2020-03-22, 20:53
Medlem
Arnold15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Det kommer inte hända att Löven berättar att landet (eller Stockholm) sätts i lockdown ikväll.
Känns lite orimligt med tanke på att enda till igår fick man ha 499 personer i en pub eller man fick gå på after ski.
Det kommer dock att hända om dödsfallen/folk på IVA ökar.
Men om det skulle hända, vad säger idioterna på "flockimmunitet"-laget?
Jo, för att det är väl en oxymoron att stänga in alla om man vill uppnå flockimmunitet, eller hur?
Tom idioterna på fb borde fatta det.

Så, om ikväll, eller om några dagar, landet sätts i karantän, vad säger flockimmunitet-idioterna? Att vi ska fortfarande göra det? Är det tänkt att vi fortfarande ska uppnå flockimmunitet? Hur är det tänkt då man ska göra det då? Ska man gå och knacka på varje dörr och pussa på folk?

Flockimmunitet + isolera riskgrupperna = Få dödsfall = Sverige

Försök att sätta hela folket i karantän utan hänsyn till riskgrupper = Massdöd = Italien
Citera
Medlem
Och så en klassiker om coronaclusterfuck.

https://twitter.com/twitrarn/status/1241749115740053504
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Jag hör och ser ju om idioterna i Åre osv. Men i staden jag bor (på min gata hemma i stan) är det fan inte en kotte ute. Ingen i går kväll festade loss, inga ute och söndagsfikade i dag.. helt öde. Kanske är annorlunda i storstäderna.

Ja, Stockholm, Göteborg och Malmö kommer få ett helvete, för mycket folk som inte bryr sig det minsta. Ser detta varje dag själv. Jag hör däremot annat från andra större och mellanstora städer, där tas det mer på allvar, trots att de har mindre smitta.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarefranz
Stockholm sätts i lockdown tisdag 24/3 06.00 enligt rykten.

Om det här stämmer kommer man förlora väldigt mycket förtroende från svenska folket.

Vi kan säga att:

50% vill inte ha hårda åtgärder

50% vill ha hårda åtgärder

Den översta delen blir missnöjda för just hårda åtgärder medan den andra delen blir missnöjda att man inte vidtagit åtgärder BETYDLIGT tidigare. Jag är en av dessa och såklart blir jag glad om detta stämmer men så många liv kommer ha gått förlorat pga att man varit så sega.
Citera
2020-03-22, 20:54
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Slår vad om att de som nu alarmerar om massdöd i Sverige p.g.a. Corona är samma personer som för några veckor sedan var klimatalarmister och förutspådde jordens undergång.

Jag tror det är precis tvärtom. Klimatalarmisterna har fel. Naivsvennarna har fel. Alarmisterna kommer (tyvärr) att få rätt. Skiten har nått fläkten, men har inte kommit ut på andra sidan riktigt än.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Slår vad om att de som nu alarmerar om massdöd i Sverige p.g.a. Corona är samma personer som för några veckor sedan var klimatalarmister och förutspådde jordens undergång.

Ja, jag misstänker också det.

När man frågar så får man allt som oftast svaret att Sverige ligger 2-3 veckor efter, men vi var väl inte det land som fick ett konstaterat fall sist av alla?

Jag sticker inte in det stol med att läget är allvarligt, dock finns ännu inga konkreta indikationer som talar för att sjukvården kommer att braka ihop.
Citera
Avslutad
Det är även över 20 konstaterade fall av corona, där minst en ligger på IVA. Christinaskolan på Lidingö stänger ned med omedelbar verkan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag känner inget förtroende för Folkhälsomyndigheten, eller regeringen. Jag skulle hellre vara dansk nu och veta att myndigheterna iallafall gör något. Stockholms region, sätter iallafall upp containrar för att förvara avlidna. Även om det är hemskt så är ingjuter det någon form av känsla av att de förbereder sig på något sätt.

Men det är onekligen skrämmande att medan andra länder testar och testar och försöker få igång det i större omfattning. Ställer vi upp kylrum för att förvara våra döda. '

Den symbolik som finns i det är lite apokalyptisk.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/italiens-nya-beslut-for-att-stoppa-smittan/

Jag håller med dig, beroende på hur detta slutar så kan det bli aktuellt att överväga ett eventuellt utvandrande känns det som.
Citera
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Tegnell: Kulmen för Sverige är närmare fyra veckor
Kulmen för coronavirusutbrottet i Sverige är fortfarande långt borta, enligt Anders Tegnell.

Enligt Dr Tengele var väl peaken för snart två veckor sedan?
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Obegripligt. Varför ska de kylas ner? De som dör måste kremeras fortast möjligt eller begravas i massgravar ifall krematorierna inte hinner med.

Det är väl olika ceremonier som är olika för olika kulturer kanske? Man kanske räknar med att man inte kan stå och ge ut lik varje dag i något rum på sjukhuset? Jag vet inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Tegnell: Kulmen för Sverige är närmare fyra veckor
Kulmen för coronavirusutbrottet i Sverige är fortfarande långt borta, enligt Anders Tegnell.

Snarare det dubbla om det kommer från Tegnell, inte sant ?

Stockholm i karantän 21..
Citera
Medlem
Arnold15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
O varför ställer man då en kylcontainer som extra bårhus utanför sjukhusen?
1 död idag.

Lär ju ta 365 dagar att fylla 1 conntainer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in