2020-03-22, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristnil
Och varför vill man ha en så stor flicka som kan både gå och springa nerbäddad i en vagn?
Det barnet ser yngre ut än snart fyra tycker jag
Citera
2020-03-22, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristnil
Och varför vill man ha en så stor flicka som kan både gå och springa nerbäddad i en vagn?

Tänker att flera gör det vid nyårspromenaden som hålls i Norrköping varje år.
Citera
2020-03-22, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Jo jag såg det, men det är inte hela texten...som sagt..något långt och manipulativt!

Jag har, som några andra här, "erfarenhet" från denna kvinna!
Hur är hon?

Jag har erfarenhet av missbrukare. Jag har aldrig missbrukat själv pga att mina föräldrar dog av missbruk så jag kanske låter lite hård men jag har läst mycket om det även i vuxen ålder då jag he levt ihop med inte bara en utan två missbrukare.
1. Dem ljuger oftast alltid.
2. Dem är rena i några månader sen brukar igen sen rena igen sen brukar igen
3. Abstinensen är oftast det som gör att Dem brukar igen
4. Ingen i våran närhet visste om att dem brukade förens långt långt långt efter och då märktes det på te.x viktnedgång. Resten vad bortförklara ganska bra om jag ska vara ärligt

Sverige behöver ändra lagen ja. Men vi kan inte heller ändra den så att barnen ska bestämma vad dem ska göra för jag menar ett barn har inget konsekvenstänk, inget ansvar förståelse och annat som växer när man blir äldre.
Men vi behöver lyssna på barnen mer
OCH om detta skulle ha existerat idag hade E*meralda levt

1. Missbrukare och alkolister som har förlorat sina barn under sådana omständigheter ska omöjligt få tillbaka vårdnaden förens dem har tagit tag i sina liv under en lång period.
Drogtester och alkotest
Stabilt liv med bostad och arbete under en lång period
Uppföljning ofta första året, minst 1 gång i veckan första 3 månaderna sen 1 gång varannan osv. Barnet ska inte släppas helt!

Kammarrätten har oavsett om dem följde EN av våra lagar gjort ett grovt fel här och borde stå i försvar.
En benzo beroende som jag har hört är ett av det svåraste beroende att bli av med SKA inte ha vårdnad av 3 barn efter såhär kort tid MED information att BÅDA föräldrar är sjukskrivna och inte arbetar och det är ofattbart att dem här vuxna människorna som sitter i vårat rättssystem INTE har tagit det här på mer allvar.

Vi behöver utbilda våra rättssystem om drogberoende, alkolism och andra saker som är farligt för barn för dem har uppenbarligen missat detta i sina 5 år i skolan.
Vi har många nyktra missbrukare med bra kunskaper i det här landet som kan ge en väldigt bra inblick i hur det fungerar och vad som är viktigt att förstå.
Sluta ta in en kostym nisse som har läst sig till drogmissbruk. Vi behöver verkliga människor som vet hur det fungerar och vi behöver det nu. Utbilda ett 50 tal personer för olika instanser och SPECIELLT för ärenden där föräldrar vill ha tillbaka sina barn.

Tänker fortfarande på rättegången och den här lilla flickan hela tiden.
Får man gå på rättegången tror ni? Eller är den stängd för allmänheten?

Hur gör dem med begravningen? Kan man kanske ta reda på det lite mera🤔
Citera
2020-03-22, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geraldine
Ps. Ju mer jag tänker på det desto mer både förvirrad och nedslagen blir jag över att vi i samma land kan ha så diametralt olika syn på vad som är ett good enough föräldraskap.

Av vissa anses det som kränkande av barns utvecklingsmöjligheter att inte erbjuda varierade könsattribut, snudd på vanvård att inte bära i sjal, samsova eller att ge ersättning istället för att amma och på så vis beröva sin bebis den livsavgörande anknytningen.

Föräldrar, i synnerhet mammor, slår knut på sig själva för att ge sina barn de bästa av dagens förutsättningar; giftfritt, ekologiskt, sockerfritt, fördomsfritt, lågaffektivt osv etc i evighet tills vi blir precis utmattade.

Vi får å ena sidan höra att vi måste sänka kraven på oss själva som mammor, och att vi duger precis som vi är; ”jag är den bästa mamman för just mitt barn” osv.

Å andra sidan konstaterar vi ofta att ”it takes a village to raise a child”, vilket jag tolkar som att vi erkänner att det många gånger är ett snudd på övermäktigt åtagande för den enskilda familjen att reda ut på ett idag önskvärt vis. Både rent praktiskt men även psykologiskt.

För den ”vanliga”, normalfungerande familjen alltså. Hur i hela friden kan det då inte per automatik antas vara omöjligt för en psykiskt sjuk, missbrukande mamma, i en instabil relation med en dito man som är både våldsam och kriminell att kunna tillgodose sina barns behov på ett rimligt sätt utan proffessionellt stöd?

Jag tror att det är få genomsnittsmammor som med lätthet skulle reda ut att ha en bebis på några månader, en tonårspojke med nån slags emotionell problematik som flyttat ut och in i ens liv genom sin barndom, och ovanpå detta plötsligt ta emot sitt biologiska barn på 2,5 år som känslomässigt har sin primära anknytning hos annan familj...💔

När en förälder frivilligt väljer att försätta sig (och sina barn) i en sådan extrem situation utan att varken begära eller emotta externt stöd borde systemet slå ifrån. Computer says no, liksom.

Sorry för långa rants, behövde få ur mig några tankar, hoppas de ej upplevs vara alltför off topic?

Må bästmöjligt alla därute❤️
Jag har också tänkt på det där. Båda föräldrarna var sjukskrivna, knappt förmögna att ta hand om sig själva. Att från den tillvaron gå till att ansvara för en nyfödd, en tonåring med komplexa problem och en liten 3- åring som hon knappt träffat och pappan aldrig är ju upplagt för en katastrof...
Citera
2020-03-22, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemiddle
Jag följer henne inte men har fått tag i EN bild från hennes IG där hon är på promenad med E och S.
Är dock osäker på hur man delar den här.
Tack snälla för att du delade med dig av den❤️

Önskar av hela min själ att jag var där och kunde ta henne ur vagnen och springa där ifrån.
Man har inte fått veta mycket.. Hur mår dem andra barnen? Jag menar den lilla var ju bara spädbarn när E flyttade hem? och då är det ju en del uppföljningar på BVC
Tog hon hand om dem alls?

Usch. Det här sliter på hjärtat.
Citera
2020-03-22, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra

Rättegången vet jag faktiskt inte om den kommer hållas stängd, vi kanske får mer information när åklagaren väl väljer att väcka åtal.

Det jag fått reda på att fosterfamiljen inte kan ha något med begravningen att göra, och dom vet heller inte när en begravning kan ske men eftersom rättsobduktionen inte är färdig enligt nyhetsartiklarna så kan väl inte den övriga biologiska släkten göra så mycket och vet inte hur de fungerar när R sitter frihetsberövad. Men vet dock att fosterfamiljen ska ha en minnesstund i Vadstena i klosterkyrkan, den har dock skjutits fram så nytt datum är den 26/5 och den får vem som helst komma till.
Citera
2020-03-22, 17:42
Avstängd
Inthemiddles avatar
Citat:
Tack snälla för att du delade med dig av den❤️

Önskar av hela min själ att jag var där och kunde ta henne ur vagnen och springa där ifrån.
Man har inte fått veta mycket.. Hur mår dem andra barnen? Jag menar den lilla var ju bara spädbarn när E flyttade hem? och då är det ju en del uppföljningar på BVC
Tog hon hand om dem alls?

Usch. Det här sliter på hjärtat.

Jag vet inte mer än någon annan här inne när det gäller de andra barnen. Den yngsta är ju bara dryga året och även om BVC påtalat att han verkar "understimulerad" så är det ju tack och lov något som är lätt att åtgärda.
Barn är fantastiska vad gäller att återhämta sig och "studsa tillbaka" så han har alla förutsättningar tänker jag, att utvecklas normalt 🙏

Vad gäller tonårssonen så ser troligtvis utsikterna betydligt värre ut... 😔
Han har ju redan och har haft under en längre tid uttalade beteendeproblem och kommer säkert behöva omfattande stöd och behandling för att bearbeta sina upplevelser och hantera sina beteendeproblem... 😔
Citera
2020-03-22, 17:54
Avstängd
Inthemiddles avatar
Angående begravningen så gissar jag att R:s familj gärna vill att hon begravs nära dem, i så fall borde det bli i Ulricehamn.

Om inte familjen på P:s sida, om det finns någon, vill ha henne nära.
Citera
2020-03-22, 18:01
Medlem
Citat:
Jag provade här istället, får se om det funkar!

http://www.laddy.se/visa-bild/814/

Jag har fällt tårar när jag läst om denna flickans öde. Gråtit till familjehemmets berättelse. Tårar av glädje för vilken familj hon hade men tårar av sorg för att hon aldrig fick uppleva detta igen. Tårar av sorg för att hon dog i otrygghet.

Ibland får jag en känsla. Ibland så känner jag saker som andra känner. Ibland får jag en tanke som ibland gör om jag funderar på om jag kan vara lite synsk. Jag vet folk som varit gravida innan de själv visste det, hemliga bröllop har jag kunnat förutspå, jag vet vad folk ska säga innan de öppnat munnen, ingen har någonsin lyckats överraska mig. Kanske beror det på att jag ser små mönster i förändrat beteende eller något.

Jag fick en sådan känsla när jag såg denna bild. Det vred om i magen på mig likt något jag aldrig varit med om relaterat till någon annan. En våg av hemlängtan trängde sig in i min själ. Likt den hemska hemlängtan jag hade hem till min mamma varje gång jag skulle sova över hos en kompis. Denna känslan satt i ända till högstadiet. Direkt jag såg denna bild kom denna känsla över mig. Hemlängtan. Panik. Vill ringa hem min mamma.
Jag mår ännu sämre nu. Tänk om denna känsla stämmer. Tänk om jag är lite synsk. Tänk om det var denna känsla Esmeralda hade. I så fall dör jag än mer inombords. Tårarna bränner bakom ögonlocken över den ångest och illamående min känsla av hemlängtan i magen ger mig. Fy!

Är mållös. Kan inte ens uttrycka den sorg jag känner.
Kan inte ens uttrycka vad jag önskar denna flicka. Det finns inte ord... Aldrig känt mig såhär tom i hela mitt liv.
Citera
2020-03-22, 18:19
Medlem
Citat:
Angående begravningen så gissar jag att R:s familj gärna vill att hon begravs nära dem, i så fall borde det bli i Ulricehamn.

Om inte familjen på P:s sida, om det finns någon, vill ha henne nära.
R bestämmer över dotterns begravning. Kanske hon vill begrava både dottern och P i en gemensam ceremoni?!
Jag vet inte vem som har rätt att bestämma vad gäller P. och hans begravning. Kanske någon här som vet?
Citera
2020-03-22, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Jag har fällt tårar när jag läst om denna flickans öde. Gråtit till familjehemmets berättelse. Tårar av glädje för vilken familj hon hade men tårar av sorg för att hon aldrig fick uppleva detta igen. Tårar av sorg för att hon dog i otrygghet.

Ibland får jag en känsla. Ibland så känner jag saker som andra känner. Ibland får jag en tanke som ibland gör om jag funderar på om jag kan vara lite synsk. Jag vet folk som varit gravida innan de själv visste det, hemliga bröllop har jag kunnat förutspå, jag vet vad folk ska säga innan de öppnat munnen, ingen har någonsin lyckats överraska mig. Kanske beror det på att jag ser små mönster i förändrat beteende eller något.

Jag fick en sådan känsla när jag såg denna bild. Det vred om i magen på mig likt något jag aldrig varit med om relaterat till någon annan. En våg av hemlängtan trängde sig in i min själ. Likt den hemska hemlängtan jag hade hem till min mamma varje gång jag skulle sova över hos en kompis. Denna känslan satt i ända till högstadiet. Direkt jag såg denna bild kom denna känsla över mig. Hemlängtan. Panik. Vill ringa hem min mamma.
Jag mår ännu sämre nu. Tänk om denna känsla stämmer. Tänk om jag är lite synsk. Tänk om det var denna känsla Esmeralda hade. I så fall dör jag än mer inombords. Tårarna bränner bakom ögonlocken över den ångest och illamående min känsla av hemlängtan i magen ger mig. Fy!

Är mållös. Kan inte ens uttrycka den sorg jag känner.
Kan inte ens uttrycka vad jag önskar denna flicka. Det finns inte ord... Aldrig känt mig såhär tom i hela mitt liv.

Det jag menar med att hon ser ut som en helt annan flicka . Får sån ångest när jag ser bilderna på henne från fosterfamiljen, vilken glädje hon sprudlar från sina ögon. Den glädjen ett barn ska känna.. Det vrider sig i min mage när jag ser den sista bilden med hennes ena syster från den familjen, på något sett ser man hennes rop på hjälp och bara där känns de som att hon har på känn vad som kommer hända, att det inte känns rätt. Kan verkligen inte sätta mig in in den rädslan Esmeralda måste känt från när M & L åkte från henne och sedan inse att hon aldrig mer kommer få träffa bland annat hennes systrar igen eller M & L. Aldrig någonsin har något som detta tagit så hårt på mig och gråter i princip varje dag för att vi hade kunnat rädda henne men var för fega för att ingripa. Vi svek henne och vill inte ens veta hur hon måste känt innan hon dog.. Fy helvete säger jag bara.. Trots att man aldrig fick träffa henne så känner jag sån kärlek för Esmeralda, kan bara tänka mig hur enkel hon var att älska.
Citera
2020-03-22, 18:33
Medlem
Citat:
Hur är hon?

Jag har erfarenhet av missbrukare. Jag har aldrig missbrukat själv pga att mina föräldrar dog av missbruk så jag kanske låter lite hård men jag har läst mycket om det även i vuxen ålder då jag he levt ihop med inte bara en utan två missbrukare.
1. Dem ljuger oftast alltid.
2. Dem är rena i några månader sen brukar igen sen rena igen sen brukar igen
3. Abstinensen är oftast det som gör att Dem brukar igen
4. Ingen i våran närhet visste om att dem brukade förens långt långt långt efter och då märktes det på te.x viktnedgång. Resten vad bortförklara ganska bra om jag ska vara ärligt

Sverige behöver ändra lagen ja. Men vi kan inte heller ändra den så att barnen ska bestämma vad dem ska göra för jag menar ett barn har inget konsekvenstänk, inget ansvar förståelse och annat som växer när man blir äldre.
Men vi behöver lyssna på barnen mer
OCH om detta skulle ha existerat idag hade E*meralda levt

1. Missbrukare och alkolister som har förlorat sina barn under sådana omständigheter ska omöjligt få tillbaka vårdnaden förens dem har tagit tag i sina liv under en lång period.
Drogtester och alkotest
Stabilt liv med bostad och arbete under en lång period
Uppföljning ofta första året, minst 1 gång i veckan första 3 månaderna sen 1 gång varannan osv. Barnet ska inte släppas helt!

Kammarrätten har oavsett om dem följde EN av våra lagar gjort ett grovt fel här och borde stå i försvar.
En benzo beroende som jag har hört är ett av det svåraste beroende att bli av med SKA inte ha vårdnad av 3 barn efter såhär kort tid MED information att BÅDA föräldrar är sjukskrivna och inte arbetar och det är ofattbart att dem här vuxna människorna som sitter i vårat rättssystem INTE har tagit det här på mer allvar.

Vi behöver utbilda våra rättssystem om drogberoende, alkolism och andra saker som är farligt för barn för dem har uppenbarligen missat detta i sina 5 år i skolan.
Vi har många nyktra missbrukare med bra kunskaper i det här landet som kan ge en väldigt bra inblick i hur det fungerar och vad som är viktigt att förstå.
Sluta ta in en kostym nisse som har läst sig till drogmissbruk. Vi behöver verkliga människor som vet hur det fungerar och vi behöver det nu. Utbilda ett 50 tal personer för olika instanser och SPECIELLT för ärenden där föräldrar vill ha tillbaka sina barn.

Intressant att läsa dina förslag. Hoppas någon journalist läser detta, och lyfter dem. Viktigt att någon som har erfarenhet har åsikter om vad som skulle varit en realistisk uppföljning tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in