2020-03-23, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Finns ingen vettig förklaring. Man är väldigt angelägen om att offra de ungas framtid för .... vad? Kanske är det populism, dagens ledare kanske inte har så många röster att hämta hos de unga.

Tack för svar.

Även om människan i hundratals, tusentals år, gjort allt den kan för att ta makt politiskt och militärt, så försöker jag ställa mig frågan vad som är annorlunda denna gång?

Självklart flyttar varje alla fram sina pjäser i oroliga tider.

Jag har dock svårt att se att dagens ledare skulle "offra" de unga, det hade ju direkt slagit tillbaka om ett par år när ja, unga blir äldre.

Förstår fortfarande inte. Jag antar att ingen gör det.
Citera
2020-03-23, 15:48
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Jävla idiot. Tror du alla blir allvarligt sjuka efter en vecka?
Han skrev ”de flesta som får problem”.
Tror kanske du också kan få gå en SFI-kurs om du frågar fint.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Taiwan fick rapporter om ett oidentifierat virus i Wuhan i december 2019. Den 31 december började de kontrollera alla flyg från Wuhan. Då fanns det 27 rapporterade fall i Wuhan.

De visste inte vad de skulle leta efter utan började testa för 26 kända patogener, inklusive SARS och MERS.

Det är vad jag kallar för föredömligt smittskyddsarbete.

Taiwan har idag 165 aktiva fall, med endast 2 döda, trots att de bor granne med Kina och borde var ett av de hårdast drabbade länderna.
Det fanns inga flyg från Wuhan till Taiwan, om det ens fanns några från fastlands-Kina (exklusive Hongkong). Samtidigt fanns det tjogtals till resten av världen varje dag där smittade kan ha följt med. Den första var ju redan död den 31 december.

Det är via flygplanen i princip alla har kommit till resten av världen. Taiwan hade tur som inte hade lika mycket kontakter med Kina som många andra länder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinybits
Konstigt att MSB skickar pucken vidare till lokala nivåerna för att bedöma vilka yrken/arbetsplatser som krävs för att driva samhället vid en kris

Inget fel med att delegera diverse arbetsuppgifter. Man måste ju samarbeta i en kris som denna.
Citera
2020-03-23, 15:49
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona88
En sak jag inte förstår det är vad Italiens minster sa när han sa hur många som dött här om dagen och jag citerar

"Jag vill en gång påminna om att vi räknar alla dödsfall och inte ut skiljer dem som dött av coronaviruset"

Menas det att man räknar med alla som dött av olika orsaker och inte bara pga corona och därför dödstalet är så hög?

Felöversättning av SVT

Ordagrant italienska: Voglio ricordare ancora una volta che noi conteggiamo tutti i deceduti quindi non facciamo distinzione di deceduti per e con il coronavirus.
På svenska: Jag vill åter påminna om att vi räknar alla dödsfall, vi gör alltså inte en distinktion mellan döda av och döda med coronaviruset.
SVT · Lucas Brischetto
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Jävla idiot. Tror du alla blir allvarligt sjuka efter en vecka?

Det är som han/hon skriver, efter 7 dagar. Idiot.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Över en miljard människor i mer än 50 länder och territorier i världen har just nu uppmanats att stanna hemma på grund av coronaviruset, enligt en sammanräkning från nyhetsbyrån AFP.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
I Italien har det dött hundratals per dag under en längre tid. Det är inte en influensa. Var det 19 läkare som dött i Italien? Brukar influensa döda läkarna som behandlar patienterna?

Att influensa inte får den effekten beror på att det finns vaccin och immunitet i hög grad.
Läkare är lika mottagliga för virus som andra, en vit rock är ingen garanti för att man inte blir sjuk. Läkare kan vara äldre och ha hälsoproblem precis som alla andra. Jag vet inte om siffran 19 stämmer dock.
Citera
2020-03-23, 15:50
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Inte sett någon med mask. Har du mask skrattar folk åt dig. Klubbar och caféer är fulla. Folk njuter i vårsolen. Bussar och tåg fulla.
Sett bilder från Drottninggatan där det var helt tomt dock, och arbetsplatser är ödelagda för att folk jobbar hemifrån.
Och folk inom resturang och hotell pratar om konkurs. Jag kan inte fatta det för det ser lika fullt ut som vanligt- menmen det är ju min subjektiva bild av verkligheten så.

Summa summarum- överlag lite lugnare än vanligt men inte i närheten tillräckligt för att stoppa spridningen av viruset överhuvudtaget.

Enligt mina upplevelser går Sverige någon slags efterbliven mellanväg just nu- vår ekonomi kommer bli knullad med tiden hursomhelst, men dessutom får vi alla viruset.

Man har ju läst att skyddsmasker knappt går att köpa varken i butik eller online, men ändå har jag bara sett en person med mask. Kan ju vara hamstrarna som köpt på sig dem , annars känns det som att man borde se fler med skyddsmask ute på stan etc.
//Skalman
Citera
2020-03-23, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Tegnell säger åter igen att det är tomt på folk i Stockholm...
Samtidigt sitter de massor av folk på lunchrestauranger, uteserveringar samtidigt har de varit kaos i kollektivtrafiken med överfulla bussar osv.
Vilken verklighet lever den här gubben i och varför är det ingen som ifrågasätter de han påstår!?

Fullt med 70+ i affärerna. En del riktigt skruttiga.
Citera
2020-03-23, 15:51
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Lugna sig i Maj ja.... Dvs peak inom två månader med massa döda för att sedan gå neråt. Han är en lurig jävel

Han vill hinna med o få så många "immuna" innan sommaren som möjligt
Jag tror att Expressen med den rubriksättningen vill jäklas med karln, de har ju sen i ingressen utvecklat det (även om det är lite otydligt, eller om det är han som är otydlig ...).
Citera
2020-03-23, 15:51
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinKamrat
Tills motsatsen är bevisad så antar jag att det är inkompetens framför illvilja. Den svenska koncensuskulturen gör oss galet mottagliga för grupptänk, och i en krissituation ökar den risken ytterligare (hej flyktingkris 2015).

Ja. Som vanligt. När ska sosse-röstaren vakna? Jag har sett större egoism från sossar än andra i denna pandemi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in