2020-03-22, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Jag kanske är brutal dum nu men måste ändå fråga. Idag när jag tankade var literpriset 12.90 kr. Varför är oljan billigt på grund av det här?

Flygbolag är den största konsumenten av olja. Av förklarliga skäl är de inte lika på att köpa just nu. Minskad efterfrågan=priset går ner.
Citera
2020-03-22, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Det er jo interessant å følge med på hva som skjer i Sverige nå.

I den største krisen de siste 100 år, gjør Sverige alt motsatt av andre land, og vi nordmenn er interessert i å se hva som skjer, om dere er idioter, eller om Dr. Tengele er et geni.

Ingen land er så interessante som Sverige, jeg tror de fleste nordmenn venter på at det skal gå rett til helvete, samtidig som vi ser mange på dette forumet og andre steder mener Sveriges taktikk er den eneste rette, det er som bandet som fortsatte å spille mens Titanic sank, veldig interessant å se på, men samtidig grusomt.

Vi får håpe dere har rett, og at alle andre tar feil.

Berätta vad som sker i Norge!
Vore interessant att veta, särskilt om du har bra informationskällor.
Citera
2020-03-22, 19:12
Medlem
Vryzass avatar
Viktigast nu är att vi fortsätter att vara uthålliga och stänger gränser och försvårar ekonomiskt flöde. Detta så att vi kan bli av med parasitisk verksamhet och svaga delar av samhället. Drömmen är ju att hela den finansiella delen dör ut.

Håll ut folk, vi kan vara på väg mot mycket goda tider, men det måste städas upp först. Låt oss inte missa möjligheter vid denna kris.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Mina värderingar har alltid varit människor först. Pengar tycker jag är av ondo.
Jävla siffror som låter människor svälta,dö i krig, sjukdomar och annat jävelskap.
Ja det första Stefan sa var att det finns ett före corona och ett efter.
Merkel har tydligen fått covid-19 också. Sitter i karantän i Tyskland. De flesta politiker världen över är gamla gubbar och tanter också.
De får passa sig för covid- 19.
Vi får väl se hur det slutar allt. Kanske till och med datanätet rasar ihop när alla sitter på nätet. Börjat bli segt tycker jag.
Men din idiot!!! Tror du det bli människorna först sen när den svenska statskassan är tömd? Vad blir det för människorna dom kommande 10 åren då tänker du? Det fanns redan massa problem i Sverige.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
[/b]
Det finns ju inga till oss!!

Det behövs inte enligt Folkhälsomyndigheten, vi skulle ha så svårt att ta på oss den, krångligt och komplicerat.

Citat:
På frågan om vi inte kunde få ansiktsskydd (så vi inte smittade, min tolkning av reporterns fråga fredags) så svarade han med en lång utförlig utläggning om den mycket mer komplicerade masken som sjukvården har, där vi inte skulle kunna ta på oss den, vi skulle inte kunna andas osv.
4

Så nej, han svarade med ett krimskramssvar på en helt legitim fråga om vi alla i befolkningen kunde få ansiktsskydd så vi inte smittade andra. Inte stabilt.
Senast redigerad av sanne 2020-03-22 kl. 19:15.
Citera
2020-03-22, 19:13
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Flygbolag är den största konsumenten av olja. Av förklarliga skäl är de inte lika på att köpa just nu. Minskad efterfrågan=priset går ner.

Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Minskad efterfrågan sannolikt. Tänk flygresande t.ex..
Sant det! Tänkte inte så långt...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Nu är det bara dra ut på det så länge som möjligt tills vi har sommar i landet.

Hur hjälper sommaren?

Viruset har inga problem med värmen i Iran, Kalifornien och många andra ställen ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
Dödsfall 21 i Sverige

Mannen, som var i 80-årsåldern, hade underliggande sjukdom och vårdades på sjukhuset sedan förra veckan.

Viruset är helt ofarligt för den stora majoriteten av svenska folket.

Ni bör oroa er för de ekonomiska konsekvenserna istället

En tredje-del av de svenska Corona-IVA-fallen är varken gamla eller har någon underliggande sjukdom. Källa: SRI

Så föreställ dig när hundratals kommer att behöva IVA-vård kommande veckorna (där varje respirator ockuperas i snitt 8-23 dagar).

Att tro att bara gamla och multisjuka kommer att dö är att vara både naiv och korkad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Fuck-Face
Vet ej om detta blivit publicerat men då har ni det igen.

I Italien 2019 så dog ca 647000
https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Italy
Blir då ca1772 per dag

Vanligaste dödsorsakerna
http://www.healthdata.org/italy

I Sverige dog 88766 2019
https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Sweden
Blir då 243 per dag.

Att de som har dött i Italien skall helt läggas på den ”vardagliga dödsfallen” är helt fel.
Förmodligen så den ökningen ca 40%, men nu killgissar jag helt.

Troligtvis så har det blivit helt galet i Italien p.g.a. att de inte vill se problemet i tid.
De hade nog Corona väldigt tidigt i Italien, förmodligen början av januari.
Och han då sprida sig fort, ihop med alla turister som kom dit i början av februari.

Lombardiet har väldigt gammal befolkning.
Flera bor hemma (eller i väldig närhet) till sina familjer.
Där av den stora spridningen till äldre.

Att vi skulle få en likadan situation som Italien tro jag inte alls på.
Vi ”hann” kolla upp smittan i tid och gjorde ett ”bra” som med att spår smittan tidigt.
Sedan umgås helt enkelt inte lika när våra gamla som i andra sydländer.

100% av de som dött Sverige har varit gamla, med flera underliggande sjukdomar.
Samtliga med direkt eller indirekt koppling till norra Italien (läs: har varit där eller har familjemedlem som varit där.

Come on now, give me all your love

Välkommen inlägg nr1😊
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vad är handtvättsrappporten? Tvål och vatten sägs dock fungera väldigt bra mot det här viruset. Det är förstahandsvalet, och handsprit något man använder när man inte har tillgång till tvål och vatten.

https://www.google.se/amp/s/www.independent.co.uk/news/world/europe/the-european-countries-that-wash-their-hands-least-after-going-to-the-toilet-a6757711.html%3famp
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är en enorm ökning. De ökar ju sin testkapacitet men detta är en extrem ökning.

Är det något fel? Väldigt många false positives kanske??

Någon form av separat statistik som sammanförts?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Jag kanske är brutal dum nu men måste ändå fråga. Idag när jag tankade var literpriset 12.90 kr. Varför är oljan billigt på grund av det här?

För att vi generellt har haft hög världsproduktion de senaste åren. Ta då bort det mesta av flygtrafiken, och hälften? av biltrafiken i denna kris. Så sjunker efterfrågan.

Sedan skulle Opec och ryssland komma överens om att minska produktionen, vilket Opec gör när efterfrågan minskar för att stabilisera priset.

Nu kom de inte överens. Hög produktion liten förbrukning. Det som blir över lagras, i tankbåtar. Därför har hyran av tankbåtar skjutit i höjden som en av få saker som ökat i pris.

Strax är alla tankbåtar fulla, vilket kan ge en situation där de som producerar måste betala för att bli av med oljan.

Oljepris på 10 dollar är troligt ganska snart. Kanske ännu lägre.

Jag tror inte vi hamnar under 10 kr på bensinen, då det mesta är skatt.

https://e24.no/energi/i/b52Vde/oljeflommen-ikke-over-med-det-foerste-kan-faa-negativ-oljepris
Senast redigerad av Kalle81 2020-03-22 kl. 19:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in