2020-03-23, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asris
Indien med 1,3 miljarder invånare och 1500 fall stänger ner för att skydda sina medborgare

I Sverige med 10 miljoner invånare inför man inte undantagstillstånd, stänger inte ner landet, stänger inte gränserna

Vad vet andra länder som Sverige inte vet om viruset?
Ja, tänk vad världens makthavare bryr sig om att "skydda" sina medborgare, och särskilt då de äldre som plötsligt blivit otroligt viktiga. Här finns ingen annan agenda.
Citera
Medlem
På Malou ska de prata om riskgrupper, om ålder osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det har gått väldigt fort i England också.

Det rasslar in väldigt snabbt på IVA också nu på morgonen - 103 reggade fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Tycker att det daltas för lite från medias håll om det här verkligen är allvarligt. Det enda man läser är ju att riskgrupper och äldre ligger illa till. För oss andra gäller det att tvätta händerna och inte sitta för nära på bussen.

Till o med FHM säger att det är lugnt.

Om det nu är så illa, gå ut med det då? Säg hur det ligger till. Var hårda och ärliga. Skräm oss.

Spridandet av viruset globalt, där befolkningen bor trångt och är fattiga, spridandet till övriga grupper i länderna.

Att Sveriges export och efterfrågan på våra produkter dalar. Underleverantörer som går i konkurs. Minskad efterfrågan på hotellnätter och restaurangbesök, taxiåkande. Många blir arbetslösa och är nog inte med i A-kassan.
Citera
2020-03-23, 09:40
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
När utländsk media rapporterar och kommenterar sanningsenligt om saker som migrationsvansinnet 2015 och nu om coronakollapsen i Sverige så kallas det för "desinformation", "konspirationsteorier" och "psykologisk krigföring" av den svenska regimen och gammelmedia.

Precis.
Den gamla vanliga hetsen mot Ryssland och Kina fortsätter.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilarosa
Nej.
Plingandet betyder snarare att dom lever.
Maskinerna övervakar syresättning, andningsfrekvens osv. Det plingar när en mätning ändras.

Döda ligger aldrig bland levande på sjukhus, och är aldrig uppkopplade på övervakning.

Det som däremot är extremt oroväckande är att det var fullständigt överfullt där, med få personal i proportion till antalet. Vidare många äldre, så man vet att många av dom inte är på bättringsväg.

Exempelvis, skulle en av dom få ett hjärtstopp pga plötslig försämring och syrebrist, skulle resurserna för HLR vara obefintliga och personen möter en säker död.
Kan vara så att personen inte kunde återupplivas vid ett hjärtstopp iallafall.
Men det skulle man aldrig kunna ta reda på som vårdpersonal.

Många inom vården kommer att utsättas för situationer som aldrig förekommit i Sverige.

Varför övervakas inte döda? Tänk om någon snor dom.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det har gått väldigt fort i England också.

Jo.
Det börjar lite långsamt och sedan tar det fart.
Då går det rejält fort.
Genomgående för alla länder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aaabree
Stockholm är stort och stockholmare är beroende av kollektivtrafik för att ta sig fram.

Gnäll på SL som ställer in turer. Man kan inte gå till jobbet om ni trodde det.

Stockholmare har valet att stanna hemma och kanske klara sig eller fortsätta som vanligt och bli smittade.
Citera
2020-03-23, 09:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Samtidigt har vi läst om fall där unga har avlidit.
Länka gärna till källor om unga som avlidit i corona-viruset. Jag hittar väldigt lite.
Några har intensivvårdats, förmodligen har dessa underliggande sjukdomar.

Även vattkoppor, influensa och herpes kan ibland ställa till det för yngre människor.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Jag förstår inte riktigt vad du menar, kan det vara så att om de som inte ännu är immuna i tex Sverige träffar nån från ett annat land som är Corona-smittad blir därmed sjuk?
mvh

Äntligen någon som fattar
Citera
Medlem
Varje gång jag uppdaterar SIRI så har den ökat.

91 i morse
103 nu
Citera
2020-03-23, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Samtidigt har vi läst om fall där unga har avlidit.

Men hur som helst - att själv försöka sammanföra sådan statistik är nog hopplöst - eftersom, som du påpekar, vi inte har information om alla fall.

Med tiden brukar det också komma statistisk information. Sådan finns om diverse olika influensor. Jag har bara gluttat på någon och där var en stor åldersfixering i olika diagram. Fast det är ju möjligt att andra faktorer är viktigare. För den sakens skull är väl ett uttryck som underliggande sjukdomar för vagt för att man skall kunna bilda sig en uppfattning.

Ja det enda vi kan med säkerhet veta är att sanningen kommer komma fram förr eller senare. Men just det faktum att Sverige är allt annat än transparenta i allt är en anledning i alla fall jag blir väldigt paranoid.

Det krävs inte många hjärnceller för att förstå varför man hemligstämplar antal vårdplatser osv, varför man i all hast nu bygger provisionssjukhus. Det är inte för man vet att det här kommer gå bra.

Jag vet inte om jag kommer uppleva slutet på det här året idag och vem vet det kanske tom är lindrigare att inte göra det. Men jag vet så mycket att om det visar sig att allt jag misstänkt stämmer kommer jag aldrig någonsin komma över detta och jag är en mycket mycket långsint person med bra minne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in