Citat:
Ursprungligen postat av
Gretanol
Tack för svaret! Tror att Sverige går om Norge om 1 vecka! Antalet döda/fall är också misstänkt i Sve
Jeg "håper" det, for det vil vise at isolering og stenging faktisk hjelper, på kort sikt. Allikevel, vi vet såpass lite, at det er ikke sikkert det er en god strategi heller, annet enn på kort sikt.
Strategien med flokkimmunitet kan feks være riktig den, men det er så mange usikkerhetsmomenter ved den... Hva hvis man ikke blir immun? Hva hvis mange som blir smittet egentlig kan reddes, men ikke får hjelp pga trykket på sykehus?
På en annen side, så kan det godt hende at viruset dreper "tilfeldig", altså, at noen uavhengig av risikogruppe eller alder faktisk dør uansett om de får behandling på sykehus eller ei. Da er det det samme om man overbelaster sykehusene eller ikke, sånn i teorien.
Det jeg liker med lockdown teorien, er at man spres tidspunktet på når folk er syke over en lang periode, som gir oss tid til å finne bedre behandlingsmuligheter, samt kanskje medisiner som fungerer. Derfor mener jeg det er en god ide, at man gjør tiltak som begrenser antall smittetilfeller til enhver tid. Når det gjelder de økonomiske konsekvensene, så tror jeg ikke vi hadde ungått de, uansett hvilken strategi man hadde valgt. Ett scenario, der 50-100 millioner dør på kort tid, skaper også en sinnsyk panikk, og kan føre til økonomisk kollaps og krig det også.