2020-03-22, 15:17
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Ingen aning. Sjukt märkligt känns det iaf.
I början gjorde jag te, på samma vis jag brukar. Men efter någon dag insåg jag att jag lika gärna kunde dricka hett vatten. Ölen saknar jag dock, och mitt malörtsbrännvin. Är ju bortkastat att dricka det när man ändå inte känner smaken

Artikeln jag länka påstår att det är när viruset attackerar nervsystemet iallafall. Hoppas du inte får några andra symptom från det. En del kan sluta andas tex. Riktigt läskigt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
Tack för svaret! Tror att Sverige går om Norge om 1 vecka! Antalet döda/fall är också misstänkt i Sve

Jeg "håper" det, for det vil vise at isolering og stenging faktisk hjelper, på kort sikt. Allikevel, vi vet såpass lite, at det er ikke sikkert det er en god strategi heller, annet enn på kort sikt.

Strategien med flokkimmunitet kan feks være riktig den, men det er så mange usikkerhetsmomenter ved den... Hva hvis man ikke blir immun? Hva hvis mange som blir smittet egentlig kan reddes, men ikke får hjelp pga trykket på sykehus?

På en annen side, så kan det godt hende at viruset dreper "tilfeldig", altså, at noen uavhengig av risikogruppe eller alder faktisk dør uansett om de får behandling på sykehus eller ei. Da er det det samme om man overbelaster sykehusene eller ikke, sånn i teorien.

Det jeg liker med lockdown teorien, er at man spres tidspunktet på når folk er syke over en lang periode, som gir oss tid til å finne bedre behandlingsmuligheter, samt kanskje medisiner som fungerer. Derfor mener jeg det er en god ide, at man gjør tiltak som begrenser antall smittetilfeller til enhver tid. Når det gjelder de økonomiske konsekvensene, så tror jeg ikke vi hadde ungått de, uansett hvilken strategi man hadde valgt. Ett scenario, der 50-100 millioner dør på kort tid, skaper også en sinnsyk panikk, og kan føre til økonomisk kollaps og krig det også.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Att det inte har exploderat mer än det gjort i Sverige i helgen är positivt. Kanske hade Friherr rätt ändå? Norge, Danmark, Tyskland ser också bra ut.

Jag tror inte man kan göra några beräkningar på dödsfall bara för att de gått ner mellan 24 timmar 1400-1400, men jag hoppas som du att Anders Tegnell har rätt.

Men högt spel han vågat spela. Allt positivt är bra!
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Att inreda Stockholmsmässan till ett fältsjukhus känns väl dock lite överdrivet. Regeringen vill bevisa för oss att dom är handlingskraftiga.
Det är väl jättebra att vi förbereder så gott vi kan. Hellre det än för sent..
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Att det inte har exploderat mer än det gjort i Sverige i helgen är positivt. Kanske hade Friherr rätt ändå? Norge, Danmark, Tyskland ser också bra ut.

Finland har klarat sig bra och Tyskland ( om man ser till antal döda)
Citera
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Enligt statsepidemiolog Anders Tegnell finns ingen grund till oro.

Han menar att det inte går att dra några slutsatser när det gäller en så liten grupp. Tegnell hänvisar istället till data från Kina och Italien, där man har betydligt större underlag.

– I Italien är 85 procent av de döda över 85 år gamla. Ingenting talar för att sjukdomen skulle se annorlunda ut här, det vore väldigt egendomligt. Men eftersom yngre har stor chans att klara sig kan man förstås hoppas att det fortsätter såhär, så att vi håller smittan borta från de äldre som faktiskt kan dö, säger han och fortsätter:

– I så fall skulle vi ha lyckats med det som många andra länder misslyckats med, nämligen att hålla smittan borta från de äldre och det vore fantastiskt.

Så han tycker att det är fantastiskt att folk har fått coronavirus överhuvudtaget?

Det gäller verkligen att överträffa varandra i att misstolka Tegnell medvetet.
Citera
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Ursprungligen postat av severustheemperor
Ordagrant italienska: Voglio ricordare ancora una volta che noi conteggiamo tutti i deceduti quindi non facciamo distinzione di deceduti per e con il coronavirus.
På svenska: Jag vill åter påminna om att vi räknar alla dödsfall, vi gör alltså inte en distinktion mellan döda av och döda med coronaviruset.
SVT · Lucas Brischetto

Får du plocka fram svenska böckerna igen.

Döda med och döda av är samma sak. Båda har Covid-19
De gör bara ingen skillnad på om man har underliggande problem
eller inte. Kineserna listade öppet att de bara rapporterade de utan underliggande som Covid-19 döda.

Hur är "döda med" och "döda av" samma sak?
Citera
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Vad tycker ni svaret gentemot Kina borde bli efter att allt detta lagt sig? borde man straffa dom ekonomiskt eller finns det andra sätt? Massor av människor liv har påverkats och många har blivit sjuka och tom dött för att dom är äckliga små svin dom har noll skam i kroppen. personligen tänker jag aldrig mer köpa något som är tillverkat i Kina

Jag tror att nu koncetrerar man sig på koronafallen. Men sen kommer många länder att utreda detta.
Finns redan en stämning från florida som stämde CCP
Citera
Medlem
Citat:

Nja vi har nog gjort en hel del åtgärder fast man inte har tänkt på det.
I Åre har det exploderat men där är ju den sortens människor som inte lyssnar på staten med och tycker staten är skit.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Att inreda Stockholmsmässan till ett fältsjukhus känns väl dock lite överdrivet. Regeringen vill bevisa för oss att dom är handlingskraftiga.

Jag tycker det är tvärtom. Man borde sett över denna möjlighet i Januari, tillsammans med diverse andra förberedelser ifall det värsta skulle hända.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Verkar svårt för människor att förstå lag-time i en pandemi och exponentiell ökning. Spridning sker nog på höga nivåer på alla plan just nu i Sverige, du har inkubationstiden på upp till 14 dagar, sen tar det upp till 10-12 dagar från infektionstillfället till ett potentiellt allvarligt sjukdomsbild.

Var ute på förmiddagen idag, bussarna, spårvagnarna och på gallerian var fulla med folk precis som vanligt.
Citera
2020-03-22, 15:18
Medlem
Cuckslayers avatar
En gåta att man fortfarande inte har isolerat Stockholm.

Varför väntar man med detta? 95% av de smittade i Sverige hittar man i Stockholm. Hade situationen varit likadan i något annat land så hade man isolerat den staden direkt.

Men här i Sverige så är vi ju lite speciella
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in