2020-03-23, 00:17
Medlem
singularitets avatar
Med tanke på det förfallande tillståndet i världen kommer olympiska spelen sannolikt flyttas till ett senare tillfälle. Spelen kanske skjuts upp ett år enligt IOC.

Citat:
"In light of the worldwide deteriorating situation... the executive board has today initiated the next step in the IOC's scenario-planning," it said in a statement.

"These scenarios relate to modifying existing operational plans for the Games to go ahead on 24 July 2020, and also for changes to the start date of the Games."

Cancellation is "not on the agenda", said the IOC, but a 'scaled-down' Games will also be considered.

However, postponement - by either several months or probably a whole year - is thought to be the most likely outcome.

bbc

https://www.bbc.com/sport/olympics/51997540
Citera
2020-03-23, 00:18
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Senast fick jag vänta 18 timmar. Skulle fått en säng med fick istället sätta mig på golvet. Till slut kommer en sköterska med en madrass som hon la på golvet och gav mig en filt. Efter det fick jag en säng, men fick ligga ute i korridoren med skynken för som var för att avskärma mig från all aktivitet som skedde runtomkring. Det har gått kraftigt utför den senaste tiden...

Utav ren nyfikenhet, vad for du in för, och länge tog det tills du träffade läkaren ?

(om du kan berätta)
Citera
2020-03-23, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
En tredjedel på IVA US är varken gamla eller har underliggande sjukdomar.
Vet du hur många 20-49-åringar Sverige har? Vet du vad som sker om 30% av dem
blir svårt sjuka och 5% behöver IVA-vård nästan samtidigt?

Du är verkligen otroligt obildad.

Teorin om flockimmunitet är förkastad av samtliga länder inklusive WHO.
Men jag är inte förvånad över att en obildad person tycker att den är fanatstisk!

Men yngre som behöver intensivvård tillfrisknar hyfsat snabbt ser det ut som. Får vi in gamlingar och risksjuka i större utsträckning blir det problem eftersom de lämnar respiratorn efter längre tid och kanske som lik.
Flockimmunitet är ingen teori, det är verklighet och anledningen till att det inte ser ut så här under varje säsongsinfluensa. Antingen uppnår vi flockimmunitet genom vaccin eller på naturlig väg, eller genom en kombination av dessa. Nu har vi inget vaccin så vi har inget alternativ annat än att försöka hålla de gamla och sjuka undan från smittan och hantera de som blir svårt sjuka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Du har verkligen ingen som helst aning vad du pratar om va? Är du ett barn?

Teori om flockimmunitet?

Det är ingen teori, det är, som alltid annars, enda sättet vi kan bekämpa viruset på.

Detta är givetvis känt i alla världens länder. Att det sen finns skribenter på flashback som inte visste detta eller hade hört talas om det innan nya Coronaviruset har ingen som helst betydelse.

Men nu är alla experter.

Förkastad av samtliga länder + WHO.

Gissa varför?

Men Revej vet bättre.
Citera
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Senast fick jag vänta 18 timmar. Skulle fått en säng med fick istället sätta mig på golvet. Till slut kommer en sköterska med en madrass som hon la på golvet och gav mig en filt. Efter det fick jag en säng, men fick ligga ute i korridoren med skynken för som var för att avskärma mig från all aktivitet som skedde runtomkring. Det har gått kraftigt utför den senaste tiden...
Jag bor i Spanien mer än 10 år, har varit väldgt intressant att se Sverige utifrån. Jag hoppas verkligen att ni vaknar upp och tar det här seriöst, jag är inne på dag 8 karantän nu. Jag hoppas kurvan böjar plana ut snart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Såg en artikel från lousiana där det beskrivs att de spände fast patienter med ARDS för att de i paniken inte skulle dra ut respiratortuben. I normala länder söver man patienten, tydligen inte i USA.

Det låter obehagligt att vara fastspänd och ha panik. Vad är ards?
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Såg en artikel från lousiana där det beskrivs att de spände fast patienter med ARDS för att de i paniken inte skulle dra ut respiratortuben. I normala länder söver man patienten, tydligen inte i USA.

Gud va hemskt. Ja det krävs ju massor med övervakning vid respiratorn om man ska söva patienten.
De kanske inte har personal till det?
Senast redigerad av sanne 2020-03-23 kl. 00:22.
Citera
Medlem
Citat:
Det är för att varje moment kostar i amerikansk sjukvård. De kanske valde bort det momentet när de fyllde i papperna i sin feberfrossa? Allvarligt talat. USA:s sjukvård är ingen sjukvård om man inte har pengar. Det är en skuldsättning.
Citera
2020-03-23, 00:20
Bannlyst
Enligt en kinesisk studie om covid-19 och riskfaktorer har rökare, som behöver sjukhusvård, fjorton gånger större sannolikhet att drabbas försämrat tillstånd eller död.

Hur kan detta inte vara den största riskfaktorn då? Hur kan blodtryck och diabetes vara värre än rökare???
Citera
2020-03-23, 00:21
Medlem
-GGs avatar
Säger ett vanligt sårs läketid någonting om immunförsvaret, eller krävs det något hårdare för kroppen för att man ska kunna avgöra det?

Är det hur ofta man är sjuk eller hur väl kroppen klarar det när man väl blir sjuk som är mest avgörande?

T ex, en släkting till mig har haft jävliga sjukdomar, men överlevt alla, och är nu snart 80 år. Medan jag själv aldrig i princip är sjuk (peppar peppar!). Är jag inte tillräckligt "utsatt" för sjukdomar/den rätta miljön för att mitt immunförsvar ska kunna testa sig?
Citera
2020-03-23, 00:21
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Utav ren nyfikenhet, vad for du in för, och länge tog det tills du träffade läkaren ?

(om du kan berätta)
Infektion efter operation med hög feber. Läkare träffade jag inom 7 timmar. Sen var det en väntan på ledig säng, bad mig vänta i korridoren. Sönderstressad personal som virrar omkring. Folk gråter, skriker och skiter på sig. Flickor som frågar om någon kan komma och kolla till pappa. Alltid samma svar till alla frågor: "kommer snart".
Senast redigerad av BonerBatman 2020-03-23 kl. 00:33.
Citera
2020-03-23, 00:22
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Gud va hemskt. Ja det krävs ju massor med övervakning vid respiratorn om man ska söva patienten. Dem kanske inte har personal till det?

IVA vård är till för just ständig övervakning oavsett om det innefattar respiratorer eller inte. I Sverige sövs man ner om man drabbas av ARDS och intuberas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in