2020-03-22, 06:53
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
I den här världen finns det 820 pizzerior som serverar äkta napolitansk pizza (vera pizza napoletana). Det ska då vara den riktiga pizzan. Om jag som ett vanligt litet luder boendes i Märsta skulle bli bjuden på en sådan där skrytpizza från typ Paolo Robertos restaurang, skulle jag då tycka att den var godare än vad en vanlig fet kebabpizza bakad av en hårig turkmästare är?

Att du ens behöver fråga, men men.

Stockholm 1990-tal: pizzerior har tråkig salami på som blir som ett plastmaterial efter sin tid i ugnen. Osten är inte mozzarella utan vanlig hushållsost som blir klibbig och oljig.
Det här åt vi för att vi inte visste bättre.

Senare kom "designer pizzan" , dit jag räknar Ciao Ciao och Paolo's. Grymt mycket godare men ändå inte alls som pizzorna kring Medelhavet.

Stockholm 2020-tal: vi har flera restauranger i stil med Meno Male, där man får äkta Napolitansk pizza - äkta italiensk pizza med fantastiska tillbehör och alltid äkta, "mjukspröd' pizzadeg, tomatsås mozzarella och konsistens.

Har man väl ätit den en gång så vill man inte ha någon annan sorts pizza.
Citera
2020-03-22, 07:06
Medlem
Isildurrrrs avatar
Båda sorter är goda men för mig är svensk turkpizza vinnaren. "American style" med tjock botten är den eviga förloraren.
Citera
2020-03-22, 08:49
Medlem
Jannebigplays avatar
Det beror helt på. Många kebabpizzor i Stockholm är riktigt sunkiga och de verkar köpa kebabköttet från samma ställe. De där långa kebabbitarna utan marinering samt en trist vitlötsås och tomatsås till. Kebabpizzor mer riktigt saftiga köttbitar på som är marinerade, egengjord kebabsås till. Oj, oj, oj säger jag bara. Italienska pizzor däremot är ofta överskattade.

Om jag fuskar lite och går offtopic så vill jag slå ett slag för amerikanska pizzor! Kan vara sjukt goda om man hamnar på rätt ställe. Jag har t.o.m. börjat tycka att pizza hut är hur gott som helst.
Citera
2020-03-22, 08:55
Medlem
X-fronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Det beror helt på. Många kebabpizzor i Stockholm är riktigt sunkiga och de verkar köpa kebabköttet från samma ställe. De där långa kebabbitarna utan marinering samt en trist vitlötsås och tomatsås till. Kebabpizzor mer riktigt saftiga köttbitar på som är marinerade, egengjord kebabsås till. Oj, oj, oj säger jag bara. Italienska pizzor däremot är ofta överskattade.

Om jag fuskar lite och går offtopic så vill jag slå ett slag för amerikanska pizzor! Kan vara sjukt goda om man hamnar på rätt ställe. Jag har t.o.m. börjat tycka att pizza hut är hur gott som helst.
Stockholmare skulle inte veta vad god kebab var om man så fick det nedtryckt i halsen.

Som någon sa så har man en gång ätit äkta pizza bakad i stenung så vill man inte ha något annat, även om det kan gå ner en och annan kebabpizza ibland. Röd sås går dock fetbort.
Citera
2020-03-22, 09:32
Medlem
BlueVeinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Du måste skoja, till och med min hemmagjorda pizza jag gjorde härom veckan till lunch ser ju mycker bättre ut än t ex vanlig turk-capricciosa.
Bara att ta en titt själv; https://imgur.com/a/JMuBFOc

Ful jävla pizza

Skäms!
Citera
2020-03-22, 09:46
Medlem
KlappMungons avatar
Turkpizza alla gånger. Pizzan är precis som hamburgare en kompromissrätt som är typiskt "gatukäk" avsedd att kunna ätas utan tallrikar och bestick. Det skall vara enkelt, billigt och mätta.

Bättre mat innebär att man äter något annat än pizza och hamburgare, inte att man betalar mer för gatukäket och äter det med porslin och bestick.
Citera
2020-03-22, 09:52
Medlem
grungewhores avatar
Sverige är ett kulinariskt u-land sedan lång tid tillbaka. De flesta svenskar visste inte för 30 år sen vad napolitansk pizza var, eller att kinamat inte smakar sådär i Kina, eller vad ens wok var för något.

För de flesta svenskar är nog en turkpizza godare (är det inte typ turkisk pide eller vad den heter?), eftersom det är vad vi är vana vid och därmed suktar efter på nyårsdagen.

Vi fick ju typ riktiga hamburgare i det här landet för fem år sen eller nåt...
Citera
2020-03-22, 10:04
Medlem
Sainsburyss avatar
Jag har testat "äkta" pizza och turkpizza.
Jag väljer turkpizza vilken dag som helst.

Jag äter inte pizza för att vara nyttig, jag äter pizza när jag är hungrig och behöver fett, och vill känna mig onyttig.
Det finns inte en chans i världen att jag hade bytt ut vår pizza i Sverige mot "äkta pizza".

Fy fan vilken mardröm.
Citera
2020-03-22, 10:44
Medlem
shaktas avatar
Finns ytters få turkpizzerior som är goda. Jag vet en i mitt område som faktiskt lägger ner tiden på att komponera något som smakar med lite annorlunda icke mainstream ingredienser och inte från samma pizzagrossist.

Men det vanliga är att alla turkpizzor smakar mer eller mindre likadant. Det är samma ingredienser från samma grossist som säljer flottig billig ost och pressad billig skinka.

I Amsterdam käkade jag på en italienskt pizzeria, den var väldigt knaprig och smakade gudomlig. Den svettades inte av fett, och när man blev mät blev det inte klumpen i magen. Man kunde lätt trycka ner två-tre öl direkt efter.
Citera
2020-03-22, 10:46
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueVeins
Men vad fan det beror väll på vilken situation jag är i?

Bakis på en söndag och mår skit? Ge mig en äcklig kebabpizza. Jag vill ju leva ut min misär till fullo.

Dra av lunch på stan? Klart jag tar en riktig pizza då
Helt rätt. Ibland vill man känna sig smutsig.
Citera
2020-03-22, 10:50
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Vem får ut något av att gatekeep:a pizza? Vad?
Citera
2020-03-22, 11:27
Medlem
Bonnatorps avatar
Riktig och riktig; En pizza bakad av en sympatisk och hårig östersk man är ju minst lika riktig som mig.
Huruvida jag är riktigt riktig kan man förstås fråga sig, men en sak vet jag: Och det är att arabpizza är riktigt rätt!

Å andra sidan är jag ändå lite sugen på att testa napolitansk pizza när ämnet tas upp.
Vad torde närmsta alternativ i sundsvalls/örnsköldsviktrakten vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in