2020-03-22, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
En gåta att man fortfarande inte har isolerat Stockholm.

Varför väntar man med detta? 95% av de smittade i Sverige hittar man i Stockholm. Hade situationen varit likadan i något annat land så hade man isolerat den staden direkt.

Men här i Sverige så är vi ju lite speciella

Där kan jag hålla med. Utreseförbud från Stockholm för vanliga människor är helt klart en åtgärd som är i paritet med den situation vi har i Sverige. Den är effektiv och inte allt för kostsam för svenska folket.

Det kanske är det som kommer upp som förslag i kväll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Den germanska härskarrasen.

Ja, nånting är det iaf.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Ok även med 3% och 530 platser tar det 13 år!

Och ingenstans står det ju att det är ett bestämt max antal på 530 platser.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Hur mycket vågar man lita på att man för korrekt statistik från staten och myndigheter?

Jag litar fan inte på det man rapporterar, men samtidigt är det väl extremt svårt att mörka dödsfall?
Citera
2020-03-22, 15:21
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Inte enligt regeringen.
Dom uppmanar att alla ska köpa hämtmat för att stödja restaurangerna just nu.
Alla kan inte tänka själva tyvärr...

Jag har koll och tar inga risker men den stora massan av invånare tänker nog inte så mycket.

Läge för en "Corona Speziale med extra allt" ikväll kanske...
Citera
Medlem
Stefan Löfven erbjöds att tala till nationen efter att han tackat nej till att vara med i Agenda. Talet spelas in i förväg, men det är hemligt var.

Senast SVT sände tal till nationen var när Anna Lindh hade mördats.

– Det är ett extraordinärt läge, säger Helena Olsson, programbeställare på SVT.

Vad är det för skillnad mot alla andra tal han haft till nationen de senste veckorna?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
"
Information about COVID-19 in children is somewhat limited, but current data suggest children with COVID-19 may show only mild symptoms. However, they can still pass this virus onto others who may be at higher risk, including older adults and people who have serious chronic medical conditions.
"
Du kanske måste översätta det eftersom personen menade att det inte framgick tydligt? 🙈
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Enligt statsepidemiolog Anders Tegnell finns ingen grund till oro.

Han menar att det inte går att dra några slutsatser när det gäller en så liten grupp. Tegnell hänvisar istället till data från Kina och Italien, där man har betydligt större underlag.

– I Italien är 85 procent av de döda över 85 år gamla. Ingenting talar för att sjukdomen skulle se annorlunda ut här, det vore väldigt egendomligt. Men eftersom yngre har stor chans att klara sig kan man förstås hoppas att det fortsätter såhär, så att vi håller smittan borta från de äldre som faktiskt kan dö, säger han och fortsätter:

– I så fall skulle vi ha lyckats med det som många andra länder misslyckats med, nämligen att hålla smittan borta från de äldre och det vore fantastiskt.

Så han tycker att det är fantastiskt att folk har fått coronavirus överhuvudtaget?
Det ser så ut.
Jag skulle förstå det mer om det dessutom fanns data på totalt antal smittade.
Nu kan man inte säga om det är 0.0002% eller 20% som kräver IV.
Det ena är bra det andra inte, att bara anse att folk blir smittade som bra är ett märkligt uttalande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Man skall värma sig ännu mer när man har feber. Kanske ge sig in i bastu och bli ännu varmare. Har du 39 grader sätt dig i bastun. Man skall inte kyla ner kroppen. Då tar man ju bort kroppend försvar.
Jag har i allafall sett att COVIDA- 19 viruset tycks angripa kroppen med en liten feberkänning. Inte hög feber. Inte länge heller.
Jag hade lite feber under en dag. Sedan av och till feberkänslasymtom, hängog, huvudvärk osv. Hostan däremot har suttit i fler veckor. Hostar inte bort skiten heller. Jobbigast!
Min ena anhörige detsamma. En dag men blev hostig endast en vecka. Lindriga varianten. Om man skall se till symtom på COVID-19.
Som att viruset vet om att feber dödar dem och har hittat ett vapen mot det.
Inte fan vet jag. Är ingen virolog.
Jag ksn därför tycka att det är synd att de inte testar fler för då kan de ju även, eventuellt, se om de personerna blir immuna eller får tillbaka det. Nu låter man dem sitta i karantän tills symtomen avtar. Kollar man dem igen senare efter ett par veckor osv?

Du kommer med ett helt felaktigt medicinskt råd.
Jobbar på IVA.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Fast snuva och halsont är väl knappast Corona? Då har man feber, envis torrhosta. Hade själv någon märklig förkylning för ett par veckor sedan, lite snuva, lite hängig, lite yrsel och vissa besvär med att andas på nätterna, dock inget halsont. Nu känner jag mig helt återställd.
Nej allt är ju inte Corona men då många symtom är väldigt lika, speciellt i början så ska ju alla vara hemma även om de bara är en förkylning. De är ju inte för dig som mår bra trots förkylningen utan alla de som du ev kan komma att smitta.
De borde alla förstå vid det här laget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Jaaa men tänk nu längre. OM HALVA BEFOLKNINGEN ÄR CORONASJUK och låt sägs 20% behöver intensivård, eller ens 2% vad fan händer då???!?!?!?!?

Redan nu ställer Stockholm in all icke-akut vård!

Jag behöver inte tänka längre... jag insåg detta långt innan media började rapportera om det. Och det är det som gör mig så irriterad på de som snackar om mörkertal osv eftersom statistik pekar på att 5% av alla infekterade behöver intensivvård och vad 5% är på godtyckligt antal infekterade kan vem som helst räkna ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Man skall värma sig ännu mer när man har feber. Kanske ge sig in i bastu och bli ännu varmare. Har du 39 grader sätt dig i bastun. Man skall inte kyla ner kroppen. Då tar man ju bort kroppend försvar.
Jag har i allafall sett att COVIDA- 19 viruset tycks angripa kroppen med en liten feberkänning. Inte hög feber. Inte länge heller.
Jag hade lite feber under en dag. Sedan av och till feberkänslasymtom, hängog, huvudvärk osv. Hostan däremot har suttit i fler veckor. Hostar inte bort skiten heller. Jobbigast!
Min ena anhörige detsamma. En dag men blev hostig endast en vecka. Lindriga varianten. Om man skall se till symtom på COVID-19.
Som att viruset vet om att feber dödar dem och har hittat ett vapen mot det.
Inte fan vet jag. Är ingen virolog.
Jag ksn därför tycka att det är synd att de inte testar fler för då kan de ju även, eventuellt, se om de personerna blir immuna eller får tillbaka det. Nu låter man dem sitta i karantän tills symtomen avtar. Kollar man dem igen senare efter ett par veckor osv?

Värma sig ännu mera om man har feber...? Nop, feber gör ingen nytta i kroppen. Får man inte ner febern med febernedsättande ska man sätta sig i en snödriva helst. Så fick jag lära mig för 30 år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in