Citat:
Ursprungligen postat av
argeneau
Det stämmer det du skrev igår. Löfven håller ”tal till nationen” ikväll. Sätter han landets pensionärer i karantän nu?
Eller tar han stockholmarna i örat?
Som stockholmare så hoppas jag han styr upp Stockholm i karantänsform.
Vår lokala simhall har fortfarande simundervisning med hänvisning till att idrottsaktiviteter med 10-20 deltagare inte bidrar till riskspridning.
Det är visserligen bara så många i resp undervisningsgrupp men det är 12 sådana grupper parallellt och de flesta deltagare (barn) har minst en vuxen med sig. Det är 60-70 pers i omklädningsrummen samtidigt och alltid skittrångt.
Leklanden har öppet. Visserligen aldrig mer än 499 pers i lokalen samtidigt men leklanden är smitthärdar även i vanliga fall.
När jag ställde in en utemiddag med kompisar så fortsätte övriga gruppen diskutera om de ändå skulle passa på att ses ute ändå innan allt stänger.
Jag orkar inte.
Skolorna ska tydligen vara öppna för alla så barn inte smittar ner mor/farföräldrar men sina egna förälder får de gärna smitta, trots att dessa kanske är de som behöver kunna arbeta med samhällsviktiga funktioner. Att stänga skolorna för alla andra barn för att minsta risken att smitta når dessa extremt viktiga arbetsföra personer är uppenbarligen helt onödigt. Detta trots att även mild sjukdom kan resultera i två veckors sjukfrånvaro som medför jättestora problem om det är sjukvårdspersonalen som smittas hemma.
Kan vi lägga av snart?
Inte ens FHM tror vi har tillräckligt kontroll med de åtgärder som hittills vidtagit och att vädja till sunt förnuft är helt vansinnigt.
Folk kan inte göra lämplighetsbedömningar, läsarnas inlägg på Aftonbladet visar det med all önskvärd tydlighet....