Citat:
Ursprungligen postat av
ittepa
Minns den här tråden för en månad sen. Då satt alla ni som fortfarande hetsar och sa samma sak... Målade upp skräckscenarion om hur landet kommer att se ut om en till två veckor... Ja, det är en allvarlig situation och alla ska verkligen ta det på allvar. Men att sitta och hetsa upp sig på flashback, utan några som helst perspektiv, leder väl inte till så mycket? Klandrar er inte dock, sitter man och läser om corona från morgon till kväll är det klart att man får en sned bild. Och letar man fakta om hur farligt det är, så hittar man det också. Dessutom hjälper media mer än gärna till. Var försikta med confirmation bias.
Det må hända att kulmen inte är nådd. Men i mina ögon finns det INGET som tyder på att FHM skött detta fel. Alla siffror bekräftar detta. Ni som tycker att hela landet ska stängas ned får stå för den åsikten, men bara för att regeringen och FHM inte gjort som ni vill betyder inte att de har fel. Det betyder antagligen att ni har fel, och antagligen skulle behöva lite perspektiv på vad som händer just nu. Italien har blivit ett rejält skräckexempel, men sannolikheten att Sverige hamnar där är i princip obefintlig.
Att det finns experter som påstår att Sverige gjort fel är ganska självklart, det kommer alltid att finnas experter som tycker annorlunda än andra experter. Dessutom verkar de flesta av dessa experter som kritiserar Sveriges taktik ha andra motiv, framförallt att marknadsföra sig själva, eller sina verksamheter, och skramla pengar till sin egen forskning.
Ser så många här som vill "Slita tegnell i stycken" eller "skrika rakt ut till alla dumma jävlar", samtidigt som ni bara suttit hemma och läst på flashback, vilket byggt upp en helt orimlig hets och panik.
Mitt tips är att göra något annat än stund. Kanske slå på en film eller läsa en bok som får er att rensa tankarna lite.
Ta hand om varanda allihopa.
Fun fact: 72 pers intensivvårdas just nu i Sverige pga corona men 160 pga vanlig influensa.
Håller med. Men varför inte gå ännu längre? Varför inte köra på som vanligt förutom att isolera riskgrupperna? Då utvecklar vi immunitet, viruset ger upp och riskgrupperna kan komma ut igen. Problem löst! Varför gör man inte så, vad är det jag missar? Vore ju fint om man kunde undvika en totalt kraschad ekonomi och all död och misär runt det som kan skapas.