2020-03-22, 21:58
Medlem
DannyButtermans avatar
Efter den här kvällen på SVT blev jag så livrädd att jag måste ut och handla toapapper. Först en statsminister som ska ”hålla tal till nationen” där han kastar bort allas tid genom att säga redan kända saker, och floskler som han lika gärna kunnat ha delat på facebook. Sen agenda med först Tegnell, sedan rabiat kvinna som virrar och att alla småföretagare kommer ta sitt liv. Därefter intervju med Baylan som grädde på moset.
Citera
2020-03-22, 21:58
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ett bra tal. Inte rätt forum för att presentera åtgärdsförslag, men för att få folk att förstå allvaret i situationen. Senast regeringschefen höll tal till nationen var 2003, så det är ganska ovanligt i Sverige. Att man gör det nu visar i sig på att man ser allvaret i situationen.

Håller med.
Det var en förberedelser på eventuella kommande åtgärder, helt klart.
Citera
2020-03-22, 21:59
Medlem
Sinnerstens avatar
Har själv inte sett landsfaderns tal till nationen än, då jag har fullt upp med att elda i tre spisar samtidigt och dricka vin.

Sett till reaktionerna så lär detta vara ett Tivoli.

Ska kolla men ibland måste man ha Coronapaus!

Säger inte detta för att vara en Rövhatt; Kan någon sammanfatta idiotin såhärlångt?
Jag kommer kolla imorgon, jag vill inte sabba vinfyllan nu.

Så det är optional om någon vill fylla i det som sagts av Landsfadern och Tomten.

/Herr Sinnersten
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingYee
Trots att han ljuger ang att fiska barn börjar i skolan som vanligt ingen? Att ljuga i tv.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/20/regeringen-andrade-sig-skolelever-i-arskurs-1-3-far-ga-till-skolan

https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/utrikes/finland-andrar-linje-elever-i-lagstadiet-far-ga-i-skolan-vid-behov

Vilken skitstövel. Om jag blir smittad av corona svär jag att jag ska spotta på honom.
Citera
Medlem
Smurfanerlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Ojojoj vad högertroll och SD-bitterfittor det dräller runt här, som bara väntade på att talet skulle vara över så de kunde spy galla.
Hade ni något förstånd så hade ni insett att detta var "Brace youreselves, för fr o m imorgon kommer det komma fler och fler drastiska beslut". Samt att halva detta lands nötter till befolkning ännu inte fattat något så de behövde ett sånt här utlyst tal.
Nej, jag är inte sosse, jag är inte förtjust i Tegnell och FHM:s velande, men att bli upprörd över det här talet? På riktigt, då har man bara en agenda. Äckliga är ni.

Klart det kommer drastiska beslut inkom kort, alla som förstår svenska språket hörde han säga det klart och tydligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurresnigel
Jaha måndag imorgon och barnen ska till skolan, eller inte.

Ska man ta dit dom, ska man inte ta dit dom, ska man ta dit dom, ska man inte ta dit dom o.s.v. Det här är ju sinnessjukt.

Såklart barnen skall till skolan om dom är friska!
Citera
2020-03-22, 22:00
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
För att det i nuläget inte finns något botemedel. Det finns risk för 400-500K döda innan sommaren. Sedan kan det komma i höst med.
Ja men då är vi uppe i siffrorna som förra pandemin, varför hypeade inte sönder folk då? Stängde ner länder,flygplatser, utegångsförbud karantäner osv. Det jag är mer intresserad varför va de skillnad då och vad är skillnaden nu? Om vi kommer upp i samma siffror som svininfluensan.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luy
ja, det är ju en fördel om folket gillar Folkhälsomyndigheten. Med Tegnells nya snygga look och ödmjukhet är det många som kommer att dyrka honom. Allt började med när hans chef uppmärksammade mobbning, då började Svensson lystra och ta honom till sitt hjärta. (Svensson i inskränkt betydelse; det kan vara enbart en viss population detta avser...).

Skämt åsido, med andra länders invånares kraftiga kritik mot deras inskränkningar i sina friheter (och nöjen) så är det ju lätt att Sveriges väg hyllas extra och alltfler ser hur icke-inskränkande den är på människors liv. Vi kan fortfarande göra det allra mesta i det svenska samhället. Under eget ansvar.

Jaha fast nu handlar det ju inte om att folk ska klicka på "gilla"-knappen, utan att folk ska överleva.
De kanske har blandat ihop det.
Citera
Medlem
Varför fick inte Giesecke mer av ordet än en förvirrad VD-kärring för nån jävla fond? Hon verkade ju helt slut i huvudet.
För mig går folkhälsan före ekonomin alla dagar i veckan. Kärringjävel, gå ut och jobba på som vanligt själv då om viruset är så jävla ofarligt. Börjar prata om datum för att återgå till det normala. Säg det till alla anhöriga vars far–och morföräldrar, bröder och systrar som har dött av viruset. As.

Citat:
Ursprungligen postat av Latexking
Detta är inte humortråden

Jag har varit en av Tegnells största kritiker i den här soppan men jag börjar mer och mer förstå hur han resonerar.
Problemet nu är inte FHM, utan en handlingsfattig regering. Att fortsätta tillåta grupperingar av 500 personer är absolut skrattretande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Fast det är väldigt lätt att kritisera FHM och regeringen med tanke på att vi är det ENDA LANDET i världen som inte tar till tuffa åtgärder.

Det säger en hel del, eller hur? Om det är inkompetens, vi har varit naiva eller massmord vet jag inte.

Världens enda feministiska regering består bara av veka kärringar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Har ansträngningsastma, så det var ju positiva nyheter.

Jag är under uppfattningen att astma inte hämmar lungorna i sig utan endast genom inflammationen i luftvägarna begränsar luftflödet till lungorna. Jag har i alla fall inte kunnat läsa mig till att det skulle störa andra funktioner i lungorna. Tar tacksamt emot lästips om var jag i annat fall kan få förståelse för astmans andra skadeverkningar.

Som lekman känns det rimligt att virusets skadeverkningar - allt annat lika - på en patient med- och utan astma i så fall bör bli identisk, men att patienten med astma får ännu svårare att andas då luftflödet till lungorna redan är begränsat från början. Är detta någorlunda korrekt, eller är jag ute och cyklar?

Helt korrekt uppfattat.

Och precis detta står i den länkande studien och i WHO:s rekommendationer. Därför påtalar de vikten av att sköta sin astmamedicinering (inhalationssteroider). Men som sagt; finns inget i nuvarande forskning som visar att man har lättare att infekteras, ej heller att man skulle utveckla en svårare infektion än andra.

Håller tummarna för dig!
Citera
Medlem
Covids avatar
Hur räknar du då? Redovisa.

Ökningen är alltså exponentiell (inte "exceptionell" som man säger på flashback). Dubbelt så många har vi inom en vecka. Därefter ytterligare dubbelt så många inim ytterligare en vecka. Och så vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Redan nu har vi alltså 15 000 döda. Det kommer garanterat att bli dubbelt så många innan det är över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in