2020-03-22, 22:40
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
USAs siffror har reducerats. Konstigt
Worldometer:
"We are working with State and local officials to constantly improve the accuracy and timeliness of the data. Please bear with us while we fine-tune the process."
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I Tyskland får de alltså träffas två personer, men i Sverige 500 personer? Då måste det ju vara någon som har in i Helvete fel, och låt oss säga så här: jag tror inte att det är Tyskland...

Sverige vill att alla blir smittade och de svaga dör. Vi får hoppas att detta också gäller våra politiker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Våra idiotpolitiker kommer inte att göra ett piss. I stället skall vi stå och hålla varandra i handen när vi vandrar in i döden eller vad det var Steffe sa. Aldrig någonsin kan vi överge vår sinnessjuka ideologi, Den är värd mer än miljoner människoliv.
"En del kommer få säga ett sista adjö till en nära". Stefans ord. Ni ska offras. Ni är offerlamm
Citera
2020-03-22, 22:41
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Mycket vettigt inlägg av Hessius.
Hon vet precis vad hon handlar om.

Italien och Spanien kör total karantän.'
Samma länder har flest döda.
Klart samband.

Sverige = 21 döda

Precis. Ju fler döda man får, desto mer stänger man ner. Snart börjar vi nog också stänga ner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det märks att Tegnell har gått från att vara mediaovan till att nu ha blivit bra på det. Han är mindre tvärsäker och mer ödmjuk, vilket gör en stor skillnad i hur han framstår.
De har väl satt in akut mediträning på honom, så har väl även typ "flashback" kritiken fått honom att inse att det är säkrare att inte vara allt för tvärsäker.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Om man inte var medlem i a-kassan då?
Det tar även lång tid innan det kommer igång.. Osv.
Såg du inte vad jag skrev. Löfven hade ett tal där de som inte kunde gå till jobbet pga olika orsaker skulle inte lämnas i sticket. Sedan att han kanske ljög vet jag inte, vore inte första gången i sådana fall. Förövrigt finns Soc om han skulle blåljugit.
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Jag undrade bara vad som gör de 10 döda i corona-viruset så mycket viktigare än övriga 1800 svenskar som dött denna veckan?
Att vi bara är i inledningen av ett sjukdomsutbrott? Er retorik är riktigt galen. Men coronan räddar liv läste jag nyss, genom minskade föroreningar. Och tänk så mycket mindre trafikolyckor som lär ske. Kan du rabbla andra områden dödssiffran minskar ?

Sättet att resonera är som att hävda att vi inte behöver bry oss om cancer eftersom det finns så många med hjärt och kärlsjukdomar. Tycker du själv att det är ett smart sätt att prata på? Är du och andra införstådda med att dödligheten skulle vara enormt mycket högre om folk inte skyddade sig och andra?
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Mycket vettigt inlägg av Hessius.
Hon vet precis vad hon handlar om.

Italien och Spanien kör total karantän.'
Samma länder har flest döda.
Klart samband.

Sverige = 21 döda

Men sluta vara så efterbliven. Italien och Spanien har total karantän för att deras sjukvård var på randen av kollaps. Lär dig cause and effect.
Citera
Medlem
obbelitos avatar
Några funderingar:
Man får verkligen intrycket att en betydande mängd skribenter skulle bli riktigt besvikna om vi lyckas undvika katastrofscenariot. Folk verkar sitta med kuken i handen och invänta Mad Max-apokalypsen..

Många verkar tro att WHO skulle vara emot flockimmunitet? Det är ju inget vi kan välja eller välja bort utan det blir ju den logiska följden av att populationen får motståndskraft via utbredd smitta och/eller vaccin. Tacka fan för det, annars hade vi aldrig kommit förbi Cro Magnon. Att man gör det man tycker är behövligt för att dra ut på förloppet för att inte krascha sjukvården och skydda riskgrupper är ju en annan sak.

En av de skarpare FB-virologerna
sågade idén med flockimmunitet med "det gick ju jävligt bra vid digerdöden". Säger ju allt.

Den största skandalen hittills är att Sverige helt saknar beredskapslager med sjukvårdsutrustning.
Citera
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Ja. Så är det kanske.

Psykisk ohälsa köper jag. Men tvivlar på att speciellt många kommer att begå självmord på grund av att ekonomin är dålig under ett tag. Jag hoppas att jag har rätt.

Japp. Så är det. Det är nu socialdemokratin kommer att få bevisa om vore höga skatter är rättfärdiga.
Arbetslöshet leder till såväl psykisk som fysisk ohälsa. Citerar från en studie på ämnet:
” Självmordsrisken tredubblas
Under de fyra närmaste åren efter en arbetsplatsnedläggning ökar risken att dö i cancer med 36 procent, jämfört med människor med oförändrad arbetssituation.
Risken för hjärtkärlsjukdomar med dödlig utgång ökar med 18 procent, medan risken för självmord stiger med drygt 263 procent.
Under de tre närmaste åren ökar risken för skilsmässa med 20 procent.
Under de tolv år som undersökningen omfattar ökar risken för skilsmässa med 10 procent för de äktenskap, där någon har drabbats av friställning.”
Citera
2020-03-22, 22:42
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asterisk99
på arbetsförmedlingens hemsida just nu:

"Ändrade regler för läkarintyg när du är sjuk"
Arbetsförmedlingen har tagit över hanteringen av läkarintyg från Försäkringskassan för deltagare i program. Blir du sjuk i mer än 7 dagar ska du lämna läkarintyg till Arbetsförmedlingen."

så har man Corona och vill behålla sin aktivitet så bör man ta en tur till sjukhuset, smitta 30 andra och få ett papper på det så att AMS kan ta en titt på det.

Socialtjänsten kör lite liknande. De vill ha möten osv redan 4 dagar efter att folk blivit sjuka.
Citera
2020-03-22, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Jag tror inte att någon hade dött till följd av ett tillfälligt stopp i flygtrafiken mellan Kina och Europa. Ifall Europa hade önskat donera medicinsk utrustning till Wuhan, så hade man kunnat göra undantag för flygplan som utför sådana transporter.

Däremot kommer människor att drabbas hårt av den samhälls-nedstängning som nu pågår. Det här kan inte sluta bra. Nedstängningen av samhället hade kunnat undvikas, ifall smittskyddsmyndigheterna hade agerat korrekt från början.

Ifall människor dör på grund av samhällskollapsen, så har Anders Tegnell en del av ansvaret för detta. Anders Tegnell borde ha agerat så att samhället hade kunnat fortsätta att fungera. Men Anders Tegnell struntade i att agera i god tid. Svenska folket kommer att få betala ett högt pris för Anders Tegnells misslyckande.
Man kan inte säga i efterhand ”om vi stängde alla gränser så hade vi inte blivit sjuka”, för man visste inte då det man vet nu.

Tiden är bara avgörande om man ska stoppa en epidemi. Jag tror aldrig det varit ett alternativ, helt ärligt. Kanske innan viruset lämnade Kina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in