2020-03-22, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Likväl håller samhället på att kollapsa.

Ifall Sverige, och Europa, hade hanterat epidemin korrekt, så hade samhället fortsatt att fungera. Samhällskollapsen är ett bevis på att myndigheterna har agerat uselt.

Hur kommer det sig att Europa har drabbats hårdare än Afrika och Sydamerika? Kan det vara relaterat till politikernas övertygelse om att öppna gränser är viktigare än folkets hälsa?

- Om en månad kommer jag att veta huruvida mitt missnöje med samhällsledningen bara var en löjlig Flashback-psykos.

Att samhället håller på att kollapsa vet jag inte om jag håller med om. Däremot står det inför en stor utmaning. Har dock svårt att se att det beror på att Sverige skött något fel, det beror snarare på ett nytt virus kombinerat med en global panik. Men det är klart, sköts detta fel i fortsättningen under lång tid, så är en kollaps inte helt orimlig.

Sydamerikas president bröt sin egen karantän för att skaka hand med folket, som han blivit satt i efter att flera i hans omgivning testat positivt. Han har även sagt att corona är en konspiration för att sabba ekonomin. Vet inte riktigt vad du syftar på som Sydamerika gjort så bra.
Citera
Medlem
gatyftfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Bra förklaring.

I det fetade scenariot ser jag ändå en teoretisk ökad risk för personer med astma. I händelse av brist på ventilatorer, antingen på grund av överbelastning av sjukvården eller för att man råkar bo i ett land med bristande sjukvård, så borde ett medel-allvarligt fall av sjukdomen kunna innebära att en person med astma dör av andnöd när samma person utan astma hade lyckats bekämpa infektionen även utan intensivvård.

Det beror på anledningen till andnödet. Om jag förstod den här radio-personen rätt så är det skillnad på att t.ex. få andnöd av astma (luftrören blir irriterade och musklerna drar ihop sig) jämfört med att ha andnöd för att dina lungor är så infekterade att det inte går att upprätthålla syretillförseln i blodet. Det första är enkelt behjälpt med att inhalera rätt medicin, antingen via spray eller flytande via inhalator, krampen i luftrören släpper.

Om två personer ställs mot varandra i ett scenario där det bara finns en ventilator så kommer fler parametrar tas i beaktning än ifall den ena har astma eller inte (gissar jag). Exempelvis personernas ålder, chans till tillfrisknande osv.

Många pratar om det här med ventilatorer/respiratorer som att det är något man sätter in till vem som helst, jag hörde en intervju med katastrofläkaren Johan von Schreeb och enligt honom är det inte vem som helst som öht klarar att bli satt i ventilator då det är en enormt stor påfrestning för hela kroppen och en måste tänka "kommer den här personen bli hjälpt av det?". T.ex. en äldre person som redan är i dåligt skick av andra sjukdomar, där hävdade han att det till och med kan vara ett rent övergrepp att sätta in ventilator/respirator. Två tredjedelar av dom över 75 som sätts i ventilator klarar inte av det, dom kolavippar ändå.

Tror det är viktigt att komma ihåg också att intensivvård innebär inte automatiskt respirator.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Relativt bra, börjar släppa. Öser i mig askorbinsyra och chili.... räknar med att få göra så i 14 dagar till..... Tänker inte chansa.....

Det här vita på apelsiner och andra citrusfrukter har negativ effekt på DNA i virus. Hacka upp det vita, låt dra i hett vatten, drick.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Känns mer och mer som Tegnell faktist är ett geni. Om denna utveckling fortsätter som denna helg.
Även en blind höns kan hitta ett korn.
Citera
Medlem
Hessius lever i en finansbubbla, utan verklighetsförankring. Vad hjälper det att Sverige öppnar upp om resten av världen är nerstängd.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katapulten
Härligt! Synd att fotbolls EM skjuts upp i onödan

Nej, nej. Det är bara i Sverige o Nordkorea faran är över. I UK så staplar de lik till september....
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Mitt jobb kör vi med telefonmöten sedan över en vecka. Fungerar alldeles utmärkt. Borde gå bra på andra ställen också.

Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Du menar väl telefonmöte?

Nej, fysiskt möte på plats. Men först vänta i ett väntrum med 40 andra personer. Annars riskerar jag få avslag enligt brevet.

Jag tror ju inte att jag har corona, men däremot har jag hosta och feber, så hur ska någon veta vad det är. Jag hade då ringt in och avbokat med tanke på att jag inte är frisk, (f.ö. vill jag inte heller träffa andra som kan vara sjuka, om jag bara har en vanlig förkylning), men blev ändå inbokad trots att vi haft telefonmöte bara för några dagar sedan. Jag undrar vad som kan vara så viktigt, jag är redan sjukskriven sedan flera månader tillbaka.
Citera
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Förstår du inte att även det land som har bäst sjukvård i världen klarar inte av att hjälpa fler sjuka än det finns material och personal till. Om de som är i stort behov av vård övestiger ett lands kapacitet blir det kaos. Oavsett hur utvecklad sjukvården är.

Jag förstår det. Vad jag inte förstår är vem som har korat Italiens sjukvård till Europa bästa?

Jag förstår att många här i tråden försöker piska upp rädsla på alla möjliga sätt med rena lögner, förstår inte varför dock.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
SÅ, hur gör vi nu då? Hur löser vi situationen bäst utefter Sveriges dåliga förutsättningar med en redan havererad sjukvård och signaler om att varken intensivvårdsplatser eller skyddutrustning kommer att finnas till hands?

Vad är lämpligaste åtgärderna utifrån dessa förutsättningar tycker ni?

Hur många tycker att vi ska stänga ner nu?

Eller hur många tycker som Tegnell att det ändå inte spelar roll och då kan vi lika gärna vänta med mer drastiska åtgärder? (vänta med karantänen lite till alltså)

(Det är väl egentligen inte Tegnells fel att sjukvården är nedmonterad och att alla Sveriges resurser har gått till invandring, samt att vi inte har beredskap i Sverige. Detta är faktiskt inte Tegnells fel.)

Så jag undrar vad ni tycker vi ska göra om man blickar framåt?

Jag har i flera veckor ansett att vi ska stänga ned i stort sett allt.
Citera
2020-03-22, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Det har det sagt överallt på nyheterna t ex
Ja men då så.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Kära coronavirus. Tack för att du slaktar globalismen och ger stöd för nödvändigheten av sund nationalism. Att lägga vårt öde i händerna på kinesiska diktatursvin lär inte upprepas på ett bra tag framöver. Vi har också fått svart på vitt att Swexit är en nödvändighet, inte ett skit har våra medlemsavgifter till EU gett oss. Som sagt, före och efter Corona... Två olika saker.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
SÅ, hur gör vi nu då? Hur löser vi situationen bäst utefter Sveriges dåliga förutsättningar med en redan havererad sjukvård och signaler om att varken intensivvårdsplatser eller skyddutrustning kommer att finnas till hands?

Vad är lämpligaste åtgärderna utifrån dessa förutsättningar tycker ni?

Hur många tycker att vi ska stänga ner nu?

Eller hur många tycker som Tegnell att det ändå inte spelar roll och då kan vi lika gärna vänta med mer drastiska åtgärder? (vänta med karantänen lite till alltså)

(Det är väl egentligen inte Tegnells fel att sjukvården är nedmonterad och att alla Sveriges resurser har gått till invandring, samt att vi inte har beredskap i Sverige. Detta är faktiskt inte Tegnells fel.)

Så jag undrar vad ni tycker vi ska göra om man blickar framåt?

Jag väntar spänt på uppdatering om inläggningar på sjukhus. Det var där Tegnell idag sa att man kunde börja räkna. Om de ligger stadigt på upp till 10, och inte börjar jag tro han har rätt (? kanske?). Hoppas det iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in