2020-03-22, 15:48
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombaclap
Skitsnack återigen. Snälla ge bevis på att folk som fått symptom inte testas.
Sverige gör helt rätt. Bara för det gått åt pipan i två mindre moderna länder så betyder det inte att det kommer hända överallt.
Som sagt total hysteri.

Så här sa man för 10 dagar sedan:

Citat:
Beslutet: Personer med symtom ska inte provtas
Publicerad 12 mar 2020

Region Stockholm har över 200 bekräftade fall – och överger nu sin gamla strategi. Från och med nu kommer bara de som redan är på sjukhus med symptom eller i riskgrupp att testas.

”Du som har symtom som påminner om coronavirus kommer inte att provtas. Det gäller oavsett om du varit i de områden som tidigare varit utsatta för smitta eller haft nära kontakt med någon som du vet är sjuk i covid-19”, skriver regionen i ett uttalande.

https://www.expressen.se/nyheter/beslutet-personer-med-symtom-ska-inte-provtas/
Citera
2020-03-22, 15:49
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coche
Vi i Sverige är i vanliga fall ett mer socialt isolerat folk (förutom när vi reser bort)? Jag tror att det kommer att gagna oss att vi mentalt har lättare att ställa oss in på att vara mest hemma och undvika folk.

Det som försvårar för Spanien och Italien är det sociala livet + varmare klimat som människorna där är vana vid.
Trams, folk går väl knappast omkring med 2 meters lucka här?!? Dessutom påstås virus inte trivas i värme.

Sverige ligger avsides, lite isolerat i utkanten av världen, och det är knappast nån rusning med folk hit.
Du vet väl vad som hände när några smittade svenskar återvände från skidsemestern i norra Italien..?
Citera
Medlem
Hur tror ni att det kommer att utveckla sig i Afrika? Under 1-2 månaders sikt?
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Oj hur kan du veta detta?

https://youtu.be/z7ru98BB2SI

Här har du ett exempel. Dra paralleller till olika Ebola vaccin t ex som är en rejält dödlig sjukdom som tog 4-5 år att distribueras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Har Frankrike slutat redovisa var i landet personerna dör av COVID19 sedan 19 Mars?

Jag har letat infernaliskt mycket nu efter den informationen, men hittar ingen som redovisar någon regionfördelning på dödsfallen de sista dagarna. Här diskuteras det åtminstone delvis

https://sante.journaldesfemmes.fr/maladies/2605417-coronavirus-france-italie-epidemie-evolution-courbe-deces-chiffres-direct-carte-regions-odor at-couvre-feu-medecin-urgentiste/#morts-coronavirus-france-age

sen finns det på engelska och italienska wikipediaartikeln om corona i Frankrike en översikt från 17 Mars.

Men att ingen har det redovisat på åtminstone de 450 som hade dött 21 Mars verkar konstigt...

Jag blir extremt glad om någon svarar: "Kan du inte använda internet, kolla här:" LÄNK

Hej, här kan du ladda ner periodiska rapporter som innehåller det du frågar efter. Jag tror inte de uppdateras på daglig basis men min skolfranska är också kass så jag kan ha missförstått.

https://www.santepubliquefrance.fr/maladies-et-traumatismes/maladies-et-infections-respiratoires/infection-a-coronavirus/documents/bulletin-national/covid-19-point-epidemiologique-du-15-mars-2020

Det finns också intressant statistik som visar att en stor majoritet av de döda i FR är över 75 år gamla.
Citera
2020-03-22, 15:50
Medlem
Grollarens avatar
Vad i helvete???
Jag tog en sväng på aftonbladet och får se till min stora fasa:

""Allt fler unga på intensiven i Corona""

Anders Tegnell: "Jag hoppas att det fortsätter så här".
Har han slutligen och oåterkalleligen förlorat förståndet?????
Är han inte riktigt KLOK?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombaclap
Okej så folk med symptom testas inte, jisses sluta!!
Enligt din logik så finns det ju tusentals smittade i det dolda då men vi får väl se.
Tegnell har huvudet på skaft och snackar inte skit.

Tegnell har ju sagt exakt samma sak. Att det finns många fler smittade än vad de testar.

Jösses häng med.
Citera
Medlem
Till alla er som verkar tro att faran är över och allt är lugnt för att vi endast har ett rapporterat dödsfall i dag, och fortfarande lågt antal döda totalt.

Tänk på att den första vågen av smittade som behöver sjukhusvård kommer till ett sjukhus med 100% beredskap. Intensivvårdsplatser, sköterskor och läkare finns tillgängliga för alla, förråden med sjukhusmaterial och medicin är välfyllda.

Smittade som behöver vård i detta läge har väldigt bra förutsättningar att klara sig. Dom som dör i detta skede är i stort sett endast äldre personer med flera underliggande sjukdomar som redan är illa däran när dom blir smittade.

Det är därför antalet döda i Sverige fortfarande är lågt. I stort sett ALLA LÄNDER, med ett fåtal undantag, har samma långsamma kurva av dödsfall i början, för att efter en tid plötsligt gå spikrakt upp när situationen på sjukhusen blir mer ansträngda.

Jag hoppas såklart att jag har fel, men själv tror jag att detta är lugnet före stormen och att vi kommer få se ett ökat antal döda om 2-3 veckor, för att sedan se siffrorna eskalera rejält.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gluecoma
Jeg "håper" det, for det vil vise at isolering og stenging faktisk hjelper, på kort sikt. Allikevel, vi vet såpass lite, at det er ikke sikkert det er en god strategi heller, annet enn på kort sikt.

Strategien med flokkimmunitet kan feks være riktig den, men det er så mange usikkerhetsmomenter ved den... Hva hvis man ikke blir immun? Hva hvis mange som blir smittet egentlig kan reddes, men ikke får hjelp pga trykket på sykehus?

På en annen side, så kan det godt hende at viruset dreper "tilfeldig", altså, at noen uavhengig av risikogruppe eller alder faktisk dør uansett om de får behandling på sykehus eller ei. Da er det det samme om man overbelaster sykehusene eller ikke, sånn i teorien.

Det jeg liker med lockdown teorien, er at man spres tidspunktet på når folk er syke over en lang periode, som gir oss tid til å finne bedre behandlingsmuligheter, samt kanskje medisiner som fungerer. Derfor mener jeg det er en god ide, at man gjør tiltak som begrenser antall smittetilfeller til enhver tid. Når det gjelder de økonomiske konsekvensene, så tror jeg ikke vi hadde ungått de, uansett hvilken strategi man hadde valgt. Ett scenario, der 50-100 millioner dør på kort tid, skaper også en sinnsyk panikk, og kan føre til økonomisk kollaps og krig det også.
Du tror man kan sätta Norge i Lockdown 3-4 månader alltså?
Och ingen immunitet uppnås så detta kan komma att upprepas 2-3 gånger tills det finns vaccin.

Låter listigt..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Sverige mörkar inte. På grund av brist på testkit, har man helt enkelt ingen möjlighet att testa mer än de mest allvarliga casen för att konstatera eller avfärda Covid-19.

Det är väl för fan mörka då om man inte testar folk, sen om det beror på kits eller annat vet vi inte.
Citera
2020-03-22, 15:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Artikeln är tyvärr nu låst, men AB berättade om en by med 700 pers där 2 smittats.
Byborna får ingen information om t ex vilka dessa 2 är, och är givetvis oroliga. Det tycker inte jag är schysst.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EWnd12/hogsjo-700-invanare--tva-doda-efter-coronasmitta

Jag hann läsa att i alla fall en av dem var 80 eller över 80?
Jag tror båda avlidna var det?
Men det lilla man ser nu är "bakomliggande sjukdom", hjärtflimmer.
Citera
2020-03-22, 15:51
Medlem
Håller med...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här