2020-03-22, 21:54
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Galen kvinna i agenda myttar om 500 som jobbar på samma företag i Bergamo och testar personal varje dag, ingen smittad...TV-historia 😷😷😷😷😷
Haha ja, och sen när hon sa att alla som mister jobbet tänker ta sina liv så vi ställer liv mot liv och att vi borde tänka på det. Vi måste jobba oss igenom Coronan!! Gå till jobbet Sverige. Annars slutar alla på psyk. Hon sa det.
Senast redigerad av Dopamina 2020-03-22 kl. 22:02.
Citera
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
WHO klassar astma som riskfaktor rent generellt. Man har inte tagit ställning (mig veterligen) kring forskningen på just detta Corona. Men alla 5 studier hittills visar att astma inte är en riskfaktor.

Astma är en riskfaktor för mers-cov-infektion, vilket gjort att man dragit den hittills felaktiga slutsatsen att astma är en riskfaktor även vid covid 19. Forskningen visar att detta virus inte fungerar som de vanliga influensavirusen.

https://www.researchgate.net/publication/339778439_2019-novel_coronavirus_outbreak_A_new_challenge

Men som sagt, forskningen är än så länge inte omfattande. Dock finns inget som med nuvarande forskning talar för att astma är en riskfaktor.

Har ansträngningsastma, så det var ju positiva nyheter.

Jag är under uppfattningen att astma inte hämmar lungorna i sig utan endast genom inflammationen i luftvägarna begränsar luftflödet till lungorna. Jag har i alla fall inte kunnat läsa mig till att det skulle störa andra funktioner i lungorna. Tar tacksamt emot lästips om var jag i annat fall kan få förståelse för astmans andra skadeverkningar.

Som lekman känns det rimligt att virusets skadeverkningar - allt annat lika - på en patient med- och utan astma i så fall bör bli identisk, men att patienten med astma får ännu svårare att andas då luftflödet till lungorna redan är begränsat från början. Är detta någorlunda korrekt, eller är jag ute och cyklar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Kan bli att man bara får gå in en och en och handla i butiken ...

Inte i Sverige, så länge det inte finns flera än 499 i butiken, så är det schysst !
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Ja och det verkar ju fungera jättebra...

ja, det är ju en fördel om folket gillar Folkhälsomyndigheten. Med Tegnells nya snygga look och ödmjukhet är det många som kommer att dyrka honom. Allt började med när hans chef uppmärksammade mobbning, då började Svensson lystra och ta honom till sitt hjärta. (Svensson i inskränkt betydelse; det kan vara enbart en viss population detta avser...).

Skämt åsido, med andra länders invånares kraftiga kritik mot deras inskränkningar i sina friheter (och nöjen) så är det ju lätt att Sveriges väg hyllas extra och alltfler ser hur icke-inskränkande den är på människors liv. Vi kan fortfarande göra det allra mesta i det svenska samhället. Under eget ansvar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Hur kunde ett vaccin finnas när de va ett nytt influensa virus ?

Har inte helt koll på hur sådant funkar. Men i princip tar man fram influensa-vaccin inför varje säsong och använder dessa bland olika riskgrupper.
Man följer olika typer av influensor och väljer ut de som förmodas bli nästa säsongsinfluensan.
Just svininfluesan var tydligen en släkting till HongKong-Influensan, vad jag förstått hade många äldre redan resistans av den anledningen.

Så till skillnad från detta Corona-virus, så dyker influensavirus "aldrig" upp från ingenstans, utan man har någorlunda koll på dem.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-03-22 kl. 21:56.
Citera
Medlem
mr.demons avatar
Kvinnan på TV bryr sig inte ett skit om människor. Det handlar bara om pengar förvhenne
Citera
2020-03-22, 21:55
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Redan nu har vi alltså 15 000 döda. Det kommer garanterat att bli dubbelt så många innan det är över.
Nu skrev jag inte k i mitt inlägg, men 400 tusen till 500 tusen dog i svininfluensan, varför denna hype på just detta viruset ? Om de nu inte ens haft ihjäl hälften av vad svininfluensan har gjort.
Citera
2020-03-22, 21:56
Medlem
Livsgjutarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det verkar ju vara folktomt på det klippet jag länkade till. De kan ju visst ha gjort det alldeles nyligen, lite som vi har julgransflygning varje år. Att bara kasta ut fakenews och sen inte ha på fötterna är jävligt illa i det här läget. Men jag håller med dig, vi ska akta oss för det.

Jaja klippet kommer från en flygshow utförd år tidigare. Orkar inte argumentera sakfrågan när äkta klipp inte räcker. Budskapet till dig verkar ha gått fram ändå. När till och med stora medier och självaste Donald Trump bara lättvindigt tar internet-sanningar och delar för att få fram sitt budskap. Tänker man steget längre förstår man att detta inte bara gäller flygshower utan ALLT som sprids.
P.s jag är otroligt försiktig med att "kasta ur mig" fakenews. Det gör jag bara när jag ser det.
Senast redigerad av Livsgjutaren 2020-03-22 kl. 22:01.
Citera
2020-03-22, 21:57
Medlem
snurresnigels avatar
Jaha måndag imorgon och barnen ska till skolan, eller inte.

Ska man ta dit dom, ska man inte ta dit dom, ska man ta dit dom, ska man inte ta dit dom o.s.v. Det här är ju sinnessjukt.
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madmarc
Eller hur. Han sitter och ljuger om att Finland har släppt restriktionerna vad gäller skolan. https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/utrikes/finland-andrar-linje-elever-i-lagstadiet-far-ga-i-skolan-vid-behov

Det gäller de barn som har behov av närundervisning vilket inte är detsamma som att alla barn ska gå tillbaka till skolan.

Eller så har han information som inte du har.
Citera
Medlem
Xfiless avatar
Skrev detta i en annan tråd precis och skriver det här också

Tycker Filip och Fredrik i sin podcast avsnitt "Sju Plus" är rationella och ger ett bra perspektiv.

Kriser tar fram det sämsta i människan. Plötsligt vet man huruvida FHM och att Tegnell gör ett uselt jobb, folk är helt plötsligt kapabla att döma ut en hel myndigheter med experter. Ingen jävel har ens hört talas om yrket statsepidemiolog tidigare, ingen vet att det ens fanns förut men nu vet alla hur en sådan ska agera i en krissituation. Kan folk utifrån sitt retrospektiv perspektiv säga exakt vilket datum/tid man borde gå ut med vad för information? Folk vill tycka till om saker de inte har en aning om.

Faran med att massagera är det som hände sist med svininfluensan - det skrevs så mycket om svininfluensan att man snabbt framställde ett vaccin som visade sig vara förödande för uppemot 500 personer (narkolepsi).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheCrystalShip
Agenda SVT: Tegnell informerar om att grannländer som Finland har börjat backa i sina restriktioner. Inte aktuellt med att stänga fsk och grundskolor än då vi har en acceptabel nivå enligt Tegnell.

All arbetslöshet kommer ge minskade skatteintänkter och nedskärningar inom vården kommer bli ett faktum, trots att den redan är hårt pressad.

Vad jag läste i finsk media var det p.g.a. att man insåg att det var så många undantagsyrkesgrupper att det blev verkningslöst att ha skolor stängda upp till årskurs 3.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in