2020-03-22, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Ja, det är vad jag är. Aldrig sagt någonting annat men blivit påhoppad som lögnare.
Forskat medicin i många år men det senaste året börjat forska mer och mer historia, och du?

Mvh
Dr. Jeff

Utveckla gärna på vilket sätt din forskning och din inriktning inom medicin och historia stödjer dina grova uppskattningar om antalet kommande miljoner dödsfall relaterade till COVID-19 i Sverige?

Björn Olsen professor i infektionssjukdomar vid Uppsala universitet, är en av få som kritiserat Folkhälsomyndigheten och den strategin Sverige har valt men han tror ändå att kulmen är nådd inom några veckor.

https://www.fokus.se/2020/03/bjorn-olsen-coronaviruset-nar-sin-kulmen-i-sverige-om-nagra-veckor/
Citera
2020-03-22, 11:43
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EWnd12/hogsjo-700-invanare--tva-doda-efter-coronasmitta

Här kommer lite info om de som avlidit I Sörmland. 2 döda i ett samhälle på 700 invånare.
Citera
2020-03-22, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
De flesta skulle nog trillat av pinnen ändå. De jag tänker på är att flera av mina feta bekanta 40+are redan när de äter sitter och flåsar. Hur ska de klara en lunginflammation om det blir väldigt många som kommer in samtidigt. De säger också att det här drabbar bara "äldre, äldre". Hoppas de har rätt.

Tjockisar ligger inte i riskzonen
Citera
2020-03-22, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Nej, helt relevant. Sverige genomförde inte karantän som Sydkorea.
Så som du skriver så tror vanliga människor att Sydkorea gjorde som Italien och Spanien, och det är tydligt att detta är medvetet från din sida. Det var vad jag anmärkte på. Huruvida Sverige gör annorlunda än Sydkorea eller ej, vilket man gör, är en annan sak.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Svårt att jämföra rakt av. I fallen med SARS och MERS handlade det snarare om att projekten lades ner när utbrotten dog ut. Finansiärerna drog sig ur... Forskarna verkar övertygade om att ett vaccin mot den här sortens virus är möjligt.

Däremot har man erkänt att det är en aningen längre process just pga den anledning du nämner. Vaccinet måste helt enkelt vara säkert.

De forskare du pratar om är intresserade av att tjäna pengar, och det är läkemedelsbolagen oxå. De ser nu ett guldläge om de blir först. De överöser därför forskarna som låter mest övertygande om sin tvärsäkerhet att de kan ta fram ett vaccin med pengar, vilket de gillar, såklart. Av den anledning finns det alltid forskare som låter säkra, trots att de kanske inte alls är det. Men pengar behöver de såklart.

Allting är möjligt, men vi ska inte räkna med att få ett bra vaccin utan bieffekter "anytime soon".

Vi måste lösa detta på annat sätt. Med hjärnan.
Citera
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Jag har noterat att många unga människor gärna skrattar bort corona. Det rör sig om en ytterst bortskämd generation som blivit curlad till max. Det kommer in uppgifter som gör gällande att många unga personer är i behov av intensivvård som ett resultat av sin coronasmitta. Sådant ska man inte skratta bort. Corona utgör ett hot mot alla.

Japp, såg ett inslag från Spring break i USA igår. Helt otroligt demoraliserande. De söp, såg så där korkade ut som bara amerikanska ungdomar kan göra, sprang omkring halvt nakna och förberedde sig för coronaorgier. Och ba: Händer det så händer det!

Jag är emot förbud, det påminner för mycket fascisttider. Men nu krävs nog förbud av folksamlingar. Särskilt sådana där det ska bytas saliv och kroppsvätskor med varandra.
Citera
2020-03-22, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Norge har inte haft några dödsfall sedan ett par dagar. Spänt på dagens siffror.

Finns där bara ECMO till alla som inte längre har några lungor så behöver ingen dö heller..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Sverige som i åratal på Washingtons order har hetsat mot Ryssland och Kina. Vet inte om de vill hjälpa oss.

Men släpp detta. Detta handlar inte om politik. USA, Tyskland och Japan var de första att skicka hjälp till Kina när viruset blev offentligt. Läkare och forskare bryr sig inte om landsgränser.
Citera
Medlem
hashflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luddewolsson
Hade gränsen stängts i januari och tvingande hemkarantän på 4 veckor beslutars i tid så hade smittan varit mycket mer hanterbar.

Nu är det en chockartad smittökning.

Varför tog inte Regeringen FHM smittan på allvar tidigt och lärde av Kina Iran och Italien?

Det är för att man tror på strategin flockimmunitet. Det betyder att man kan låta Mengele, förlåt, Tegnell sitta och kalkylera med dödssiffror till alla AP-fonders stora glädje.
Men Sverige är inte ensamma. Till exempel Finland har valt samma väg för att de för tillfället har en regering som avgudar PK-Sverige. Det kan på ytan se ut som de finländska åtgärderna är kraftiga, men faktum är att man kan röra sig fritt hur som helst och spridningen tillåts fortsätta via restauranger, krogar, skolor (1-3 årskurs) och daghem. Finland kan helt enkelt inte vara sämre än Sverige. Men att inte ens försöka göra sitt bästa för att stoppa viruset är etiskt sett, rätt så vidrigt faktiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asnaj
NEJ, läs på lite bättre nästa gång innan du kommer med felaktiga uppgifter, det är inte totala antalet döda.
Det är totala antalet döda som dött MED eller AV Covid-19. Dvs. ALLA dessa 793 har varit smittade, men man kan inte säkerställa att det var just Covid-19 som tog deras liv då de också haft andra underliggande sjukdomar.
Personer som dött och som inte varit smittade av covid-19 är självfallet INTE inräknad i den statistiken.

Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Så det var en felöversättning alltså, eller hade den italienska talespersonen missat samma sak som jag?

Jag hoppas du läser de inlägg jag citerar innan du bemöter mig.

De har inte tid att obducera alla som har dött och har COVID-19. Så någon kan ha dött av något orelaterat men det finns också andra som dör hemma utan att ha diagnostiserats så det kan vara fler ändå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Jag tror alla skolor mer eller mindre har repeterat med eleverna om distansundervisning nu i veckan. Ungefär som brandövning.

Säkerligen men man tog även hem läroböcker och annat basalt för undervisningen.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrophonix
Utveckla gärna på vilket sätt din forskning och din inriktning inom medicin och historia stödjer dina grova uppskattningar om antalet kommande miljoner dödsfall relaterade till COVID-19 i Sverige?

Björn Olsen professor i infektionssjukdomar vid Uppsala universitet, är en av få som kritiserat Folkhälsomyndigheten och den strategin Sverige har valt men han tror ändå att kulmen är nådd inom några veckor.

https://www.fokus.se/2020/03/bjorn-olsen-coronaviruset-nar-sin-kulmen-i-sverige-om-nagra-veckor/

Det är vad han tror ja.

https://www.mailman.columbia.edu/research/center-infection-and-immunity/jonathan-h-epstein-dvm-mph
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in