2020-03-23, 11:58
Medlem
notknapparens avatar
Advokaterna pekar på svagheter i bevisningen:

NA:
"Hur länge kan dna leva kvar på en yta?
– Det beror på omständigheterna. Jag kan inte säga att det finns en bortre gräns"
"
//

"Advokaten ställer frågor om antydan till blod kan betyda att det är något annat. Och det kan det, enligt vittnet.
- Men Jag vill trycka på att man måste se den här blodundersökningen som en helhet, säger han.
"
https://www.na.se/artikel/just-nu-dags-for-sex-nya-vittnen-att-horas-folj-direktrapporten-fran-rattegangen-om-hjarstamordet
Citera
2020-03-23, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om skon:
"Det går inte att säga om det är blod eller dna från saliv eller sekret som hittats på 45-åringens skor."
//
"Enligt forensikern kan det vara så att någon tvättat skorna och att blodspår försvunnit på grund av det.
– Vi har ingen aning om hur det sett ut från början och saknar underlag för hur skumunderlag reagerar på tvätt.
"

Om ringen:

Den skickades till Nederländerna för analys.
"Har NFC och labbet i Nederlänedrna olika metoder för att undersöka?
– Vi har olika kit. Kiten extraherar och typar dna. Den största skillnaden är att de kollar på 27 områden på dna:t medan vi på NFC kollar på 16. De hämtar mer information från extraktet än vad vi har möjlighet att göra
"
//
"- Dna:t är i majoritet från Wesström och en ytterst liten mängd är från 45-åringen, säger vittnet."
//
"Hur länge kan dna:t ha funnits på ringen?
– Jag kan inte uttala mig i den frågan. Det beror på hur mycket dna som avsatts. Det beror på hur länge ringen använts och liknande. Det saknas tillräcklig information för att jag ska kunna dra en slutsats om det
"
https://www.na.se/artikel/just-nu-dags-for-sex-nya-vittnen-att-horas-folj-direktrapporten-fran-rattegangen-om-hjarstamordet

Ja, inte känns det som att detta är två tunga bevis.

Ska man tolka spåret på skon som att det inte kommer från hudavskrap? Utan något som kan definieras som kroppsvätska?

Ja.. Det här var ju inte vad man hade hoppats på, direkt...!
Känns som hela skiten fick lite slagsida i och med detta?
Citera
2020-03-23, 12:16
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Och här kom en tredje.....
Försvaret har fått ett smörgåsbord med rimligt tvivel.

Advokaten ställer frågor om antydan till blod kan betyda att det är något annat. Och det kan det, enligt vittnet.
- Men Jag vill trycka på att man måste se den här blodundersökningen som en helhet, säger han.

Haha, rena smörgåsbordet blev det och jag är lite besviken på Hiding & Johansson, visst fan står det i deras stämningsansökan att det var blod på den famösa skon?

Det har ju med eftertryck dementerats idag av NFC.

Ser ju inte direkt bra ut bevismässigt kan man väl konstatera i alla fall.
Citera
2020-03-23, 12:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hur vore det om du själv läste i FUP?
Jag har inte svaren på allt: FUP är 14.000 sidor och ingen av oss kan ha koll på exakt allt.

Att använda mig som ett bevis för att det inte framgår varifrån dödshoten komme, är både att förvränga det som jag har skrivit och att föröka sprida något felaktigt vidare. Jag skrev nämligen att jag inte hittade ursprunget till uttalandet. Det är inte liktydigt med att det inte framgår eftersom jag enbart är en tråddeltagare, inte en expert i FUP.

Det verkar som att SD inte har skrivit dödshotet, utan uttalat det om man läser C*hrisitan v B-Ms vittnesmål:
Aktbil 150/609

"FL: "Jag vet inte vem jag ska ta först, dig eller barnen. Det kommer göra ont att se blodet på
Aron. Det slipper du om jag tar dig först"
Christian berättar att det är så som Stefan ska ha sagt direkt till Lena W. Lena W har skrivit
ett citat till Christian. Hon skrev ju i nästa språkbubbla, att hon inte trodde han någonsin
skulle göra sånt. I sin goda tro tänkte Christian att man skriver något när man är arg men att
göra något är en annan sak. Så trevlig som Stefan var mot dom trodde han inte han kunde
vara kapabel till något sånt.
"
Lena förde minnesanteckningar och citatet förekommer på flera ställen i FUP.
Bl a finns hennes minnesanteckningar och sedan även från skärmdumpar från konversationer till vänner som hon har skickat detta uttalande till.

Ex:

Tack. Det är väl dessvärre så här det ser ut med det mesta i utredningen. Det verkar alltså inte finnas någonting objektivt som talar för att SD skall ha framfört de här dödshoten, och inte heller för att han skall ha misshandlat LW eller t.ex. googlat på hur man dödar barn.
Senast redigerad av Draifos 2020-03-23 kl. 12:22.
Citera
2020-03-23, 12:24
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otto Flick
Inget spännande i rättegången. Just nu vittnar en forensiker från NFC via videolänk.
/../
Och om skorna berättar han:
Citat:
Det går inte att säga om det är blod eller dna från saliv eller sekret som hittats på 45-åringens skor.
Från NA:s direktrapportering: https://www.na.se/artikel/just-nu-expert-fran-nfc-vi-kan-hitta-dna-i-blod-folj-direktrapporten-fran-rattegangen-om-hjarstamord et
Det beror på hur frågorna ställts - och hur reportern förmått tillgodogöra sig svaren.
Citat:
Ursprungligen postat av Aktbil. 157 Del B, s.337ff
Yttertyget på undersidan av plösen, där besudlingarna iakttagits, har ett yttre nätliknande skikt som övergår till ett tätare bottenskikt innanför nätskiktet. De blodliknande besudlingarna var knappt synliga i det yttre nätliknande skiktet men syntes tydligt i det tätare bottenskiktet innanför. Det såg ut som att blodet spätts ut/sugits upp och spridit ut sig i det tätare bottenskiktet.
Detta kan tolkas som att skorna spolats av, innan de tagits från huset och transporterats till svärföräldrarna i F-torp.

Man fick i det område där LW:s DNA hittades +3 indikation på blodförekomst: Aktbil. 160, s. 30f.
Citera
2020-03-23, 12:28
Medlem
Skibladners avatar
Olyckskorpar kraxar när det blev lite tveksamhet om skoplösen.
Tvättmaskinsluckan då? Solklart!
Citera
2020-03-23, 12:30
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det beror på hur frågorna ställts - och hur reportern förmått tillgodogöra sig svaren.
Detta kan tolkas som att skorna spolats av, innan de tagits från huset och transporterats till svärföräldrarna i F-torp.

Man fick i det område där LW:s DNA hittades +3 indikation på blodförekomst: Aktbil. 160, s. 30f.

Mja, det har ju dementerats av NFC,s forensiker idag under rättegången.

Tycker nog att om det som sägs i rätten är vad som gäller så borde åklagarna varit lite mer försiktiga i FUP.

Citat:
Enligt forensikern kan det vara så att någon tvättat skorna och att blodspår försvunnit på grund av det.
– Vi har ingen aning om hur det sett ut från början och saknar underlag för hur skumunderlag reagerar på tvätt.

Stefan Hazianastasiou,...

för en timme sedan
Citat:
Det går inte att säga om det är blod eller dna från saliv eller sekret som hittats på 45-åringens skor.

https://www.na.se/artikel/just-nu-granne-om-skriken-de-var-hjartskarande-det-lat-fruktansvart-folj-direktrapporten-fran-ratteg angen-om-hjarstamordet
Citera
2020-03-23, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Haha, rena smörgåsbordet blev det och jag är lite besviken på Hiding & Johansson, visst fan står det i deras stämningsansökan att det var blod på den famösa skon?

Det har ju med eftertryck dementerats idag av NFC.

Ser ju inte direkt bra ut bevismässigt kan man väl konstatera i alla fall.

Det stämmer bra, kära Reimer.
I Stämningsansökan så står det blod, och jag bifogar det.

https://docdro.id/0QlaBF4

Nu tror jag väl att det är just blod man har hittat, för precis som teknikern säger
måste man se den här blodundersökningen som en helhet, säger han

Vi vet alla att försvaret jagar just det "Rimliga Tvivlet" och jag håller absolut med att bevisningen från brottsplatsen och på offret är ytterst bristfällig. Men helhetsbilden och som ett indiciemål tycker jag att det ser mycket värre ut för Stefan. Hiding & Johansson borde nog kunna få ihop detta ändå.
Livstid, det tror jag aldrig att det blir i detta fall, men att han döms det tror jag nog kommer ske.
Citera
2020-03-23, 12:34
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja, det har ju dementerats av NFC,s forensiker idag under rättegången.

Tycker nog att om det som sägs i rätten är vad som gäller så borde åklagarna varit lite mer försiktiga i FUP.

Stefan Hazianastasiou,...

för en timme sedan

https://www.na.se/artikel/just-nu-granne-om-skriken-de-var-hjartskarande-det-lat-fruktansvart-folj-direktrapporten-fran-ratteg angen-om-hjarstamordet
Rätten ska med utgångspunkt från alla i målet ingående fakta (inkl. visuella sådana; utgår från att skorna uppvisats i storformat; i närbild) bilda sig en uppfattning om skornas bevisvärde.
Senast redigerad av letsdoit 2020-03-23 kl. 12:38.
Citera
2020-03-23, 12:40
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det stämmer bra, kära Reimer.
I Stämningsansökan så står det blod, och jag bifogar det.

https://docdro.id/0QlaBF4

Nu tror jag väl att det är just blod man har hittat, för precis som teknikern säger
måste man se den här blodundersökningen som en helhet, säger han

Vi vet alla att försvaret jagar just det "Rimliga Tvivlet" och jag håller absolut med att bevisningen från brottsplatsen och på offret är ytterst bristfällig. Men helhetsbilden och som ett indiciemål tycker jag att det ser mycket värre ut för Stefan. Hiding & Johansson borde nog kunna få ihop detta ändå.
Livstid, det tror jag aldrig att det blir i detta fall, men att han döms det tror jag nog kommer ske.

Visst är det så, försvaret behöver ju bara skaka fram det berömda "Rimliga Tvivlet" och när fallet är så svagt bevismässigt så är ju risken tyvärr stor att MGM slipper loss ur åklagarnas nät.

Det ser inte bra ut för MGM, absolut är det så men tyvärr utvecklar sig ju fallet till att endast hänga på "visgossar" som bevisning, jag hävdar ju att de har fel ingång till fallet (åklagarna) de skulle inte ha kört "våld i nära relation" utan gått på det klassiska triangeldramat istället, då hade de haft MGK med på banan dessutom.
Citera
2020-03-23, 12:41
Medlem
Citat:
Rätten ska med utgångspunkt från alla i målet ingående fakta (inkl. visuella sådana; utgår från att skorna uppvisats i storformat; i närbild) bilda sig en uppfattning om skornas bevisvärde.
Han kommer och fällas 18 år stalltips
Citera
2020-03-23, 12:41
Medlem
Citat:

Eftersom det är blod som syns på fotot av skon, så ska man se det som att DNA:t från LW är blod snarare än hennes saliv? Tolkar jag dig rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in