2020-03-22, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Hur kommer det sig att Finland, Danmark, Sverige och Norge endast har 42 döda och samtidigt har en sammanlagd befolkning på >27 miljoner?

Varför är Norden så annorlunda jämfört med Sydeuropa?
Titta på en karta över global population, syd och centraleuropa är bland de mest tätbefolkade områdena i värden, norden ligger avsides och är glest befolkat pga klart sämre naturliga förutsättningar att föda en stor befolkning. Genomströmningen av potentiella smittspridare är nog pga detta betydligt mindre.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fontyl
Ska bli spännande att se vad som händer med börsen imorgon. Speciellt i USA. Är det någon mer än jag som notarade att USA precis fick 13 958 nya fall varav 12 345 av dessa är utspridda i New York

Källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/
Det är en enorm ökning. De ökar ju sin testkapacitet men detta är en extrem ökning.

Är det något fel? Väldigt många false positives kanske??
Citera
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
JÄVLAR titta på USAs ökning idag!

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Det bara fortsätter uppåt. Vad fan händer

Det kommer inte bli kvar många crackrökare i USA efter det här. Big farma går i konkurs när oxyknaprarna lämnar in en efter en.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Jag kanske är brutal dum nu men måste ändå fråga. Idag när jag tankade var literpriset 12.90 kr. Varför är oljan billigt på grund av det här?

Minskad efterfrågan sannolikt. Tänk flygresande t.ex..
Citera
Medlem
Vet ej om detta blivit publicerat men då har ni det igen.

I Italien 2019 så dog ca 647000
https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Italy
Blir då ca1772 per dag

Vanligaste dödsorsakerna
http://www.healthdata.org/italy

I Sverige dog 88766 2019
https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Sweden
Blir då 243 per dag.

Att de som har dött i Italien skall helt läggas på den ”vardagliga dödsfallen” är helt fel.
Förmodligen så den ökningen ca 40%, men nu killgissar jag helt.

Troligtvis så har det blivit helt galet i Italien p.g.a. att de inte vill se problemet i tid.
De hade nog Corona väldigt tidigt i Italien, förmodligen början av januari.
Och han då sprida sig fort, ihop med alla turister som kom dit i början av februari.

Lombardiet har väldigt gammal befolkning.
Flera bor hemma (eller i väldig närhet) till sina familjer.
Där av den stora spridningen till äldre.

Att vi skulle få en likadan situation som Italien tro jag inte alls på.
Vi ”hann” kolla upp smittan i tid och gjorde ett ”bra” som med att spår smittan tidigt.
Sedan umgås helt enkelt inte lika när våra gamla som i andra sydländer.

100% av de som dött Sverige har varit gamla, med flera underliggande sjukdomar.
Samtliga med direkt eller indirekt koppling till norra Italien (läs: har varit där eller har familjemedlem som varit där.

Come on now, give me all your love
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asris
I stället för att införa dessa fjant förbud hur många som får träffas, enda lösningen är väl att alla invånare i hela jävla landet ska registreras och testas?

Hur ska man annars hitta de som är smittade inte tar sig till sjukhusen?

Misstag man gjorde tidigt var att inte göra som Sydkorea ta många tester

Det kommer ska du nog se. Läst någonstans i röran till tråd att Sverige håller på att göra egna test. Man vill även ha snabbtest att det går på 30
Min. Men det behövs till hösten i andra vågen inte nu. Nu är det bara dra ut på det så länge som möjligt tills vi har sommar i landet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Mycket riktigt.

Vi tackar för att du kommer med uppdatering från Norge och vill delta i tråden.
Takk!
Citera
2020-03-22, 19:11
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
Ganska öppenbart vilken strategi som varit mest framgångsrik

Ganska uppenbart att du inte har någon aning om vad som är upp och ner när du inte ens tar i beaktning hur många dagar viruset spridit sig inom landen.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Det här skrämmer mig faktiskt lite. Sportlovet tog slut 1/3 i Stockholm. Samma dag kom de första varningen vad gäller Ischgl och Tyrolen från isländskt håll. Provtagning av resenärer i större skala avslutades 11/3. Ändå kan vi konstatera följande mönster vad gäller smittoland:

Österrike står för överlägset flest importfall i Tyskland (ca 3 000), Norge (drygt 600) och Danmark (ca 200-300). Mycket omfattande smittspridning m.a.o. Vi har ju helt missat den gruppen! Allt vårt fokus låg på Italien, Iran och Kina.
Nej skånes slutade den 1 mars...stockholm den 8e mars (alla uppmärksammade hemkomster i media)
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jämför de med flest dödsfall och handtvättsrapporten, så ser man obehagligt samband.
Nu kan det vara önsketänkande, men tänk om FHM har rätt??
Vad är handtvättsrappporten? Tvål och vatten sägs dock fungera väldigt bra mot det här viruset. Det är förstahandsvalet, och handsprit något man använder när man inte har tillgång till tvål och vatten.
Citera
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det handlar inte om det.
https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-the-hammer-and-the-dance-be9337092b56
Återigen någon som blandar in Sydkorea och Kina i det hela. Väldigt annorlunda fall. Med största sannolikhet kommer det blossa upp igen i båda dessa länder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alannon
Om man svarar med "så talar en sann professor" på ett inlägg med frågor på två direkt väldigt konstiga och felaktiga påståenden så ger man inte mig känslan av att man bryr sig så mycket om vilken information man får.
Du svarade ju dock sen att det första inlägget var ironi så uppenbarligen gör du inte det.

Hej! Vi har nog missförstått förandes. Jag var inte ironisk mot dig utan mot den du svarade till. Trodde först att det framgick men ser nu att det lätt kan missförstås. Beklagar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in