hur många som blir inlagda på sjukhus i toppen på kurvan, därför att vi inte har en aning om hur många smittade vi har. Han sa bokstavligt talat ungefär "vi måste veta antalet smittade för att kunna lägga upp våra strategier"

Var det inte dom som för två veckor sen sa: ""det är onödigt att testa alla med symtom, vi fokuserar på riskgrupper"????

Någon?? Snälla?? Kan någon förklara detta för mig?? Jag struntar fullständigt i politik och allt annat irrelevant folk passar på att lufta härinne.

Men VARFÖR är precis allt som kommer ut från FHM så motsägelsefullt??

Varför sa man är dom allra flesta inte behöver vård, men gör om Älvsjömässan till fältsjukhus?
Citera
2020-03-23, 15:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Man kan se enstaka nu. Men det borde vara mycket fler. Jag tror dels att folk tycker det är pinsamt och dels tror jag att man väntar tills det blir ännu värre efter som man inte har obegränsat med masker.

Jag tror mest de tycker det är pinsamt, det är därför jag inte har det. Om många har det så kommer jag börja använda det.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
Det är rätt med båda, men egentligen är det O ( ohne = utan ) //antigener//

Egentligen är ett lurigt ord. I Sverige säger vi - A B noll -. Blodgrupp »noll« benämns så för att den har noll antigener inom ABO blodgruppssystemet. Som sagt, det beror på vad som egentligen betyder. det är som med datumangivelse. Är det egentligen 9/11 den nionde september eller är det 11/9?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Madrid, spanien..detta har vi o vänta pojkar..

https://www.liveleak.com/view?t=a1CU9_1584901641

Inte konstigt folk blir sjuka när de får sitta så tät i små lokaler.
Inga sängar... hur är ventilationen där?!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Nej han har ingen erfarenhet av det och han står själv och säger att han inte vet, att det kommer att forskas mycket om detta i framtiden. Det fattar också andra länder och drar till med storsläggan för att vara på den säkra sidan då det råder osäkerhet. Vissa länder har lite mer erfarenhet av epidemier och hanterar detta smartare, länder som Taiwan och Sydkorea. Men det är ju klart att det är intressant att ett rikt land som Sverige kan bidra till framtida forskning genom att agera självdestruktivt. Man kan helt enkelt inte äta kakan och ha kvar den. Man måste göra ett val om man ska kämpa emot detta eller inte. Väntar man som vårt land gör och tror att det ska gå över så väljer man det sämsta och det är stor död och en sönderslagen vårdapparat. Ekonomier kan alltid återstartas men döda är döda. Att prata om självmord pga. av dålig ekonomi är ju löjeväckande, det finns lyckopiller för det. 2018 tog 1574 människor livet av sig och jag har svårt att se en tredubbling av det i ett välfärdssamhälle som vårt land. Därimot är det lätt att se tusentals döda i olika åldersgrupper av covid-19 pga. av slapphet och handlingsförlamning.

https://ki.se/nasp/sjalvmord-i-sverige

2017/2018 dog 1012 människor i Sverige av säsongsinfluensa.
Du menar att statsepidemiologen inte har erfarenhet av smittspridning? På riktigt?
Lyssna på Tegnell och Giesecke, de är läkare med enorm erfarenhet smittskydd. Gisecke har upplevt 5 pandemier. Jag är övertygad om att deras kunskap och slutsatser är säkrare än dina och övriga stollars spekulationer.
Citera
2020-03-23, 15:56
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Klart det funkar, det är ingen taktik, det är naturen som har sin gång? Får flockimmunitet att låta som något som är människans påfund, idiotjävel.

Du får ej immunitet, mot herpes, hiv, mm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in