2020-03-22, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swemp2
Haha din profilbild...

Hur gör ni i tråden för att försöka vara positiva? Hur tänker man positivt i en pandemi?

Man ser sjunkande dödsiffror.
Citera
2020-03-22, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Okej, utegångsförbud kan begränsa men att bara stänga ner institutioner gör bara att folk samlas hemma hos någon.
Exempelvis håller gymmet jag brukar gå till fortfarande öppet så jag tränade där härom dagen. Det var jag och en person till på gymmet och vi höll avstånd. Berättade detta på jobbet och blev typ utskälld för att jag varit ansvarslös. Själv hade han intimt kvällsmys med flickvännen. Om hon hade det så har han det nu.
Spelar ingen roll var man befinner sig så länge man är riktigt försiktig i kontakter med andra.

Om man håller sig hemma kan man max smitta den eller de som är hemma. Och de kan inte smitta någon annan vidare.

Om man är smittad och vistas i miljöer med andra människor så kan man ju smitta fler som i sin tur smittar fler osv...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Enligt säker källa kommer han droppa en bomb och säga:

"Kära Svenskar. Nu har det kommit en tid då vi alla måste hjälpas åt och stoppa det här hotet! Därför vill jag uppmana er om att tvätta händerna, helst med varmt vatten och tvål. På så sätt säkerställer vi att budgeten, som vi egentligen inte har, hålls intakt"

Källa på den "säkra källan" tack på förhand.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag tror han kommer presentera en mycket stor nedstängning.

Instämmer.

Riktigt konstig tid bara isåfall. Blir nästan omöjligt att planera om hela morgondagen om det informeras ikväll 21.15...
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Som det påpekats tidigare i tråden så har Sverige haft två större trauman:

Estoniakatastrofen 500 döda.

Tsunamin i Thailand: 550 döda.

Med de få IVA enheter landet har samt att ordentlig skyddsutrustning saknas så riskerar vårdapparaten slås ut om 14 dagar.

Vi vet att dödstalen ökar utan/otillräcklig vård.

300-400 döda i dygnet är ingen omöjlighet.

Något som idag i vårsolen är svårt att förstå.
Det dog 852 personer i estonia. Jag har förutspått att 18e april når sverige det antalet döda på en enskild dag i corona. Jag har också lovat skicka en flaska vin till den som först prickar rätt dag. Antagligen en "Gran Corona" om dessa fortfarande säljs...
Citera
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Kan bli färre döda idag än igår såvida inte Italien och Frankrike tillsammans bräcker 1000 döda.
Citera
Medlem
abo142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Tja, varför inte? Det verkar ju uppenbarligen funka! Vi har inte alla sett den explosion av folk som behöver vård som vi förberett oss på

Tegnell är ett föredöme hur han hanterat detta.

vänta bara... https://portal.icuregswe.org/siri/report/kumulativ-corona
Citera
Medlem
1000 dödsfall på Italien ikväll?
Citera
2020-03-22, 16:52
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Tänkt på det fetade många gånger men ingen som anser att vi snart har Italiens situation verkar vilja diskutera detta.
Det har påtalats här i tråden att man måste utgå ifrån när det blev samhällssmitta, och då menar man på att vi ligger efter och inte samtidigt.
Den som söker ska finna ... ... så bläddra bakåt i tråden.
Om du nu verkligen vill hitta det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Solidaritet..
Hjälp de som är äldre genom att bli smittad och hamna på intensiven själv...

Det kan ju inte vara det. Då hade han hållt en presskonferens i vanlig ordning.

Förväntar mig något extraordinärt.
Har du rätt blir jag fan förbannad.

Sista gången jag lyssnade isåfall.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Jag instämmer helt med dig.

Sjukt konstig tid bara om det tex är karantän eller skolstängning.
Hur ska folk hinna planera om morgondagen när det informeras 21.15?

De kommer inte stänga skolorna. De kan säga att de kanske överväger det om situationen blir annorlunda.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Sverige är inget ekonomiskt nav som somliga här verkar tro, vad vi gör eller inte gör kommer inte påverka världsekonomin ett dugg.
Men statskassan kan nog ställa till det rejält, speciellt om det visar sig att den svenska modellen faller ihop som ett korthus kommande veckor.
Det är också intressant att om man inte tar till krafttag mot att minska spridningen nu så kommer sannolikt alla som blir smittade denna omgång vara smittade om ca 2 månader vilket är så långt som dessa nödåtgärder sträcker sig med karensdag osv.

Något ekonomiskt nav är ju inte Sverige internationellt sett. Men det är väl illa nog om ekonomin går åt helvete ändå, just för oss här i Sverige? Sen skiter ju övriga världen i det så klart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in