2020-03-22, 22:18
Medlem
Haloumis avatar
Jag fick också en bra och seriös bild av Tegnell idag i Agenda. Var nog hans bästa framträdande hittills. Sakligt och bra. Varje dag med denna takt vi haft i helgen är en vinst.
Citera
2020-03-22, 22:18
Medlem
Arnold15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Lås in alla gamla och sjuka under våren. Vi andra går ut och lever som vanligt. De allra flesta av oss kommer klara viruset fint. Efter några månader har vi förhoppningsvis uppnått flockimmunitet. Samtidigt har inte samhället gått åt helvete.
Sverige kommer precis som efter andra världskriget då bli svinrika eftersom resten av Europa ligger i ruiner.

Heil Kerstin Hessius.
Helt korrekt strategi.

Tyvärr förstår inte mobben här inne detta.
Citera
2020-03-22, 22:19
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det är definitivt en rimlig uppskattning.
Själv landar jag på lite mer deprimerande siffror. 2/3 av befolkningen.

Tror du verkligen att det blir så många??
Citera
2020-03-22, 22:19
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Vad som är återkommande för mig i media här i Sverige är att man ständigt får känslan av att det är diverse experter och ansvariga myndighetspersoner som agerar som de vore företagsledare snarare än att ta ansvar. T ex när Tegnell tog tillfället till akt att argumentera med lögner om Finland, allt för att ignorera potentiellt hot.

Lögner om Finland? Skolorna årskurs 1-3 är öppna där. Dom har lättat på restriktionerna. Har kompisar som har barnen i skola där.
Citera
2020-03-22, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Tar folk livet av sig för att de blir av med jobbet, då har vi redan seriös psykisk ohälsa i det här landet kan jag lova.
Det var fan i mig bland det dummaste jag hört.

Välbärgade tar visst till vilka argument som helst nu för att rädda sina jävla pengar.

Hon syftar så klart på företagare som har "en förmögenhet" i aktier som bara försvinner.
Typ som många skogsägare gjorde när det var storm för ett antal år sedan.

Men ja jag håller med hon verkar inte vara en person jag skulle vilja ha att göra med vare sig i affärer och i synnerhet inte inom hälsovård.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Johan Giesecke, tidigare statsepidemiolog, säger i SVT:
– Jag tycker regeringen. klarat det bra. Men det är dags för regeringen kontra expertmynidghtens roll. Regeringen ska vara lite mer aktiv än den har varit. Nu fungerar det bra men man måste inse att expertmyndigheter har ett snävt område där de är experter.

Folkhäls(a)omyndigheten.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/italiens-nya-beslut-for-att-stoppa-smittan1/
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Jag undrade bara vad som gör de 10 döda i corona-viruset så mycket viktigare än övriga 1800 svenskar som dött denna veckan?

Jag kan förklara:

-Italien

Alla dör inte, många blir inte ens sjuka.

Men någonstans mellan 10-20% behöver vård och cirka 5-10 procent Intensivvård.

De platserna blir en oerhörd påfrestning på en redan ansträngd vård.

10 döda nu, issss nooothiiing, självklart.
Det handlar om när många flera riskerar att bli sjuka, och några få sjuka behöver vård och ytterligare några få procent behöver avancerad intensivvård.

I Italien kraschar vården nu. För det finns inte platser till de svåraste fallen.

Vi har en väldigt begränsad kapacitet för extremsjuka.

Ha det fint Spersson.

*Edit Sedan är inte Rökning, Fetma, Diabetes, Aids; Cancer, Njursvikt, Demens etc smittsamt.

Då hade det varit problem det också.
Senast redigerad av Sinnersten 2020-03-22 kl. 22:25.
Citera
Medlem
Sverige kommer att få fler dödsfall och några tusen är rimligt att anta. Hur många och hur lutningen på kurvan kommer att se ut beror helt på hur råden följs att stanna hemma vid förkylning, tvätta händerna så ofta det går, och att kontakter med äldre minimeras.

Det kan nämnas att vården hade problem med patientbelastning även under säsongen 2017-2018 liksom 2016-2016, då överdödligheten under influensasäsongen kunde räknas i tusentals. Problemet med Covid jämfört med influensa är att det kommer under betydligt kortare period än influensa och att det kommer utöver andra infektioner.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/i/influenza-in-sweden-2017-2018/?pub=54559
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Han ligger på exakt samma sätt som de i Kina gjorde.
Vad tusan gör viruset med människor?

Hjärtat verkar ofta påverkas, myokardit, så att en och annan får plötsligt hjärtstillestånd är kanske inte oväntat?
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-03-22 kl. 22:25.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Helt korrekt strategi.

Tyvärr förstår inte mobben här inne detta.

WHO och de flesta länder runt om i världen förstår det inte heller.
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Tänk ur en nedstängning påverkar folk som redan innan mår psykiskt dåligt. Det är en katastrof för dom.

Haha, tänker du på psykkärringen från ap-fonden och hennes företagare som skall ta livet av sig?
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Tänk lite längre..

Vad händer när dessa personer inte får lön och inte kan betala hyran?
Vad händer när de inte kan handla på de lokala företagen (mat, hyra, mobilen m.m..allt)?

Svar : fler företag går i konkurs eller måste avskeda ännu fler personer.
Det skapar då en ond spiral, då de företagen inte kan handla av andra företag vilket innebär att även de företagen går i konkurs.. Ja du förstår.
Ingen ska lämnas i sticket har Löfven sagt. De får A-kassa så länge.
Plus att byggnaderna måste ju fortfarande underhållas så det rör sig inte om många personer rent samhällsekonomiskt.

Men visst. Sprid skiten i Stockholm och bränn liken på baksidan om det är viktigare att folk ska kunna ringa och köpa Kinaprylar. Om det inte räcker med mat och hyra ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in