2020-03-22, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Synd att inte den vanliga influensan följdes av hela världen förra året som Coronan nu.De hade varit kul att se lite siffror från hela världen då, hur många som dog, dagligen m.m

Finns uppgifter på hela internet som du kan hitta om det.

Glöm då inte att:

1) Du måste vänta till coronaviruset har härjat klart på alla kontinenter för att du ska kunna jämföra statistik med influensa. Hela säsongen alltså.

2) Du måste räkna på att det finns fyra olika stammar av influensavirus A och B som härjar runt.
Citera
2020-03-22, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Som sagt, tåls att sägas igen.
793 döda i Italien igår är alltså totala antalen dödsfallen i dessa regioner förmodar jag. Inte endast pga Covid-19.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/12533887

Fortfarande mycket, men i den statistiken finns det ju faktiskt en möjlighet att det dog färre relativt sett i Italien igår än tidigare, såvida inte siffrorna varit likadant rapporterade alla dagar.

Herregud...

Snacka om att överdriva dödstalen och på så vis skrämma upp människor i onödan.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag tror du blandar ihop saker. Det är till stor del äldre som dör, men när det gäller vilka som intensivvårdas, så vårdas även yngre. Och 50% av de som intensivvårdas är under 60 i många länder. Detta är inget som nämns ofta i svensk media, men däremot i utländsk media, även om Aftonbladet börjat skriva ut såna siffror.

Nederländerna/Holland:

Frankrike:

USA:

Tror du mig nu?

Att yngre människor som får intensiv vård klarar sig bättre är ingen jätte tröst. För när vården är full kommer dom också dö
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Man får inte glömma att Italien tydligen registrerar alla dödsfall i den statistiken. Inte bara de som dött till följd av covid-19.

Cirka 50 sek in här:
Måste ju vara en felöversättning. För annars dog alltså en enda människa i hela Italien den 21 Februari.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Nej, men frågan är meningslös. Blodgrupp spelar ingen roll för hur bra viruset får fäste i lungvävnad. Det är en ickevariabel.

Trams. Blodgrupperna har en inverkan på vårt immunförsvar.
Citera
Medlem
Covids avatar
Möjligen får vi ett lokalt maximum kommande veckan eller två, efter den första batchen av yngre resenärer. Därefter kommer den riktiga vågen av inhemskt smittade under april och maj.

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Ca 70 svenskar har nu intensivvård som ett resultat av sin coronasmitta. Den 1 april beräknas 1000 svenskar vara behov av intensivvård. Räkna med en mycket kraftig eskalering av coronapesten de kommande 10 dagarna.
Citera
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Många ledare i andra länder fattar sin beslut på lösa grunder och för att ge intryck av att man har kontroll. Många i den här tråden tar selektivt till sig rapporter och nyheter som stärker deras ångest eller deras agenda. Dom har extremt svårt att ta till sig sådant som inte stärker deras ogrundade argumentation. Den genomsnittlige svensken sprider inte viruset ohejdat. Vet inte om du varit ute under veckan men i Stockholm så är det tomt i stor utsträckning.

Men kan inte du berätta under hur lång tid ett utegångsförbud ska gälla och hur ska det kontrolleras ?

Självklart är många härinne skräckslagna. Det är helt naturligt i en kaotisk situation. Jag håller med dig om att vissa går överstyr, men sanningen är väl att ingen vet hur illa läget är. Inte ens experterna.

Om det är genomförbart så att de allra viktigaste samhällsfunktionerna fortfarande kan skötas, är förmodligen utegångsförbud (för oss vanliga dödliga) under uppåt 30 dagar effektivt, mat- och medicinleveranser (ev ransonering) får skötas av tex militär?
Det finns väl någon sorts krisplan eller strategi, redan utarbetad, som kan användas. Om inte, så finns väl gamla planer från kriget som kan dammas av. Att folk följer reglerna får kontrolleras av ordnings/krigsmakten.

Om detta virus inte vore ett hot mot folkhälsan så skulle väl inga åtgärder alls vidtas. Och det är väl bättre att kaféerna har några kunder kvar alls efter pandemin än att alla går ut och dricker kaffe just nu?

I min stad är det något glesare än normalt men inte alls folktomt. Den lokala tidningen uppmanar folk att stödja affärerna och restaurangerna och det fungerar visst.
Senast redigerad av halvfestligt 2020-03-22 kl. 11:02. Anledning: Tillägg
Citera
2020-03-22, 10:57
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Ryssland är helt otroligt, stängde tidigt och såg allvaret. Gjort masstester och har nu knappt problem med viruset. Istället för att skratta, eller skita i resten av världen som tex. Trump så hjälper dom Europa.

Kanske dags att inse att Putin är en bra ledare.
Tänk på det, är han inte vad Sverige behöver?

Tack Ryssland!

Håller helt med.
Även Kina skickar hjälp. Läste att de har skickat hjälp till över 80 länder runt om i världen.
Citera
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Man får inte glömma att Italien tydligen registrerar alla dödsfall i den statistiken. Inte bara de som dött till följd av covid-19.

Cirka 50 sek in här:

Ja, jag reagerade med överraskning när jag hörde det igår. Hur många dör vanligtvis i Italien dagligen? I Sverige dör ju närmare 200 pers dagligen, utan coronaviruset, så deras siffror är ju inte så skrämmande i det perspektivet.

Har jag missat något?
Citera
Medlem
Ifall man inte blir immun
Ifall viruset inte försvinner inom ett år
Ifall även unga drabbas av det mer och mer( har löst att det blivit så, förslagvis för att virusets angrepp blir svårare varje gång man insjuknar)

Så borde ju ekonomin och levnadsstandarden krympa, om nu inte människan hittar ett annat sätt att leva på(tex mer hemmifrån) och anpassar sig, varpå viruset då självdör, och då är man tillbaka på banan igen som förut.
Citera
2020-03-22, 10:58
Medlem
Självklart måste trångboddheten i förorterna vara en grogrund för smittspridningen. Svårt att isolera sig om man är många i en lägenhet.
Citera
2020-03-22, 10:58
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Ja, jag reagerade med överraskning när jag hörde det igår. Hur många dör vanligtvis i Italien dagligen? I Sverige dör ju närmare 200 pers dagligen, utan coronaviruset, så deras siffror är ju inte så skrämmande i det perspektivet.

Har jag missat något?

Jag förmodar att det inte gäller hela Italien utan de värst drabbade regionerna, alternativt att det är en felöversättning. Men det omkullkastar ju stora delar av statistiken och får en av undra lite på hurdan dödsfallen faktiskt har rapporterats in tidigare dagar också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in