2020-03-22, 20:33
Medlem
Det finns 22000 fall bara i New York nu.
Samma siffror hade hela Italien för 8 dagar sedan.

Amerikanska börserna går nog mot en total kollaps de kommande dagarna.
Citera
2020-03-22, 20:37
Medlem
Någon som har bra koll på A-kassa, inkomstförsäkring osv som jag kan pimma?
Citera
2020-03-22, 20:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Lugna dig nu, för fan! Du är ju fullständigt hysterisk.

Det är inte hysteri. Det är fullkomligt realistisk siffra som troligen är i underkant. Kan du inte analysera siffror alls?
Citera
2020-03-22, 20:47
Medlem
Lite tjatigt men hade vi satsat på att massproducera test och skyddsutrustning så kunde vi ha hållit samhället igång mkt mer.
Just test för att sortera ut de som absolut inte ska springa omkring.

Istället för nu, är man jättesjuk ska man inte jobba? Många med lätta symtom är ju smittsamma.

Dessutom många med förkylningssymtom som Kan jobba pga inte har just coronainfektion.
Citera
2020-03-22, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
??
ACT protection tillverkar munskydd. Varför skulle inte det vara tillräckligt??

Om det är underskott på utrustning så beror på det på att offentlig sektor inte ser till att köpa.

Fö behöver vi inte ha tillverkning i landet. Varför skulle det behövas??

Finns ingen business i produktion.

Finns ingen business i pizzabakande eller städning heller, det är stenhård konkurrens även där. Finns både bra och dåliga exempel inom många branscher.

Ok jag hade kanske litet fel när det gäller munskydden. Problemet är nog det som ni skriver, det offentliga hade inte köpt tillräckligt mycket, inga egna lager.

Det tillverkas respiratorer i Sverige också, men det offentliga i Sverige har eventuellt inte tillräckligt många respiratorer på lager för att klara större kriser.

Om krisen blir långvarig så är det dock en fördel att ha tillverkning av viss materiel inom landet. Under världskrigen blockerades logistiken, handelsfartyg torpederas m.m. varvid det blir tomt i hyllorna om man inte klarar att tillverka själv.
Citera
2020-03-22, 21:06
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Lugna dig nu, för fan! Du är ju fullständigt hysterisk.

Han har dock en stor poäng.
Citera
2020-03-22, 21:07
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruachan
Tack, det märks. En lågkonjunktur - som du beskriver - går vanligtvis hand i hand med deflation, om något. Varför jag trots det ställde min fråga, var på grund av att många ser det som nu sker som en "perfect storm" med risk för stagflation.

Eftersom du inte tog med några av de faktorerna, nöjer jag nog med ditt konstaterande om att du inte är ekonom.

Dont settle for less. Men ja, arbetslösheten kommer att vara hög och inflationen kommer att rusa. I alla fall i Sverige. Inser man inte det nu är man förmodligen ekonom.
Citera
2020-03-22, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Lite tjatigt men hade vi satsat på att massproducera test och skyddsutrustning så kunde vi ha hållit samhället igång mkt mer.
Just test för att sortera ut de som absolut inte ska springa omkring.

Istället för nu, är man jättesjuk ska man inte jobba? Många med lätta symtom är ju smittsamma.

Dessutom många med förkylningssymtom som Kan jobba pga inte har just coronainfektion.

Exakt!

Detta skulle man gjort för länge sedan!!
Nu bränner regeringen alla broar och skickar samhället tillbaka till medeltiden!
De skapar en enorm arbetslöshet istället för att kompensera alls tusentals småföretag så de kan övervintra denna pandemi så väljer de jävlarna att inte hjälpa till alls!
Fan ta dom! Jäkla rödtottar och företags hatare
Citera
2020-03-22, 21:23
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Jag får väl passa på att dryfta mina tankar i frågan hyperinflation lite.

Vi har ett läge där tillgången kommer att bli lidande. Detta för att människor pga corona helt enkelt inte kan producera det de brukar. VOLVO kan inte tillverka bilar osv. Dock kan vi låna pengar, eller trycka.

Det innebär att samtidigt som människor blir arbetslösa så kommer staten trycka ut pengar. Dock är detta ett globalt system och människor kommer sluta producera inte bara volvobilar, utan både det ena och det andra.

I Sveriges fall är vi riktigt illa ute ty:
https://www.lrf.se/politikochpaverkan/foretagarvillkor-och-konkurrenskraft/nationell-livsmedelsstrategi/sjalvforsorjning/

Ni har väl sett vad som händer med toarullarna? Japp ni kan ju ganska så snabbt fatta vad som händer när marknaden inser att vi står inför livsmedleskris. Och inte bara marknaden kommer fatta det, även privatpersoner kommer hamstra.

Slutsats. En fruktansvärd prisökning på mat och därmed en gigantisk inflation.
Citera
2020-03-22, 21:28
Medlem
Cruachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot

Vi har ett läge där tillgången kommer att bli lidande. Detta för att människor pga corona helt enkelt inte kan producera det de brukar. VOLVO kan inte tillverka bilar osv. Dock kan vi låna pengar, eller trycka.

Det innebär att samtidigt som människor blir arbetslösa så kommer staten trycka ut pengar. Dock är detta ett globalt system och människor kommer sluta producera inte bara volvobilar, utan både det ena och det andra.

https://www.lrf.se/politikochpaverkan/foretagarvillkor-och-konkurrenskraft/nationell-livsmedelsstrategi/sjalvforsorjning/

Ni har väl sett vad som händer med toarullarna? Japp ni kan ju ganska så snabbt fatta vad som händer när marknaden inser att vi står inför livsmedleskris. Och inte bara marknaden kommer fatta det, även privatpersoner kommer hamstra.

Nej, även en "fruktansvärd prisökning" på livsmedel är inte tillräckligt för att skapa inflation. Säger inte att det inte kommer bli högre inflation än normalt, men normalt i en lågkonjunktur ser vi inte inflation. Men, som sagt: det här är en "perfect storm" - allt kan hända.
Citera
2020-03-22, 21:34
Medlem
Hyperinflation kan det ju bli om kronan tappar förtroendet helt och blir en skräpvaluta. Men sålänge vi kan importera varor så bör det inte bli hyperinflation.
Citera
2020-03-22, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot

Starta en ny tråd om dina teorier kring kollaps, tack. Denna tråd handlar om arbetsmarknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in