2020-03-22, 12:40
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Men vad är det du inte förstår?

ALLA dödsfall, oavsett om det är hemma, på sjukhus eller på äldreboende registreras som coronaorsakad död. ALLA.
Nej!

Jag lyssnade precis till det och det är en felöversättning. Han säger att de räknar alla dödsfall som dött av eller med covid-19. Alltså om covid varit orsaken eller om covid förvärrat någon underliggande åkomma som resulterat i dödsfallet är inte uppdelat. Hoppas min förklaring är begriplig?
Citera
2020-03-22, 12:40
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alannon
Men du själv skriver bara sanningar, såsom att 50% av Wuhans population har dött i Covid19?

Håll käften, det var ett stavfel som jag hänvisar till något inlägg efter. Menade självklart 50% av de inlagda på sjukhus.
Citera
2020-03-22, 12:41
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Finns massor om detta om man lyssnar på experter från andra länder som ligger före oss!

Men det är väl naivt att tro att de stänger ner länder för en vanlig förkylning och att rädda gamlingar!?

De försöker inte rädda gamlingar direkt men de försöker se till att inte sjukhusen går omkull när det kommer till alla andra i vårdbehov. Detta slår mot cancerpatienter och människor i behov av nya organ och allt annat du kan föreställa dig.

Alla dessa ligger risigt till nu när sjukhusen får in människor med andningsproblem stup i kvarten.

I värsta fall får man helt enkelt neka människor 70+ vård för att istället rädda yngre. Det finns människor vid liv idag som borde dött för 20 år sedan, men tack vara modern medicin och många besök så kan även de leva till 80+...
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
De tär vad som behövs så att vi snabbt kan erhålla så kallad flockimmunitet och lägga detta bakom oss.

När tror du de har uppnått flockimmunitet i Bergamo och Brescia. De är de värsta drabbade områden i Italien så det borde väl ske vilken dag som helst? Inte det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Nej regeringen beställer väl grejer från andra länder och räknar med att prioriteras före deras egna länder. Sen kan man skylla krisen på att "materialet sitter fast på vägen".
De är ju riktiga idioter som inte har koll på vad våra svenska företag kan leverera först.
Men jag är inte förvånad...

Alltså de där lagarna om allmän upphandling måste kastas i papperskorgen. De bara sinkar allting. Meningen var att de skulle effektivisera och motverka mutor men det blev tvärtom. Vettiga leverantörer ids knappast skicka in en offert och då är det bara rövare kvar. Sjukt.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Jag vet att det du säger inte är sant.
Presentera en källa då tack.
Citera
Medlem
Det här snacket om mörkertal.

Sverige mäter nu enbart personer som blir inskrivna på sjukhuset om jag förstått det korrekt.

Experter uppskattar att 5% av de smittade är i behov av sjukhusvård för att överleva, om jag förstått det rätt så är 71 patienter i dag behandlade på detta sätt, vi har även haft 20 dödsfall (för att göra det enkelt anta samtliga av dessa var intensivvårdade) Det ger 91 allvarliga fall i så fall, 5% är det samma som en tjugondel så vi kan räkna baklänges här ifrån. 91*20 vilket i så fall skulle betyda att ca 1820 borde vara infekterade i samhället idag (Ganska nära siffran på 1773 bekräftade fall) men det låter väldigt lite.
Citera
Medlem
Såg Hanif Bali länka detta på twitter.
https://www.sciencemag.org/news/2020/03/does-closing-schools-slow-spread-novel-coronavirus
Enligt intervjun i den artikeln är att stänga skolor i god tid en av de bästa saker som kan göras, och det finns tidigare erfarenhet från det att det minskar smittspridning.
Citera
2020-03-22, 12:42
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Vad har du för källa, ser bara 344 nya.........

400 döda idag står det i Aftonbladets flöde:

https://www.aftonbladet.se/a/3Jgxj9
Citera
2020-03-22, 12:42
Medlem
Livsgjutarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Är du mentalt efterbliven?
Hänger du inte med alls? Det är ca 2 veckor kvar tills helvetet bryter lös i sverige.

Tack för ditt trevliga och nyanserade svar. Istället för två personliga angrepp och ett påstående taget ur luften så kanske du kunde förklara varför din sanning stämmer?
Citera
2020-03-22, 12:43
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Jo vi har morötter
Men sen är vi beroende av att få mat från andra länder.
Vårt miljömedvetna styre föredrar importerad mat istället för svensk lokalproducerad, bevisligen.

Ja hur man nu än räknar så har jag alltid tänkt att det borde vara mer miljövänligt med lokalt producerat än importerat långväga ifrån.
Fast en del säger ju att det inte alltid är så när allt som uppvärmning, transporter m.m. tas med i beräkningen.
Iaf så har det fördelar att landet har åtminstone en del svenskproducerad mat i dagens coronasituation.
Citera
2020-03-22, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Håll käften, det var ett stavfel som jag hänvisar till något inlägg efter. Menade självklart 50% av de inlagda på sjukhus.

Vårda språket tack. Ser så otrevligt ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in