2020-03-23, 11:04
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Bra inlägg.

Några av problemen här på flashback är:
1.Alla verkar tro att de är experter, och kan lösa alla problem. Utan att tänka längre än näsan räcker hetsar de upp sig till sjuka nivåer och blir helt galna. Helt utan kunskap om hur samhället, sjukvård eller virus.
2. Reaktionen på 99 experter säger att sjukdomen i allra största grad är allvarlig för äldre, en expert säger att ungdomar avlidit = Den ensamma experten har rätt, vi kommer alla att dö. (Annat ord för detta är confirmation bias).
3. Ett virus och en global panik som drabbar samtliga länder i hela värden = Sverige kan inte hantera någonting.
4. Vad fan skriver jag ens det här för, fan vilket slöseri med tid. De som det här inlägget är riktad mot förstår ändå inte ett skit. Loggar ut nu vi hörs!
Det är väl ditt påstående som är just confirmeringsbias. Finns ingen ensam expert och ingen har sagt att vi alla ska dö. Det är din amygdala som sa det till dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Bara idioter jobbar inom stat och kommun och vårdpersonal, det är väl bara efterblivna stackare som inte kan ta för sig i det sk "riktiga arbetslivet" (som går ut på att göra svinrika människor ännu rikare och fattiga

Vill du förklara vad du menar här? Förstår inte riktigt. Menar du att det är bra eller dåligt att jobba statligt? Själv gillar jag statlig anställning med den trygghet det innebär och tradition.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag såg en 3d animerad film på youtube om hur viruset är konstruerat. Det är en fascinerande liten smart filur.
Till skillnad från andra virus så har den ett extra sätt att lura cellen att plocka in den vad jag förstår. Funktionen siitter i "piggarna".
Superspridarna blir inte sjuka heller. De kan klafsa omkring och sprida smitta utan att ens notera att de är smittade. Är inte det otroligt?
Smittat hela världen har det gjort. Smugit omkring och smittat alla innan det gav sig tillkänna.
Det dyker inte upp på tester heller alltid. Kan testas upp till sju gånger, och visa positivt den sjunde gången, även om personen är insjuknad redan.
Det är så fascinerande att man inte tror det är riktigt.

Det är ett perfekt virus och det är väl det som behövs för att få en perfekt storm.

Otäckt är det och 2 månaders väntan på att eländet ska bryta ut tar på krafterna och vi är bara på startsträckan. Mitt hopp är att vi får väldigt många som knappt märker att de är smittade så att vi får flockimmunitet för vaccin lär vi nog fått vänta på till hösten 2021 om jag tolkade Björn Olsen rätt i Malou efter 10.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Vad tror du händer sen? När de börjar leva som vanligt igen?

Hur menar du? Vad hände med tex SARS och andra tidigare virus?
Citera
Medlem
Vilken studie i gruppsykologi detta är. Det kommer att skriva hundratals, tusentals böcker.

Nu verkar två förnekelsespår löpa parallellt. Efter alla viruslarm finns det fortfarande folksegment som inte fattat att det är allvar, och strax efter dessa kommer de ekonomiska optimisterna, som tror att vi just kört över ett litet väggupp ... nej, världen har inte gått under, men nej, ekonomin kommer inte att lagas och servas som en bil. Vi kan skademinimera, men kraschen har bara börjat. Det är som att stå på Titanics däck och höra någon säga "Det har lutat klart nu!". Nej, det har "lutat klart" om ett år kanske.
Citera
2020-03-23, 11:05
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Varför kan de inte ta egna beslut?
Har det blivit förbjudet att fatta egna beslut i Sverige och jag har missat det?
Han säger väl i stort att dom ska följa Folkhälsomyndighetens beslut.
Men de jag menar är att vår befolkning är oförmögna att ta egna beslut då man tänker egoistiskt och inte i stort. Regeringen måste bli tydligare och inte rekommendera saker utan komma med klara förbud.
Citera
2020-03-23, 11:05
Medlem
Citat:
Varför kan de inte ta egna beslut?
Har det blivit förbjudet att fatta egna beslut i Sverige och jag har missat det?
Att dom påstår att dom inte kan ta egna beslut e en omskrivning för uttrycket pengar luktar inte. Hoppas verkligen inte skistar får någon del av kris-pengarna från staten.
Citera
2020-03-23, 11:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Dravel! Du vill få det dit då du inte kan argumentera.
Folk starar om och ekonomin rullar igång. Som alltid.

Då tar vi det metodiskt och jämför med depressionen på 30-talet. Du menar alltså att det var dravel när självmorden ökade i dess kölvatten och att de personer som valde att avsluta sitt liv då skulle enligt dig haft glädje i att ekonomin startade upp igen senare? Vaknade de ur sin död?
Citera
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
Det är väl inte Anders Tegnells fel att SL är efterblivna när det gäller sina egna uppskattningar. Det är SL som saknar kompetens i det här fallet. Hörde de inte talet igår. På min arbetsplats öppnar vi fler kassor för att folk inte ska stå och trängas. SL gör tvärtemot. Höjden av idioti.
Vad är då inte Tegnells lovord om det osannolika i att smittan skulle komma hit, om onödigheten av att hålla gränsen stängd mot smittan när väl stod klart för var och en att det var på ingång? Och så vidare.
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Sitter och lyssnar på P1.
Nu sa de i Ekot att en tredjedel av de som intensivvårdas är under 65, utan bakomliggande sjukdomar.

Lovade inte Tegnell att det nästan bara är de "äldre äldre" som blir svårt sjuka?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Jaja mr expert på allting. Synd att du inte är president för hela världen för då skulle vi minsann slippa alla problem. Att det är så enkelt att bara stänga ned allt några veckor hade jag inte en aning om. För det kan ju säkerligen inte få några som helst andra konsekvenser.

Eftersom Sverige inte har styrande som klarar av det så kan vi ju se på alla de andra länder som redan har stängt.
Citera
2020-03-23, 11:07
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vilken studie i gruppsykologi detta är. Det kommer att skriva hundratals, tusentals böcker.

Nu verkar två förnekelsespår löpa parallellt. Efter alla viruslarm finns det fortfarande folksegment som inte fattat att det är allvar, och strax efter dessa kommer de ekonomiska optimisterna, som tror att vi just kört över ett litet väggupp ... nej, världen har inte gått under, men nej, ekonomin kommer inte att lagas och servas som en bil. Vi kan skademinimera, men kraschen har bara börjat. Det är som att stå på Titanics däck och höra någon säga "Det har lutat klart nu!". Nej, det har "lutat klart" om ett år kanske.

Ja folk förstår inte att detta e början, vi har nyss upptäckt hur stort isberget (corona) är och nyss insett att vi håller på att sjunka..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in