2020-03-22, 19:13
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Regeringen har vidtagit åtgärder. Att du inte gillar åtgärderna är inte samma med att de inte vidtagit några.

Ja, smittan sprids. Det är i stort sett vad ordet smitta betyder.
Ja människor kommer att dö. Inte första gången och inte sista gången mot virus. Redan nästa år förresten. Och året efter det. Så var det också innan och så kommer det fortsätta i överskådlig tid.

Förstår inte varför doomers som är övertygade om att detta virus ändå är ostoppbart och kommer döda alla nu är missnöjda med regeringens förmåga att hindra viruset..

Vilken utveckling menar du? Jag vet inte hur allt kommer utveckla sig framöver.

Men jag tror att om vi visar lite tåga och sköter vår hygien och vi följer rekommendationerna så ger vi oss en bättre chans att komma ur det här med så lite skador som möjligt.

I motsats till att vara disruptiv mot samhället när det är ansträngt. Bl.a. bunkring, ryktesspridning, nonchalans mot uppmaningarna for smitthantering och sådant.
Du kommer med totalt nonsens, och det kommer att bevisas.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är en enorm ökning. De ökar ju sin testkapacitet men detta är en extrem ökning.

Är det något fel? Väldigt många false positives kanske??
Sverige skulle antagligen ha 10.000–15.000st nya fall om vi testade brett om inte ännu fler.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Jag kanske är brutal dum nu men måste ändå fråga. Idag när jag tankade var literpriset 12.90 kr. Varför är oljan billigt på grund av det här?

Det är en bra fråga, tror det beror på tillgång och efterfrågan, men vet egentligen inte vaför.

Det jag vet är att Norge säljer mycket olja och kronan blir lidande utav detta. Kanske kortsiktigt.
Citera
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta är ju helt galet. Kan i och för sig bero på att man har kommit igång på allvar med testning. Men det verkar ändå som att spridningen börjar accelerera i USA. Nu kan det börja gå väldigt fort är jag rädd.

Jag pratade med en i New York för en vecka sedan. Han sade folk måste till sina jobb och skiter då i viruset. Men dom vet det är farligt, men måste jobba. EN person möter också väldigt många i New Yorks tunnelbana.
Citera
2020-03-22, 19:14
Medlem
Ogunquits avatar
Enligt TV4 har många svenskar förtroende för Tegnell i en nyligen gjord opinionsundersökning.

Jag antar att det inte var så många stammisar i den här tråden som svarade.
Citera
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Kanske är der världen behöver?
Jo så är det med all säkerhet. Jag tror tom att detta virus har sin uppkomst i och tack vare miljöförstöringen/luftföroreningen. Iom att luften återhämtar sig så är det också möjligt att besegra viruset. Är inte det vad som skett i Kina?!
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Mina värderingar har alltid varit människor först. Pengar tycker jag är av ondo.
Jävla siffror som låter människor svälta,dö i krig, sjukdomar och annat jävelskap.
Ja det första Stefan sa var att det finns ett före corona och ett efter.
Merkel har tydligen fått covid-19 också. Sitter i karantän i Tyskland. De flesta politiker världen över är gamla gubbar och tanter också.
De får passa sig för covid- 19.
Vi får väl se hur det slutar allt. Kanske till och med datanätet rasar ihop när alla sitter på nätet. Börjat bli segt tycker jag.
Ja fy fan om nätet dör. Vart "isolerad" i 14 dagar...minus några promenader. Pirate bay har jag inte lyckats ta mig in på på fyra dagar...som tur e finns alternativ.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mortpiedra
Berätta vad som sker i Norge!
Vore interessant att veta, särskilt om du har bra informationskällor.

Det står jo side opp og side ned i denne tråden.
Norge har stengt store deler av samfunnet, stengte skoler, stengte grenser, stengte ölkraner, tester enormt mange nå, driver sporing gjennom mobildata, karantener etc.
Citera
2020-03-22, 19:15
Medlem
Jon.Holmss avatar
New York riskerar att få en ännu större katastrof än 9/11 (c:a 3000 döda) om de inte börjar ta i med hårdhandskarna nu direkt.
Citera
Bannlyst
placido domingo e smittad med
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
Dödsfall 21 i Sverige

Mannen, som var i 80-årsåldern, hade underliggande sjukdom och vårdades på sjukhuset sedan förra veckan.

Viruset är helt ofarligt för den stora majoriteten av svenska folket.

Ni bör oroa er för de ekonomiska konsekvenserna istället

Exakt.
Visst fruktansvärt att folk dör. Men det dör folk hela tiden i olika saker. 2020 kommer fortfarande ha en likadan befolkningsökning som tidigare.
Det ekonomiska konsekvenserna kan och kommer bli brutala för många människor.
Citera
2020-03-22, 19:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Statistiskt är det nog omöjligt att siffran stämmer. 2 allvarliga fall på över 20 000 sjuka, när andra länder talar om ca 10% allvarliga. Spanien 1700 allvarliga med lika många fall.

Så, jag misstänker att Tyskarna har problem med sina siffor.
Det är vad jag tror.

Så kan det naturligtvis vara, men det kan också vara så som jag tidigare har föreslagit, att man i Tyskland har den drivande smittspridningen i kluster som består av yngre och friska människor.

Spridning inom vård och omsorg med svaga och kryckliga människor, eller spridning inom idrottsrörelsen, det lär visa sig i antalet dödsfall.

Som hatobjektet Tegnell tidigare har sagt, Folkhälsomyndigheten tittar inte enbart på antalet smittade, och på den geografiska kartan, man följer också var smittan breder ut sig, i den meningen att man har koll på i vilken kontext det sker, till exempel inom klustret återvändande Italienresenärer, After ski i Åre, skola, eller vad det nu kan vara.

Med den informationen kan man vidta riktade åtgärder, hela landet måste inte stängas ner om spridningen företrädesvis sker bland landets filatelister genom att de slickar frimärken och skickar till varandra, du förstår säkert vad jag menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in