2020-03-23, 19:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Under vilken tidsperiod talar vi om i ovanstående?
Så lång tid det tar för folk, alternativt så lång tid det tar för smittan. Hur länge kan vi fortsätta distansera oss socialt?

Som jag ser det har vi bara två realistiska val:
Antingen köper vi ovanstående scenario på kort tid, eller så kör vi lock down under kort tid, men med förnyade lock Downs vid nya utbrott.

Vi vet inte ens om vi blir immuna, och som kristen är det här ett lätt val för mig att göra: andras liv går i alla lägen först.

Oavsett vilken väg vi tar blir priset högt, men som du ser är det inte realistiskt att göra detta under många år. Folk kan inte leva så.
Citera
Medlem
Det här har jag sagt hela tiden. Får viruset fäste i Rinkeby med omnejd så har Sverige ett problem.

Citat:
Enligt Jihan Mohamed var fem av de sex avlidna med svensksomalisk bakgrund bosatta i Järvaområdet i Stockholm, som består av stadsdelarna Kista/Rinkeby och Spånga/Tensta. Den sjätte var hemmahörande i Järfälla kommun.

– Jag vet inte varför just Järvaområdet sticker ut när det gäller avlidna i Covid-19, men många bor trångbott här. Flera generationer kan bo i samma lägenhet och det kan spela i

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lakarforening-larmar-over-halften-av-de-doda-ar-svensksomalier
Senast redigerad av argeneau 2020-03-23 kl. 20:09.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, tänka sig att obefintliga språkkunskaper och utanförskap faktiskt får väldigt tydliga konsekvenser. Man ska inte lära sig svenska för att det är kul och för att man känner för det - det är livsviktigt och praktiskt och det är en plikt.

Att just svensk-somalier råkar illa ut är inte jättekonstigt. Både kulturellt och språkligt hamnar denna grupp alltid på trekvarten och har så gjort i åratal.

Det är inte ens säkert att en svensk-somalisk familj som besöker vården förstår det svenska vårdkonceptet- Den förstår kanske inte ens hälften av vad som sägs, barnen tolkar åt morsan som inte kan fem ord svenska och vissa har obefintlig utbildning osv.

Det är tragikomiskt att vissa tror att vi har koll på sk riskgrupper. Inte ens infödda svenska pensionärer har vett i huvudet, och att nå tusentals somaliska familjer är faktiskt lönlöst.

Dessutom har vi ca 50 000 papperslösa i Sverige. Dessa kommer aldrig att nås av någon j-a coronainformation.
Känns inte som att det är läge att du ska sitta och gotta dig i att en specifik grupp drabbades just denna gång.

Det är väldigt vanligt och kommer ske igen, hos någon annan grupp. Nu är dessa människor informerade i alla fall.

Och med så få dödsfall vi ännu har är det meningslöst att försöka dra några slutsatser baserat på detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abo142
Minst sex av de nio som dött av coronaviruset i Stockholmsområdet är svensksomalier.

Enligt Jihan Mohamed var fem av de sex avlidna med svensksomalisk bakgrund bosatta i Järvaområdet i Stockholm, som består av stadsdelarna Kista/Rinkeby och Spånga/Tensta. Den sjätte var hemmahörande i Järfälla kommun.

– I den somaliska kulturen är det viktigt att umgås, stötta och besöka varandra, speciellt om någon är sjuk. När viruset spreds till Sverige fanns det inte så mycket information på somaliska och många levde som vanligt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lakarforening-larmar-over-halften-av-de-doda-ar-svensksomalier
Det er veldig trist at det ikke var nok informasjon på somalisk. Jeg vet ikke hvordan det er i Norge med informasjon på flere språk. Uansett burde jo dette med å få ut tilstrekkelig med informasjon på mange forskjellige språk slik at hele landets befolkning mottar informasjonen, være noe som skulle ha vært planlagt i en kriseplan.
Citera
2020-03-23, 19:59
Medlem
arbetets avatar
Det är svensksomalier som dör i Stockholm av Corona:

Läkarförening larmar: Över hälften av de döda i Stockholmsområdet är svensksomalier
Minst sex av de nio som dött av coronaviruset i Stockholmsområdet är svensksomalier. Det konstaterar svensksomaliska läkarföreningen.
– När det spreds till Sverige fanns det inte så mycket information på somaliska och många levde som vanligt, säger Jihan Mohamed, styrelseledamot i föreningen, till SVT:s Agenda.

– De flesta hade underliggande sjukdomar. Men en man i 60-årsåldern, som avled i går, gav ett väldigt välmående intryck även om vi inte känner till hans sjukdomshistorik. Många blev chockade när de fick veta att han hade dött, säger läkaren Jihan Mohamed, som är styrelseledamot i svensksomaliska läkarföreningen.

Enligt Region Stockholm har hittills nio personer med bekräftad Covid-19 avlidit men de vill inte uppge var de avlidna är hemmahörande.
Citera
Medlem
Stefan4s avatar
Var kan sjukvården få tag i nödvändig skyddsutrustning nu när belastningen kommer öka i allt snabbare takt?

Jag tänker att ex företag och industrier som hanterar giftiga ämnen och andra potenta kemikalier borde ha viss skyddsutrustning på lager.

Likaså kan väl laboratorieverksamhet som inte är absolut nödvändig bidra med viss matriel. Både forskare och kriminaltekniker använder väl sådan utrustning? Även vårdutbildningarna borde kunna avvara skyddsutrustning nu när studierna bedrivs på distans.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Varför då?
SKa folk som redan har ett arbete slippa att utsättas för smitta på bekostnad av de som inte har ett?
Är grundvärdet här att om du har ett jobb har du rätt att leva, inte annars?
Nå, nu är det ju inte så att man ber dem äta en cyanidkapsel direkt. Och givetvis behövs det folk så måste ju någon utföra arbetet. Annars skulle vi ju varken ha vård eller mat.
Citera
Medlem
WHO rapporterade förra veckan om ett MERS-CoV-fall i Quatar.

Han började hosta 9 februari och fördes till sjukhuset senare samma dag.

Förra veckan när WHO skrev om detta så var mannen fortfarande i kritiskt tillstånd. Någon som vet något mer om det?

Hittar inget mer än vad WHO skrev förra veckan:
https://www.who.int/csr/don/12-march-2020-mers-qatar/en/

Jag blev nyfiken och grävde lite mer i det, då stötte jag på nyheter för 3 månader sedan om 3 fall av MERS i samma stad. En av dem dog 12 december:
http://outbreaknewstoday.com/mers-in-qatar-3-cases-confirmed-in-doha-73685/

Och där finner vi också 10 nya MERS-fall från november, denna gången i grannlandet Saudiarabien spridda över 6 regioner:
https://www.who.int/csr/don/18-december-2019-mers-saudi-arabia/en/

Spola tillbaka lite till så har vi under oktober ett MERS-fall i det andra grannlandet Förenade Arabemiraten:
https://www.who.int/csr/don/31-october-2019-mers-the-united-arab-emirates/en/

Det hela låter anmärkningsvärt eftersom endast 2 fall har rapporterats av MERS i hela Quatar de senaste 2 åren. Fram tills nyligen då. Och nu har man upptäckt ganska många de senaste månaderna, flera i samma stad.

—————————

För er som inte vet så är MERS likt SARS och Covid-19, inkubationstid på 1-14 dagar drabbar lungorna m.m.

Den stora skillnaden att dödligheten skyhög;
Dödligheten är 35% (fastställd)

Tankar? Har vi dubbel otur (eller ja, minst 35 gånger mer otur)? Är det anmärkningsvärt?

Eller är det mer vanligt med dessa utbrott än vad jag uppfattat det som?

Först så tänkte jag att man kanske bara har lagt märke till lungsjukdomar lite mer nu i och med Covid-19. Men jag insåg att den förklaringen inte håller eftersom de här MERS-fallen började innan Covid-19 var känt.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-03-23 kl. 20:13.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Kikar man på Worldmoeters och kurvorna för respektive land (antal döda) så är det många länder som visar inbromsande logaritmiska kurvor.

Italien, Spanien, Iran, UK, Portugal är exempel. Italien har bromsats in från ca 10-11 mars.

Tyskland kanske är på väg att bromsas in också, senaste 2-3 dagarna.

Frågan är vad dessa länder med inbromsning gjorde för åtgärder, om några alls, ca 2 veckor innan inbromsningen? För Italien skulle det vara runt vecka 5 (27 feb-2 mars).

Frankrike, USA, Schweiz, Nederländerna visar dock fortsatt ökning utan någon krökning på kurvorna.

De nordiska länderna visar inte särskilt mycket ännu pga av för lite data på dessa kurvor, annat än att lutningen på kurvorna är flackare än vad de var i början för exempelvis Italien och Spanien.
Just det här gör att jag tror att det fort kommer blåsa över. Snart bara USA kvar som ökar exponentiellt. Tror det räckte med att alla började ta det på allvar, antar att R0 minskat enormt pga minskade sociala kontakter.
Citera
2020-03-23, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Haha när du börjar undersöka Irans corona fall. Så slutade jag läsa. Redan då förtsod jag att du är korkad.

Vad bra att du slutade läsa, jag behöver inte kommentarer från några som inte kan tänka.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Region Jämtland/Härjedalen har bestämt att numera INTE gå ut med hur många som smittats med COVID-19.

Östersunds kommun skriver samtidigt att man INTE kommer gå ut med vem som fått COVID-19 om detta påvisas, detta för att efterleva personsekretessen:

https://www.ostersund.se/5.73a7c412170befc82eb2438f.html?fbclid=IwAR2ISzaN7 nN-OwMlRt99NWJA3aFfTU6vT6mlgEr-DNSVEB7vTBtz4PqFQ9k

Detta är ett stort svek mot befolkningen, gränsar till kriminalitet

Men fan, du skulle lika gärna kunna titta på ett blankt papper och komma fram till det där. Du läser det du vill läsa.

Region Jämtland kommer inte sluta rapportera hur många som testats positivt. Däremot kommer man inte att på individnivå rapportera till kommuner.

Om det är kommunanställda eller elever/boende får naturligtvis kommunen veta det ändå, genom den sjuke själv eller anhörig till denne. Men varför skulle kommunen sen gå ut med den uppgiften publikt?
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Märkligt då FHM menar att smittan sprids främst bland skidåkande turister.

Bara så folk registrera detta:

Citat:
Det konstaterar svensksomaliska läkarföreningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in