2020-03-22, 22:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
syftet med de åtgärder vi ser är att minska corona-död genom att upprätthålla sjukvårdens kapacitet.

Jodå, det vet jag.

Citat:
självmord och fri vilja har allting med varandra att göra.

Nej, i stort sett alla som begår en suicid är bortom fri vilja och handlar i vanmakt.

Citat:
Ekonomer brukar tycka fri vilja är bättre än tvång. Så jag blev förvånad att ekonomen började babbla om att självmord är sämre än corona-död.

Fast nu är det du som påstår att självmord kommer ur fri vilja. Den uppfattningen är du tämligen ensam om, varvid ditt påstående blir inadekvat.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Är din nya avatar ironisk eller är det på riktigt?

Det är på riktigt. Vi har nu gått in i ett totalt krisläge, världen runt omkring oss faller samman. Detta är på riktigt. Så jag får nog sälla mig till de som sluter upp kring vårt samhälle i dessa svåra tider.

Jag kommer givetvis att fortsätta att kommentera kring mina prognoser, som just nu tyder på totalt 60000 döda av viruset med normal sjukvård, och ytterligare 120000 döda beroende på kollapsad sjukvård (siffror gällande för Sverige).
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Gjorde jag i går på krogen.
Där satt man och skrattade åt Flashbackarna som hade Corona-skräck.

Smittspridningen på Flashback är långt värre än Corona-smittan.

Då förstår jag. Du är en helt vanlig sociopat som tycker att
det är kul att säga tvärtemot all fakta och logik, så att
du får dina 15 minuter av uppmärksamhet .

Avslöjad
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Är det bara jag som får för mig att det är något skumt med den rabiata kvinnan från 3:e AP-fonden?

Hon verkar ju vara totalt likgiltig till hur många som dör, bara samhället snabbast möjligt återgår till det normala.
Men så kan det ju också vara så, att ju fler som dör desto mindre behöver fonden punga ut med i pensioner, alltså vinner fonden på att att 40-talisterna dör som flugor!
.

Hon har högsta ansvaret för en av de största fonderna i Sverige? Ska du börja med nån jävla foliehatt-bullshit angående det också?
Menar du att du inte fattar hur jävla illa det kan bli om ekonomin kroknar? Det är verkligen galet att folk här inte verkar fatta det.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Sverige gör mer än du tror.
Du har helt enkelt inte förstått strategin.

Sverige: Flockimmunitet + karantän av riskgrupper. 21 döda ackumulerat

I Italien stoppar man ihop unga + gamla i samma karantän. Därför 1000 döda per dag.

Herregud, kan du försöka fatta något alls någon gång, eller trollar du bara? Du skriver så efterblivna inlägg att jag blir matt.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Har ju varit prat om att det skall finnas två typer av corona-viruset.

Här en färsk artikel om ämnet :

Landslege Lars Fodgaard Møller på Færøyene har studert smittespredningen på øyene. Han tar til orde for at det finnes to typer coronavirus, skriver Berlingske.

Én type som sprer seg raskt, og én som smitter langsomt.

Man undersökt virus utbrottet på Färöarna :

- Vi så at de første tilfellene ikke var smittsomme. Flere kunne kysse uten at de hadde gitt viruset videre. Så kom det en ny type fra Danmark og Island, som smittet hyppig, sier han.

Hela artikeln här : https://www.dagbladet.no/nyheter/mistenker-to-typer-coronavirus/72279301
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Fortfarande goda nyheter iallafall. Ingen ny som skrivits in på intensiven (än). upd kl 18:46.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Inrapporterade IVA-fall 91

Stockholms Län 47 (Danderyd 7, Huddinge 9, Karolinska 7, Karolinska ECMO 2, S:t Göran 11, Södersjukhuset 11)
Sörmland 10 (Eskilstuna 6, Nyköping 4)
Dalarna 2 (Falun 2)
Gävleborg 1 (Gävle 1)
Halland 1 (Halmstad 1)
Jönköping 1 (Jönköping 1)
Värmland 1 (Karlstad 3)
Skåne 6 (Kristianstad 2, Lund 1, Malmö 3)
Västra Götaland 9 (Kungälv 1, Sahlgrenska 8)
Östergötland 3 (Linköping 1, Norrköping 2)
Norrbotten 4 (Piteå 2, Sunderby (Luleå) 2)
Västerbotten 1 (Umeå 1)
Uppsala 2 (Uppsala 2)
Närke 1 (Örebro 1)

Av 91 fall är 57 nyinskrivna under de 5 senaste dagarna. Ytterligare en patient behöver ECMO och Sörmland har fler IVA-fall än hela Västra Götaland.
Citera
2020-03-22, 23:00
Medlem
Citat:
Sverige gör mer än du tror.
Du har helt enkelt inte förstått strategin.

Nej, det är inte så konstigt, ingen annan har förstått strategin heller?

Inga andra länder, WHO, inga andra experter, så att förvänta att jag ska förstå är förmodligen något optimistiskt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Ja det borde vara det vettiga. Men då man inte gör så utan stänger ner hela länder kan vi utgå från att hela befolkningen är riskgrupp och att man ljugit om detta och att alla, ung som gammal, riskerar att dö.

Ja, man kan undra. Men då är det bluff och båg också då med all info om att det bara är de med svåra underliggande sjukdomar och äldre som avlider? Borde vara svårt och mörka att inte det är sanningen.
Citera
Medlem
Arnold15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Håller med. Men varför inte gå ännu längre? Varför inte köra på som vanligt förutom att isolera riskgrupperna? Då utvecklar vi immunitet, viruset ger upp och riskgrupperna kan komma ut igen. Problem löst! Varför gör man inte så, vad är det jag missar? Vore ju fint om man kunde undvika en totalt kraschad ekonomi och all död och misär runt det som kan skapas.
Du har helt rätt.
Helt överlägsen strategi med flockimmunitet + karantän av riskgrupper..

Varken WHO, Italien, Frankrike eller andra länder har fattat detta.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det här vita på apelsiner och andra citrusfrukter har negativ effekt på DNA i virus. Hacka upp det vita, låt dra i hett vatten, drick.

Tack för tippset.
Citera
Bannlyst
Finns det information vilka kommuner som folk får kritisk hjälp?

Kan tänka mig att majoriteten är i sthlm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in