2020-03-23, 12:41
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Rätten ska med utgångspunkt från alla i målet ingående fakta (inkl. visuella sådana; utgår från att skorna uppvisats i storformat; i närbild) bilda sig en uppfattning om skornas bevisvärde.

Korrekt och nu har NFC,s forensiker talat om att de kan inte avgöra om det är blod eller något annat gojs de hittat på skon.
Citera
2020-03-23, 12:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Eftersom det är blod som syns på fotot av skon, så ska man se det som att DNA:t från LW är blod snarare än hennes saliv? Tolkar jag dig rätt?
Ja, självklart!
Citera
2020-03-23, 12:46
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Det beror på hur frågorna ställts - och hur reportern förmått tillgodogöra sig svaren.
Detta kan tolkas som att skorna spolats av, innan de tagits från huset och transporterats till svärföräldrarna i F-torp.

Man fick i det område där LW:s DNA hittades +3 indikation på blodförekomst: Aktbil. 160, s. 30f.

Att det kan tolkas så hamnar i den växande högen "rimligt tvivel"
Mer sånt så är MGM snart en fri man.
Citera
2020-03-23, 12:46
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Korrekt och nu har NFC,s forensiker talat om att de kan inte avgöra om det är blod eller något annat gojs de hittat på skon.
Forensikern svarar ju renodlat till sitt cellresultat; han gör i det här fallet ingen annan bedömning.
Citera
2020-03-23, 12:51
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Forensikern svarar ju renodlat till sitt cellresultat; han gör i det här fallet ingen annan bedömning.

Vill du hävda att forensikern egentligen sa att det var blod på skon?

Citat:
Det går inte att säga om det är blod eller dna från saliv eller sekret som hittats på 45-åringens skor.

https://www.na.se/artikel/just-nu-granne-om-skriken-de-var-hjartskarande-det-lat-fruktansvart-folj-direktrapporten-fran-ratteg angen-om-hjarstamordet

Om NA,s reporter uppfattar vad som sägs i rätten så illa ska de nog ge den stackaren adekvata verktyg för att höra bättre.
Citera
2020-03-23, 12:53
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Visst är det så, försvaret behöver ju bara skaka fram det berömda "Rimliga Tvivlet" och när fallet är så svagt bevismässigt så är ju risken tyvärr stor att MGM slipper loss ur åklagarnas nät.

Det ser inte bra ut för MGM, absolut är det så men tyvärr utvecklar sig ju fallet till att endast hänga på "visgossar" som bevisning, jag hävdar ju att de har fel ingång till fallet (åklagarna) de skulle inte ha kört "våld i nära relation" utan gått på det klassiska triangeldramat istället, då hade de haft MGK med på banan dessutom.

Men om MGM slipper loss som du skriver, i första stycket, sen i nästa stycke. Det ser inte bra ut för MGM.
då motsäger du dig själv, eller har jag uppfattat dig fel?
Citera
2020-03-23, 12:55
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Att det kan tolkas så hamnar i den växande högen "rimligt tvivel"
Mer sånt så är MGM snart en fri man.
Det kan också tolkas som att skorna tvättats av i F-torp. Och det kan med intill visshet gränsande sannolikhet tolkas som att någon velat rengöra skorna från blod - men var för snål* för att göra sig av med dem, alt. inte såg blodet, och knappt vattenslangen heller eftersom fasadbelysningen knäppts av för att inte riskera att grannarna såg rengöringsproceduren.

*I föreliggande fall hade MGM inte ens råd med ett par burkar strössel.
Citera
2020-03-23, 12:55
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Haha, rena smörgåsbordet blev det och jag är lite besviken på Hiding & Johansson, visst fan står det i deras stämningsansökan att det var blod på den famösa skon?

Det har ju med eftertryck dementerats idag av NFC.

Ser ju inte direkt bra ut bevismässigt kan man väl konstatera i alla fall.
Verkligen inte. Vilken fadäs!
Det går tom, så tvivel om deras trovärdighet om dom fördöker tuta i rätten det..
-------------------
Akbilaga 141 stämningsansökan (1) sid 4-5

Vittnesförhör med forensiker Daniel Wiberg (förhörsbilaga 5), NFC, att höras
angående arbetsmetoder samt utförda undersökningar och omtag till styrkande av att blod/DNA från Lena Wesström anträffats i Stefan Davidssons bostad och på hans skor samt att DNA från Stefan Davidsson anträffats på Lena
Wesströms kjol och ring
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-03-23 kl. 12:58.
Citera
2020-03-23, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Fast det är normalt, tro det eller ej, att få tankar om att döda när man inte sovit på flera månader. Du skulle troligtvis reagerat likadant under samma situation.

Det är inte för intet sömnbrist används som tortyrmedel för att bryta ner människor. Bara att googla på denna effektiva tortyrmetod.

Fast det finns hjälp att få antingen på BVC eller VC vilket varje förälder borde veta.
Citera
2020-03-23, 12:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Vill du hävda att forensikern egentligen sa att det var blod på skon?

https://www.na.se/artikel/just-nu-granne-om-skriken-de-var-hjartskarande-det-lat-fruktansvart-folj-direktrapporten-fran-ratteg angen-om-hjarstamordet

Om NA,s reporter uppfattar vad som sägs i rätten så illa ska de nog ge den stackaren adekvata verktyg för att höra bättre.
NA:s reporter hinner inte med att skriva ned alla frågor och svar; tur att man spelar in...
Citera
2020-03-23, 12:58
Medlem
Citat:
Ja, självklart!

Ok, tack..! (För mig var det inte så självklart pga bristfällig kunskap i ämnet och ville därför försäkra mig om att jag förstod dig rätt.. )
Citera
2020-03-23, 12:59
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Men om MGM slipper loss som du skriver, i första stycket, sen i nästa stycke. Det ser inte bra ut för MGM.
då motsäger du dig själv, eller har jag uppfattat dig fel?

Jag menade bara att som upplägget är med alla dessa som vittnar om vilket odjur MGM är så kan ju rätten göra den bedömningen att MGM är skyldig utan några som helst reella bevis, jag förstår att det ser lite konstigt ut med min formulering i svaret till Krmkr men det beror på att vi har "tjötat" om detta förut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in