2020-03-22, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Men håller man så viktiga tal kl.21.15? Hur många äldre är uppe då? Fan, jag har inte ens fyllt 40 ännu men däckar i soffan vid 20.00 varje kväll.

Haha, jadu!
Jag vet inte.

Samma här. Däckar vid 20-21 varje kväll och är ung.
Men nu basuneras detta ut överallt så tror många kommer titta.

Åtminstone bör det vara en stängning av skolor i Stockholm. Karantän av Stockholm vore drömmen.
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Oj då, Löfven håller tal till nationen ikväll.
Vad tror ni?

Måste ju vara skillnad på presskonferens och tal till nationen.
Nu blev man riktigt nyfiken.

Karantän av Stockholm kanske?

Tror knappast att Löfven kommer med något nytt ikväll. Detta är bara ett sätt att lugna folket och försöka framstå som en stark och handlingskraftig ledare.
Citera
Medlem
DumbBananas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Det stämmer det du skrev igår. Löfven håller ”tal till nationen” ikväll. Sätter han landets pensionärer i karantän nu?
Eller tar han stockholmarna i örat?

Som stockholmare så hoppas jag han styr upp Stockholm i karantänsform.

Vår lokala simhall har fortfarande simundervisning med hänvisning till att idrottsaktiviteter med 10-20 deltagare inte bidrar till riskspridning.

Det är visserligen bara så många i resp undervisningsgrupp men det är 12 sådana grupper parallellt och de flesta deltagare (barn) har minst en vuxen med sig. Det är 60-70 pers i omklädningsrummen samtidigt och alltid skittrångt.

Leklanden har öppet. Visserligen aldrig mer än 499 pers i lokalen samtidigt men leklanden är smitthärdar även i vanliga fall.

När jag ställde in en utemiddag med kompisar så fortsätte övriga gruppen diskutera om de ändå skulle passa på att ses ute ändå innan allt stänger.

Jag orkar inte.

Skolorna ska tydligen vara öppna för alla så barn inte smittar ner mor/farföräldrar men sina egna förälder får de gärna smitta, trots att dessa kanske är de som behöver kunna arbeta med samhällsviktiga funktioner. Att stänga skolorna för alla andra barn för att minsta risken att smitta når dessa extremt viktiga arbetsföra personer är uppenbarligen helt onödigt. Detta trots att även mild sjukdom kan resultera i två veckors sjukfrånvaro som medför jättestora problem om det är sjukvårdspersonalen som smittas hemma.

Kan vi lägga av snart?
Inte ens FHM tror vi har tillräckligt kontroll med de åtgärder som hittills vidtagit och att vädja till sunt förnuft är helt vansinnigt.
Folk kan inte göra lämplighetsbedömningar, läsarnas inlägg på Aftonbladet visar det med all önskvärd tydlighet....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Den gör så att viruset inte kan infektera blodkroppar, så den hjälper. Av samma anledning klarar personer med blodgrupp 0 av pandemin bättre än andra.

Men stämmer det verkligen ?

Har 0 om jag inte miss fel de var så längesen kan ha fel.

Så jag kan klara mig bättre då eller vad?

Finns det källor ?
Citera
2020-03-22, 10:10
Medlem
Covids avatar
Merparten mutationer är funktionellt meningslösa. I de fall en funktionsändring kommer till stånd gynnas de med mindre dödlighet, helt enkelt för att de smittar fler och därmed bättre säkrar sin fortlevnad.

Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Nu har jag iofs inte en susning om hur dessa mutationer varit, men merparten av mutationer av virus gör dem mindre dödliga, även om det omvända också förekommer.
Citera
2020-03-22, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Beroende på att sjukvården klappade ihop. Bara det.

Nej, sjukvården är kass i Kina. Det är bara i Shanghai och Beijing man har sjukhus som håller någorlunda nivå.
Citera
2020-03-22, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
SVT1 diskuterar nu att det är viktigt att inte skuldbelägga Kina. Fokus är verkligen på rätt saker i SVT. Hatet mot Tegnell samt hatet mot Kina. Kina har ändå stått för typ alla de senaste virus som uppstod.

Är väl i första hand våra (EUs) experter och styrande samt Italiens undfallenhet som vi har att skylla?

Fullt möjligt att det kinesiska utbrottet hade kunnat stävjas långt tidigare. Men trots Kinas mörkläggning hade vi månader på oss. Ett utbrott i Kina ska väl inte vara helt ostoppbart för oss? I första hand borde det ju vara ostoppbart inom Kina.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-03-22 kl. 10:13.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Enligt uppgifter i den här tråden igår så ska allt vara förberett för en stängning av Stockholm med några kranskommuner. Inte säkert att det blir av idag, kan först bli en sista stark uppmaning om att tvätta händerna.
sveriges Politiker irrar runt i tomma intet pga deras egna inkompetens följer de i 95% av alla fall tyskland. Merkel höll tal till Nationen och Lövet kommer väl kopiera det talet i det stora hela.

Dessutom beslutar tyskland idah klockan 14.00 om utegangsförbud.

Om de inför utegangsförbud finns chans att Lövet gör det med alternativt att han varnar om att det kann komma.

Undrar när de ensamkommande och rinkeby mfl förorter trappar upp kriminaliteten?
Citera
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Då kan man ju fråga sig, är det inte mer rimligt att faktiskt utgå från vad Folkhälsomyndigheten har kommit fram till samt deras bedömningar? Det är ju ändå människorna på den myndigheten som kan det här. Jag säger inte att man har rätt, men det är väl avsevärt mycket bättre att gå på deras ord än gemene självutnämnda experter här på Flashback?

Jag förstår givetvis problematiken i Italien exempelvis, men vi har väl ändå helt andra förutsättningar.

Jaha, så här skrev jag den 4 februari, vad anser du är fel med det?

Citat:
Det är väl bara så att om man är väldigt noga med de första fallen/misstänkta fall/resenärer från smittade områden, att isolera/karantän osv, så är det ungefär 500 000 gånger lättare än när det gått för långt som det gjort i Kina...

(Räknar med 10 miljoner människor i Sverige och att man behöver ha koll på 20 personer idag...)

Det borde tom Löfven kunna förstå....

Ja, vi har mycket sämre förutsättningar än Italien, Italien har visst bland de med flest sjukhusplatser i Europa, och vi är bland de med minst antal i Europa...
Citera
Medlem
Och ni som stöttar att man ska ut och leva som vanligt-fuck you.

Ni framstår som imbecilla.

När olika bananländer i EU klarar av en lockdown så borde väl vi.
Citera
2020-03-22, 10:12
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag gissar att talet är av allmän karaktär. Typ "Nu är det allvar. Nu hjälps vi åt. Gör som myndigheterna säger."

Jag tror inte några nya beslut kommer meddelas ikväll.

Hoppas verkligen att du har fel. Vi är alla noshörningspåsatta om man inte
klipper allt till Wuhan-stil nivå med omedelbar verkan......

FHM och regeringen verkar ej fattat konceptet virusbelastning.....
Citera
2020-03-22, 10:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Allt pekar på att man kommer få ganska lång immunitet om man blir sjuk. I alla fall så länge att man klarar sig tills ett vaccin finns klart.

Man kan säga det många gånger. Extremt få coronafall vårdas på IVA i Sverige, och fördelningen ser ut som den gör för att vi har stor spridning av corona främst bland icke-riskgrupper.

Blir vi inte immuna alls så hjälper inte vaccin, och blir vi immuna endast en månad måste man ha vaccin varje månad, tror inte många här har förstått det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in