2020-03-23, 13:40
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Älskar att Tegnell menar att varmare väder kommer slå mot viruset. Det är typ 15 grader redan i spanien och italien.

Thailand är varmare.. Iran e varmare.. Så ser illa ut
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Konstigt att en kontinent som Afrika inte verkar ha påverkats av Kinesiska sjukan utan kör på som vanligt. Har någon teorier om detta?

Dom kör ej på som vanligt.

Dom håller på och stänger gränser, inför strikta begränsningar, stänger skolor, handsprit i butiker osv.

Men deras bekräftade fall är ännu inte i samma nivå som Europa. Sannolikt kommer dom överhuvudtaget inte kunna föra adekvat statistik.

Men Covid är där.
Källa: direkt kontakt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Skrev igår att Sverige skulle rasa ifrån de Nordiska länderna snabbt: och se idag

Danmark, Finland och Norge har TILLSAMMANS 99 patienter som är under intensivvård.

I Sverige har vi 191 patienter under intensivvård.
Var får du 191 patienter från?
Citera
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asris
Anders Tegnell får rätt igen, håll ut!!

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-det-kommer-lugna-sig-ordentligt/
Sa han att kurvan plattas "Maj 2020" eller "Maj..."?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2020-02-26
Det verkar som Anders Tegnell har fått en utmanare över titeln som "Sveriges sämsta smittskyddsexpert".

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/johan-gieseckes-coronarad-ga-ut-i-varsolen

Det har blivit smärtsamt uppenbart att våra "experter" inte har förtjänat sina positioner via kompetens, utan mer troligen genom slug politisk agenda inuti byråkratier, eftersom råden är helt vettlösa. Solipsistiska idioter med psykopatiska drag.

Det är ju fullkomligt uppenbart att hålla sig inomhus innebär en betydligt lägre hälsorisk än befinna sig utomhus med "en kompis". Att vara inomhus under flera år med låg rörlighet kan eventuellt vara marginellt hälsoskadligt. Att befinna sig utomhus alstrar den högst påtagliga risken att åka på dödlig lunginflammation inom några veckor.

Vidare så är inte "en meter" tillräckligt för att skydda sig från Coronaviruset. Det finns ett antal källor som föreslår större avstånd än så, och vidare finns det anekdotiska förstahandsberättelser från folk som har umgåtts med folk på ca 1 meters avstånd och blivit smittade.

Just så är det.
De verkar försöka få folk att tro att det är livsfarligt att röra sig något mindre en kortare tid.
Naturligtvis är risken för smitta lägre om man är hemma.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Ajdå, hur ska detta sluta?

Sug på det här Löfvén, Tegnell och Wold.
Men visst, då kanske man får ”flockimmunitet” på skidorterna. ”Se upp i backen, annars får ni tusen coronor i nacken!”

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/corona-stoppar-inte-svenskarnas-skidtur/

Tack vare dessa kan vi nu få utökade åtgärder och fler restriktioner. Man vill gärna tro att svenskarna ska klara detta med frivillighet osv, men det är tyvärr inte så. Svenskar tror att man är immun mot yttre hot och hemskheter eftersom vi aldrig varit med om någonting överhuvudtaget. Jag hade gärna sett ett undvikande av total nerstängning, men eftersom folk överlag inte verkar kunna tänka på andra än sig själva så verkar det svårt.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Älskar att Tegnell menar att varmare väder kommer slå mot viruset. Det är typ 15 grader redan i spanien och italien.
Tror inte viruset i sig vantrivs i 15 grader. Dock är det ju bevisligen så att vi oftast blir mindre sjuka när värmen kommer (av olika anledningar), så en liten fördel borde det nog vara. Sen hur mycket det påverkar i det stora hela är en annan sak.
Citera
2020-03-23, 13:41
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Jo, ALLA kan göra valet att stanna hemma.

Sjukpenning, vab, a-kassa, föräldrapenning, semester, soc, osv. Det finns många lösningar för att få ihop pengar till mat.

Visst, din villa och din fräscha audi kommer ryka åt helvete, men det är ett val du kan göra.

"Pengarna eller livet!" sa vi när vi lekte banditer när jag var liten. Det är detta val alla nu kan göra. Det kommer svida mer för vissa än för andra, men alla har än så länge denna valmöjlighet.

Ni får gärna välja sjukdom och död om ni vill, men kom inte och gnäll sen när ni faktiskt blev varnade i ganska god tid.

Hela samhällets ekonomi kommer ändå åka rakt ner i toaletten oavsett vad makthavarna och folket i Sverige gör eller inte gör, så det bästa man kan göra är att prioritera sin egen och sin familjs fysiska överlevnad och hälsa.

Halva den arbetande befolkningen kommer snart vara arbetslösa. Huspriser lär krascha. Väldigt många kommer bli av med inkomster och sitta kvar med stora lån och hus som inte längre är värda mer än hälften av lånet.

Det suger som fan och jag är inte på något sätt immun mot detta. Jag anser dock att det till varje pris är rätt att prioritera liv och hälsa framför pengar och tillgångar. Pengar och grejer kan man förhoppningsvis skaffa igen någon gång i framtiden, om man nu förlorar allt i den här krisen. Är man död så är man dock död och om ens lungor är förstörda så är de förstörda. Det går aldrig att göra ogjort. Sen lever jag hellre fattigt och enkelt resten av livet om det är vad som krävs för att jag och min familj ska slippa att dö av den här skiten eller få permanent förstörd hälsa.

Är det så?

Man kan ju hamna i situationen att försäkringskassan inte godkänner ens sjukskrivning, soc nekar för de anser att du borde ha sparat i 3 månader, man är timanställd och har inte rätt till semesterdagar och a-kassa får man väl inte om man frivilligt slutar jobba den första tiden?

I övrigt håller jag med dig, men alla har inte ekonomin och en situation som tillåter det du beskriver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asris
Anders Tegnell får rätt igen, håll ut!!

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-det-kommer-lugna-sig-ordentligt/

Om nu kurvan håller på att plattas ut så har ju hans plan misslyckats. Han vill ju att en majoritet av folket skall smittas så att vi får gruppimmunitet. Det är ju därför han hela tiden kommer med lugnande besked till folk så att de inte skall akta sig det minsta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ja precis. Att det är ngt som mörkas är helt klart. Annars skulle inte riktigt denna världspanik sprida sig. Men nu visar det sig när det drabbar mer öppna länder, det drabbar yngre i stor utsträckning även om yngre har större chans att överleva så vet vi inte om det orsakar ärr, skador, sätter sig på centrala nervsystemet eller dylikt.

Kina stängde av hela Hubei och införde militär karantän efter att ha insett hur farligt detta virus är. Hade det handlat om 70+ folk så hade Kina struntat i det hela. Karantänen kom lite försent.

Viruset skadar lungorna. De som insjuknar i covid-19 kommer att förmodligen ha nedsatt lungkapacitet och impotens resten av livet.

Men Tegnell vill att skolbarn ska smitta sina föräldrar så att alla blir sjuka men blir immuna. Man blir inte imnun mot både s typen och l typen. Och och man blir immun blir det i bara några månader. Ingen expert förutom Tegnell garanterar immunitet mot covid-19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Under den här pandemin har jag hört en enda rapport om att viruset kan ligga kvar i luften så länge som 30 minuter. Det var något de hade uppmärksammat i Japan eller Kina på en buss. En patient som var smittad klev av, och en halvtimme senare klev en annan person på bussen och blev smittad.
Men har för mig att uppgifterna drogs tillbaka. Någon som vet?

Upp till 3 timmar i luften som aerosoler - dvs luft som redan andats av någon annan.

https://twitter.com/DrEricDing/status/1240035618920574977

Upp till 3 dagar (72 h) på plast och rostfritt stål.
Citera
2020-03-23, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Siffrorna uppdaterad löpande, men ja det har ökat enormt på förmiddagen

Det är sjukt, jag funderade på felkällor. Typ att dom som registrerades en vecka sen, kanske inte ligger kvar och har extuberats.
Men inte troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in