2020-03-22, 00:29
Medlem
En innan fullt frisk 21 årig kille, som vart hemma med hög feber i 9 dagar, blev igår inlagd i Lund på intensivvård pga andningssvårigheter. Kopplades till respirator för några timmar sen.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Fy fan! ** SÄTT VARNING PÅ DEN! **

Vad innehåller länken? Tänker inte titta.
Citera
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Är jätteledsen att behöva säga det, men Sydkoreas antal döda tickar på exponentiellt med ca 5% per dag.

Det samma gäller det andra "mönsterlandet" Japan, vars dödstal tickar på med 5% precis som Sydkorea.

Min teori:
- I ostasiatiska länder, som är på tå för att stoppa viruset kan man nå ner mot 5% per dag.
- Europa/USA under lockdown: Spridning 10-15% per dag.
- Europa/USA utan lockdown: Spridning 25% per dag.
Hur räknar du då på Sydkorea?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Har de som dör något gemensamt förutom ålder ?
De har inte åldern gemensamt eftersom de är av olika ålder men de har smittats av Covid-19. 😐🤷🏼‍♀️
Citera
2020-03-22, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
Rätt siffra är just nu 12%

och till slut... så kommer det fortfarande att vara:

Antal som blev friska / Antal som avled.

107,793
Cases which had an outcome:

94,793 (88%)
Recovered / Discharged

13,000 (12%)
Deaths

Jag håller med dig rent generellt, det är mycket mer nära sanningen att ta (antal döda)/(antal döda+antal som blivit friska), och jag är chockerad över hur få som tycks inse det.

Men åt andras sidan antar du med det sättet att räkna att det inte finns något mörketal alls och att det tar lika lång tid att bli deklarerad frisk som att dö. Just den distinktionen är ganska viktig i och med den exponentiella växten, om det nu skiljer några dagar, jag vet inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Ni borde verkligen läsa på om BESTÅENDE SKADOR. Ni kanske inte dör men hur jävla kul är det att få nedsatt lungfunktion? Och övriga kroppen vet man inte heller nåt om. Det man vet är att viruset attackerar HELA KROPPEN.
Källa på det. Det finns nämligen rapporter om nedsatt lungfunktion, och det är i huvudsak att lungan blivit så traumatiserad/stressad att den drar ihop sig och dess elastiska förmåga blir minimal. Den kan tränas upp igen över tid med fysisk aktivitet. Precis som efter en vanlig lunginflammation. Folk drar väldigt snabbt i växlarna här, men en lunginflammation + influensa kan vara otroligt tärande på kroppen. I princip så blir man flera år äldre på några veckor. Detta får man sen sakta bygga upp igen.

Hade själv en lunginflammation 2018. Andades som genom en rymddräkt en månad efteråt.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Nej. Fattar att det var oklart och oprecist, men jag skrev inte specifikt om lockdown. Jag skrev:

WHO fokuserar på smittspårning. Man kan fixa det med lockdown eller ökad testkapacitet. Man kan inte fixa det med att låta smittan öka när vi är långt över spårningskapacitet som i Sverige.
Smittan kommer öka, du får helt enkelt finns dig i det. Detta gäller i alla länder och fram tills den minskar.

Vi kommer få ökad kapacitet på sikt, smittspårning är det inte läge för i någon större omfattning ännu.
Citera
2020-03-22, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, de har smittats av Covid-19. 😐🤷🏼‍♀️
Aha
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Den artikeln var jättebra. Beskriver sjukdomen upplevd utav en läkare.

Ruggigt obehaglig. Dom fick binda fast dom så att de inte skulle slita ut respirator slangen.
Citera
Medlem
Gretanols avatar
Jag har inte varit sjuk sedan 2005. Tempen alltid 3.4-3.7 sedan 2005.
Alltså ingen förkylning sedan länge. 2005? Då hade jag lunginflamation med högt feber och antibiotika hela sommaren.

Borde jag vara oroad? Tror det är nåt fel på mig då jag aldrig blir det minsta förkyld.
Citera
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldtanden
Många som spelar detta spelet just nu.

Sant.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Ja, vi har styrkan att inte göra det.
Vi kör enligt vad experterna säger istället för kommunisterna föreslår jag.

Jag gillar inte det..(det går emot våra västerländska värderingar)

Men jag ser inget annan kur. Det går "söderöver" dag för dag, och det blir värre. Inom kort tid är sjukvården helt överbelastad, vårdpersonal blir även smittade på jobbet och dör. Finns inte ersättare till dessa, ännu mera död följer med detta !

En ond cirkel. Jag är mycket pessimistisk inför vad som håller på att ske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in