2020-03-23, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Smittskyddsexperten Johan Giesecke har tre barn som jobbar på tre olika akutmottagningar i Stockholm och alla uppfattade helgen som lugn. Ingen anstormning med patienter. Det är positivt men för tidigt att jubla.

Fältsjukhusen sätts upp som en förberedelse i Uppsala och Stockholm. Gasledningar dras in i lokalen vid Älvsjö och det kommer finnas stor kapacitet där om det blir värre. Jag tycker att förberedelserna som Sverige gör är helt suveräna. Vi har ingen anstormning (än) men de gör allt för att se till att hjälp finns. Respiratorer köps in, material är på väg, ett hundratal läkarstudenter vill frivilligt bidra med hjälp på sjukhusen och permitterad SAS-personal utbildas i detta nu för att kunna hantera patienter på sjukhusen för att avlasta sköterskor som behövs för patienter med svårare sjukdomsbild.

Jag är mer än nöjd över hur Sverige jobbar i detta nu, det går inte att begära mer.

Däremot är det oroväckande att det var smockat på lokaltrafiken imorse enligt nyheterna. Har folk glömt bort vad som pågår?

Bra inlägg.

Några av problemen här på flashback är:
1.Alla verkar tro att de är experter, och kan lösa alla problem. Utan att tänka längre än näsan räcker hetsar de upp sig till sjuka nivåer och blir helt galna. Helt utan kunskap om hur samhället, sjukvård eller virus.
2. Reaktionen på 99 experter säger att sjukdomen i allra största grad är allvarlig för äldre, en expert säger att ungdomar avlidit = Den ensamma experten har rätt, vi kommer alla att dö. (Annat ord för detta är confirmation bias).
3. Ett virus och en global panik som drabbar samtliga länder i hela värden = Sverige kan inte hantera någonting.
4. Vad fan skriver jag ens det här för, fan vilket slöseri med tid. De som det här inlägget är riktad mot förstår ändå inte ett skit. Loggar ut nu vi hörs!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Har det behövts länge.
Allt för många bryr sig inte. De lyder inte uppmaningar. Det krävs tvingande order.
Sant, böter på hög nivå som nåt land infört. (250000:-)
Citera
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Skulle det vara så att vissa länder inte uppnått folkimmunitet framöver kan man kanske införa inreseförbud eller speciella kontroller för just dem?

Flockimmunitet i detta fall är en dröm.. En fin dröm, men bara en dröm.

Jag går ju inte omkring med ett autografblock hela tiden och tror att jag ska träffa ELVIS på stan, bara

för att det vore kul och bra om jag gjorde det.

Ledarna i Nordkorea skulle bli gynnade av om DOM och bara dom klarade det.

(Då kommer ingen att vilja lämna Nordkorea)

/
Citera
2020-03-23, 10:53
Medlem
Citat:
Just därför ska man stänga alla inte nödvändiga arbetsplatser, butiker, skolor m.m. Man kan smitta även innan symptomen visar sig.

Jaja mr expert på allting. Synd att du inte är president för hela världen för då skulle vi minsann slippa alla problem. Att det är så enkelt att bara stänga ned allt några veckor hade jag inte en aning om. För det kan ju säkerligen inte få några som helst andra konsekvenser.
Citera
2020-03-23, 10:54
Bannlyst
Varför Sverige beter sig annorlunda än resten av världen i Corona-frågan.
Kan det verkligen vara inkompetens? Det köper jag inte.
Har alltid tyckt att svenskar är ganska så korkade. Men det är klart att det finns kompetenta människor i Sverige, som i alla andra länder. Man är ju inte ett U-land heller.

På samma sätt ser jag som lika omöjligt att svenskar ska vara så pass kompetenta att de förstår sig bättre på ett virus än alla andra människor på jorden. What are the odds, liksom?

Så, om det inte handlar om kompetens, vad är det som gör att Sverige kör sitt eget race?

Jag ser två stycken huvudorsaker:

1 - Etik. Religion. Sverige har öppnat sitt hjärta för att ge plats till stackars refugees. Men det är tveksamt att man gjort det bara för att vara snäll. Det fanns nog pengar att kamma hem.
Så svensken är ju inte så snäll som kanske någon tror.
Svensken är troligtvis det folket som är mest individualistiskt i världen. Har inga källor och sånt kan man nog inte få fram om inte via indirekta jämförelse. Men perception man har om svenskar är ju den: att man är individualister. Man tänker främst på sig själv. Det är ju inget jag hittar på själv medan jag skriver. Det har man ju hört lite för många gånger ju.

Man tror för det mesta inte på liv efter döden. Väldigt ateistiskt land.
Så, får man veta att covid19 "verkar" drabba gamla och/eller multisjuka så tänker man nog:
"Men vafan, låt dem dö. Vi sparar pengar dessutom. Majoriteten överlever så no big deal. Hur många dör det? Halv miljon? Dessutom "parasiter" som får pension? Ännu bättre bli av med dem. Vi vinner ju på det."
Ja, självklart att inte alla tänker så. Det är mest extremt egoistiska (och störda) människor och troll på fb. Men innerst inne gör man samma resonemang om än på ett mycket "snällare"-sätt. Så: opportunism.
Utöver det: är man religös finns det spärrar för att ens tänka den tanken. Är man inte det är det mycket mer fritt fram.

2 - Kapitalism, ekonomin. Pengar är viktigare än människor. Det hör lite med föregående punkt.
Ska vi offra gamla och/eller multisjuka eller stoppa produktion i landet? Vi väljer det första. Individualister som vi är.
Ja, jag vet att inte ens nu går det så bra ekonomiskt (kollapsar resten av världen påverkas stort Sverige också). Men att köra all in som andra länder hade gjort det ännu värre. Det finns ju olika grader av ekonomiska katastrofer.

Svensken tänker främst på sig själv. Till skillnad från länder som tex Spanien och Italien.
Pengar kommer före allt. Ska mormor dö pga corona? Ja, hon är ju gammal. Hon har levt sitt liv. Må hon vila i frid. Case closed.

Sveriges inställning i Corona-krisen har alltså enligt mig att göra med svensk mentalitet. Jag ser inga andra logiska skäl. Och om man undrar varför svensk mentalitet skulle vara så annorlunda än resten av världen räcker det nog med att se att detta är med största sannolikheten det mest feministiska landet i världen. Så redan där kan man få nån hum om varför svensk mentalitet skiljer sig markant från resten av världen.
Citera
2020-03-23, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgAKWW/kollegorna-om-pahoppen-mot-anders-tegnell-han-sager-som-det-ar

Aftonbladet har lagt in en ny växel och är nu sannolikt avsevärt värre och mer propagandistisk och regimhyllande än nordkoreansk statsmedia.

Det har sedan länge passerat en helt parodisk nivå med helt allvarliga artiklar och ledare om "actionhjälten" och "nationalidolen" Tegnell.
Citera
2020-03-23, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Det är nog därför som människor har kollapsat helt plötsligt. Väldigt lurigt.

Tegnell menar att det är milda symptom. Att man hostar ut sina lungor i 6 veckor är milda symptom.
Senast redigerad av flashbackin 2020-03-23 kl. 11:00.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Men det går inte att testa sig för Corona så husläkaren kan inte sjukskriva. Moment 22

Har du hört talas om fantasi?
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
Hur har man kommit fram till att 60% i alla länder kommer bli smittade? Kina har ju fått ner antal nya fall per dag till 0. Kommer det nya vågor av viruset tills ca 700 miljoner st haft det där eller?

Jag tror det är dags att vi slutar tro vi är märkvärdiga och börjar följa länder som lyckats få ned kurvan istället. De har ju
facit.

Nej det har de inte.
Det handlar om ekonomi och politik.
Inte att siffrorna är noll. För det är de inte alls.
Citera
2020-03-23, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
https://www.expressen.se/nyheter/giesecke-blir-varre-innan-det-blir-battre/

Det kommer att bli bra det här. Läget är under kontroll och smittokurvan plattas ut hälsar Folkmordsmyndighetens Anders Tegnell.
Det är väl inte Anders Tegnells fel att SL är efterblivna när det gäller sina egna uppskattningar. Det är SL som saknar kompetens i det här fallet. Hörde de inte talet igår. På min arbetsplats öppnar vi fler kassor för att folk inte ska stå och trängas. SL gör tvärtemot. Höjden av idioti.
Citera
2020-03-23, 10:57
Medlem
Citat:
Har det behövts länge.
Allt för många bryr sig inte. De lyder inte uppmaningar. Det krävs tvingande order.

Ja, vi har fått vad vi bett om, det vi odlat fram: nyliberala shopaholics, obildade millenials och egoister som lärt sig ironisera över offentlig verksamhet redan som barn. Bara idioter jobbar inom stat och kommun och vårdpersonal, det är väl bara efterblivna stackare som inte kan ta för sig i det sk "riktiga arbetslivet" (som går ut på att göra svinrika människor ännu rikare och fattiga fattigare).

Solidaritet är ett skämt, liksom kollektiv och hänsyn. Tyvärr kom det ett okänt virus och tryckte ihop oss alla i samma jävla lilla båt, och det är en situation som medelsvensson inte har verktyg för att hantera.

Jösses alltså ...

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när diverse bostadsklippare och skattesmitare står på sina nyinköpta bostadsrättsbalkonger och applåderar vårdpersonalen, pga nån jävla fb-grupp ...¨

"Vi hjälper dom redan nu!" tjoar nån klappande kretin på facebook, och jag vill bara att viruset ska supermutera och ta bort alla idioter.

Som om jag inte var misantrop redan innan ...
Citera
2020-03-23, 10:58
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomaaa
Hur har man kommit fram till att 60% i alla länder kommer bli smittade? Kina har ju fått ner antal nya fall per dag till 0. Kommer det nya vågor av viruset tills ca 700 miljoner st haft det där eller?

Jag tror det är dags att vi slutar tro vi är märkvärdiga och börjar följa länder som lyckats få ned kurvan istället. De har ju facit.
Vad tror du händer sen? När de börjar leva som vanligt igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in