2020-03-22, 11:40
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Helt irrelevant svar.

Nej, helt relevant. Sverige genomförde inte karantän som Sydkorea.
Citera
2020-03-22, 11:40
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
De politiskt ansvariga måste klargöra att nuvarande dramatiska åtgärder är mycket kortsiktiga. Alltför mycket av det som idag bestäms och sker runt omkring oss vilar på panik snarare än förnuft, skriver historikern Dick Harrison.
https://www.svd.se/harrison-panikatgarderna-skadar-oss-allvarligt-pa-sikt

En historikers åsikt kan inte vara fel ...

Harrison har ju även skrivit en hel del böcker om digerdöden, ganska intressanta böcker. Sen tror jag inte han har någon nämnvärd kunskap i virologi. Men jag tror helt klart han kan komma med viktiga perspektiv.

Det beror lite hur pass mycket tyngd man lägger i att "lära av historien".
Citera
2020-03-22, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Ja detta uppmärksammas alltför sparsamt. Vi har mycket färre Corona hittills.

Två saker skulle göra att vi kom ut som bäst i klassen på Corona

1) snabbinsats med användning av respiratorer för hästar som man gör i UK.

2) begära överlägsen rysk medicinteknologisk hjälp som Italien gjort

Källor
Fake News. Länkade tidigare 65 döda denna säsong. Sluta nu.
Citera
Medlem
Covids avatar
1, 3, 3, 4, 7 är en förväntad utveckling. Ser väl ungefär likadant ut i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Det är något som inte stämmer i Brasilien, det är för många döda på kort tid...
Jag har dåliga föraningar om detta, någon annan forskare amatör som professionell som känner som jag?

21 mars (GMT)
208 nya fall och 7 nya dödsfall i Brasilien: en 65-årig man som hade återvänt från Egypten
20 mars (GMT)
330 nya fall och 4 nya dödsfall i Brasilien
19 mars (GMT)
111 nya fall och 3 nya dödsfall i Brasilien
18 mars (GMT)
183 nya fall och 3 nya dödsfall i Brasilien [källa]. Dödsfallen inkluderar en 56-årig patient och en 85-årig patient 18 personer är inlagda på sjukhus. Trots WHO: s krav på masstestning av alla misstänkta fall kommer regeringen att fortsätta testa endast personer med allvarliga symtom
183 nya fall och 3 nya dödsfall i Brasilien [källa]
17 mars (GMT)
112 nya fall och 1 ny död i Brasilien
16 mars (GMT)
34 nya fall i Brasilien [
15 mars (GMT)
49 nya fall i Brasilien

Källa

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/brazil/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Tror moderaterna Sd och Kd är glada att de inte behöver ta beslut. Allt kommer ju att lägga S, C, L och MP i fatet.
Eller så ser de med fasa på hur förtroendet för Löfven växer och han kommer ut ur det här som den store statsmannen. Den som (över)lever får se.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Han vill samarbeta om att ta fram ett virus. Rädda Sverigebilden.
Vidare ser man det som att SK precis som Sverige inte har stängt ner landet - men glömmer att situation och förutsättningar skiljer sig åt länderna emellan.

Ja, i SK har det blivit värsta big brother. Staten vet t.o.m. hur många gånger du går och skiter per dag. I världens mest lättkränkta landet Sverige kommer det aldrig att hända.
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Nu sas det nyss i tv soffan på SVT av Bergamo-bon Glenn Strömberg att barn smittat andra där.

Japp, smittade barn helt utan symtom har smittat andra barn och vuxna. Undra vad Tegnell har att säga om det?

Var f.ö. sorgligt att se en tårfylld Glenn berätta om den hemska situationen i hans hemstad. Men varför befinner han sig i Sverige just nu och inte hos familjen i Bergamo? Missade lite i början.
Citera
2020-03-22, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Han vill samarbeta om att ta fram ett virus. Rädda Sverigebilden.
Vidare ser man det som att SK precis som Sverige inte har stängt ner landet - men glömmer att situation och förutsättningar skiljer sig åt länderna emellan.

Kanske kommer Corona-armband och en dans mot viruset.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abo142
Jag tror Löfven endast kommer fortsätta uppmana folk att tvätta händerna i talet ikväll

Japp och handsprit finns inte att få tag på.
Och spara på toa-pappret
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Det är något som inte stämmer i Brasilien, det är för många döda på kort tid...
Jag har dåliga föraningar om detta, någon annan forskare amatör som professionell som känner som jag?

21 mars (GMT)
208 nya fall och 7 nya dödsfall i Brasilien: en 65-årig man som hade återvänt från Egypten
20 mars (GMT)
330 nya fall och 4 nya dödsfall i Brasilien
19 mars (GMT)
111 nya fall och 3 nya dödsfall i Brasilien
18 mars (GMT)
183 nya fall och 3 nya dödsfall i Brasilien [källa]. Dödsfallen inkluderar en 56-årig patient och en 85-årig patient 18 personer är inlagda på sjukhus. Trots WHO: s krav på masstestning av alla misstänkta fall kommer regeringen att fortsätta testa endast personer med allvarliga symtom
183 nya fall och 3 nya dödsfall i Brasilien [källa]
17 mars (GMT)
112 nya fall och 1 ny död i Brasilien
16 mars (GMT)
34 nya fall i Brasilien [
15 mars (GMT)
49 nya fall i Brasilien

Källa

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/brazil/

17 döda på 3 dagar.
Viruset upptäckets i brasilien för exakt en vecka sedan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Largeone
Yes men jag har information att en del grundskolor skolor tömde i fredags och tog med sig läromedel hem. Det efter uppmaning från lärare och skolledning. Dessutom gick man igenom hur man loggar in på olika typer av data program som ska göra hemundervisning lättare.

om det är framsynta rektorer eller om det betyder ngt mer vet jag inte men det pekar väl att det är nära förestående eventuellt.

Jag tror alla skolor mer eller mindre har repeterat med eleverna om distansundervisning nu i veckan. Ungefär som brandövning.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
som sagt jag sätter Dr Johns kunnskaper högre än dina egenskapade teorier.

Källa

https://youtu.be/otl55TejBEE?t=301
Det är tydligen så att slemhinnorna i näsan har betydelse, inte om näsan är varm eller kall. För övrigt så är det experter som har talat om viruset spridningsförmåga kontra luftfuktighetens påverkan på densamme. Inte jag.

Källa
https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ny-studie-sa-lange-overelever-coronaviruset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in