2020-03-23, 12:40
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asris
Ganska otroligt i Sverige är det bara äldre på äldre boende som dör

Så hur i HELVETE kom då smittan in där?

Många får lindriga symtom eller inga alls. WT personalen stannar inte hemma för lite förkylning för då får de bara 80% av lönen och förlorar hela OB-ersättningen. Förövrigt, så smittar man även 2 dagar innan symtom. Att ekonomiskt kompensera fullt ut är även det en omöjlighet, då kommer många att ta 2 veckors extra "semester". Enda lösningen är att isolera personalen tillsammans med de boende, borde skett för 2 veckor sedan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Japp 123 enligt intensivvårdsregistret också. Stiger skitsnabbt. Man kan söka på utfall:friska på SIR också.

Kan du länka och hänvisa vart man ska kolla ?
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Tyvärr är det inte oklara direktiv primärt utan rent blåljugande, "Vi är väl förberedda", "Vi kommer och vi tvekar inte att sätta in åtgärder" osv.

Man har inte gjort något annat än sagt att folk ska hålla avstånd och tvätta händerna (det första kan jag garantera att folk gjort om man sagt att det är en otäck sjukdom som sprids i samhället per automatik)
Sen har man slopat karensdagen och sagt att folk som är minsta lilla sjuka ska stanna hemma- vilket är BRA.

Korttidspermiteringen är ingen smittoskyddande åtgärd.
Lån och skatteuppskjutande till företag är heller ingen smittoskyddande åtgärd.

Sen har man förvisso haft ett antal sketcher som man kallar "presskonferenser" men något agerande har jag inte sett som jag reagerar på i alla fall.

Nej de borde blåsa i hesa fredrik och deklarera nödläge, men jag har lärt mig så mycket om dessa regeringar att något sådant kommer om det överhuvudtaget kommer inte göras förrän katastrofen är ett utan tvivel uppenbart faktum och då kommer man hävda att man såg det inte komma, man kommer skylla allt på Tegnell, precis som de gapande tomma beredskapsförråden var regionernas fel... Inte deras som satt sparkrav på regionerna år efter år.

Försöker väl vara mer diplomatisk men håller tyvärr med till stora delar.
Citera
2020-03-23, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krussedull
Ingen VET när det finns ett vaccin eller bromsmedicin.

https://www.svtplay.se/video/25731480/agenda/agenda-22-mars-21-15

gå in 17:40 i streamen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Vad är syftet med att sprida dylik desinformation, rykten och rena lögner?

Det må vara desinformation lösa rykten. Men det är definitivt inte bortom rimlighet att något sånt sker inom en snar framtid - om man nu vill göra eventuella förberedelser inför en sådan situation.
Citera
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mibetha
Har ringt SL och det är många turer på bussar jag brukar åka inställda ,sen läst i media att det blev helt packat med folk de turer som går ,det verkar inte gå ihop med råden att hålla avstånd till folk ute ,risken att bli smittad är ju större i fullpackade bussar .
Hoppas de ändrar och sätter in trafiken igen . Helt galet vill de att folk blir smittade eller är det i smyg att uppnå immuniteten längre fram i vår . Många har inget val utan måste åka som vanligt ?

Om bussförare stannar hemma så blir det naturligtvis färre bussar att åka med. Vem ska köra bussarna?
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ingen att se här, drabbar bara äldre allvarligt har Tegnell sagt.
Halva Sveriges befolkning är väl över 45 år ? och mer än 30% är väl över 55 så det lär slå hårt oavsett.
Citera
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Haha ja, så mycket för EU. Det va kul att håva in miljarder under fredstid och leka viktiga hit och viktiga dit. Men när det verkligen gäller så är det tydligt vilket värdelöst luftslott det är.
Var man(land) för sig själv.
Haha, Ja eller hur?

Jag skulle skratta om det inte var så tragiskt.
Tyvärr lär allt vara *buisness as usual* när allt det här är över..
Nyadeln där nere lär fortsätta att festa för skattepengar.
Citera
2020-03-23, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foreknowledge
Kan du länka och hänvisa vart man ska kolla ?

https://portal.icuregswe.org/siri/report/inrapp

Det finns olika sätt att specificera sökningen i rullfönstet.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Japp 123 enligt intensivvårdsregistret också. Stiger skitsnabbt. Man kan söka på utfall:friska på SIR också.
Det är vårdtillfällen sa samma person kan loggas flera gånger om den kommer in igen eller flyttas.Ja det är kumulativt.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
5476 döda på 60 000 000 är ca 0.00009%
Nix. Det är 0,009%

Citat:
Ursprungligen postat av Coba
25 döda på 10 000 000. Det ger t.o.m. 0% på min miniräknare

Du hade åtminstonde rätt på att vi är färre människor i vårt land.
25 döda är alltså facit? Hur vet du det?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pluto456
Vad bra sagt! Vad gör EU ens i dessa tider? Jag har aldrig förstått hur de gynnar Sverige, förutom att vi får betala massa pengar till U-länder?
Sverige har sig själva att skylla.
Man säger nej till vettiga samarbeten (samarbeten som många EU-kritiker här skulle tycka vore bra) med motiveringen ”för krångligt, för dyrt och vi kan bäst själva”, i bästa fall blir det ett ”kanske”.
Inför arbetet med nya lagar är deltagandet lågt hos våra EU-politiker, vilket innebär att vi frånsäger oss möjligheten att påverka.

Läs Ylva Nilssons bok om det. Hårresande läsning.
Hon har även skrivit några krönikor om det i Expressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in