2020-03-22, 02:40
Medlem
Har ett företag skyldighet att upplysa om coronasmittad arbetare? Eller kan de välja att inte berätta för övriga anställda?
Citera
2020-03-22, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Man sitter ju och funderar på varför inte den här informationen kablas ut?

Man vill väl antagligen inte skapa panik.
Citera
2020-03-22, 02:42
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Imorgon vill jag vakna i min säng och finna att allt det här bara var en mardröm.

Men...Max, visst dog Du för någon vecka sen?

/ Förlåt /
Citera
2020-03-22, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja tyvärr känner man avund av att inte vara uppvuxen i nästan vilket annat land som helst just nu för här är uppenbarligen befolkningen till stor del hjärndöda.

Tog en sväng runt kvarteret runt 19-20-tiden ikväll. Mycket folk i restaurangerna. Mycket pensionärer med. Såg ut som nästan vilken lördagskväll som helst.

Nog för att man visste att den svenska befolkningen är naiva och dumma i huvudet (lex massinvandring). Men deras Corona-arrogans tar verkligen priset.
Citera
2020-03-22, 02:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Tror det finns en anledning att virus i vaccin är dött eller försvagat. Gissar att en liten mängd coronavirus gör dig sjuk och en större mängd ännu sjukare.

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Betyder det att det t.o.m. kan vara bra att råka utsättas för en liten mängd smitta, så att immunförsvaret reagerar och börjar bilda antikroppar men utan att överväldigas? Inte lika riskfritt som vaccinering, men skulle kanske kunna ge skydd mot framtida exponering.

Jag har funderat på samma sak. Jag har, som jag har berättat förut, ett system där jag lägger föremål som kan vara kontaminerade (man kan inte tvätta allt hela tiden, och allt går inte heller att tvätta - t.ex. papper) längs in vid vägg och i hörnen. I ett visst system, så att jag ska komma ihåg att inte ta upp något som inte har legat där i minst tre dygn.

Men om man skulle minska den tiden lite, så att man fick i sig lite virus som inte var helt dött, men ändå inaktiverat? Då och då. Då borde väl kroppen vänja sig vid det?
Citera
2020-03-22, 02:44
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Givetvis är det så, det bästa vore väl att få en enda att handskas med. Men sen måste den ju träffa rätt receptor i lungan oxå, de flesta kommer fastna i någon slemhinna och sväljas ner i magen där den förstörs av magsyran.

Det är en stor risk att försöka på det viset, då är det lättare att använda ansiktsmask så man kan vara säker på att även om man får i sig någon enstaka, så är det ingen overload, och man kommer sannolikt få en lätt smitta.

Det värsta man kan göra är att vistas bland många människor (som ju kan vara asymptomatiska men smittbärare) då tar man nämligen en stor risk att man får i sig för mycket.

vistas med 1-2 st i taget, var inte för nära, och inte för länge, så kommer du nog få en mild smitta, om du nu vill bli smittad.
Nej, jag tänkte inte avsiktligt försöka bli smittad. Tänkte mer på att alla restriktioner kan ha effekt även om smitta inte helt förhindras (utom för riskgrupper som bör vara extra försiktiga). För om folk utsätts för lägre mängder (än utan restriktioner) så minskar i alla fall risken för att de blir allvarligt sjuka. Och får vi färre allvarliga fall är mycket vunnet.
Citera
2020-03-22, 02:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det hjälper ju dock inte, till skillnad från intrycket jag får från dig tror jag inte Tegnell är "the master mind" bakom planen som Sverige har utan att han har tryck på sig från andra håll att upprätthålla skenet av att Sverige är en humanitär och ovanstående stormakt som man tutat i folket så länge.
Viruset är ett hot som krackelerar dessa fogar när det inte finns resurser att ta in. Var är alla dessa 10000 tusentals högutbildade läkare man importerat senaste åren nu när bemanning är ett problem?

Man kunde dragit i bromsen för veckor sedan.

Jag gav det här förslaget den 8:e, lite sent men ändå:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Det fanns gott om tid att stoppa det här. Nu kommer vi att brinna i skärselden! Men vi är vikingar - vi klarar det. Även om det kommer att bli ett helvete. Sen ska vi ha HÄMND!

Edit:
Vi kunde legat före Danmark på pucken. Nu ligger vi veckor efter. Om några veckor kommer Danmark att resa sig medan vi ligger ner. Bra?
Senast redigerad av revodneb 2020-03-22 kl. 02:50.
Citera
2020-03-22, 02:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Tog en sväng runt kvarteret runt 19-20-tiden ikväll. Mycket folk i restaurangerna. Mycket pensionärer med. Såg ut som nästan vilken lördagskväll som helst.

Nog för att man visste att den svenska befolkningen är naiva och dumma i huvudet (lex massinvandring). Men deras Corona-arrogans tar verkligen priset.

Där jag befann mig var det tomt överallt.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det känns rent spontant som det här kommer att gå åt helvete om inte regeringen gör något drastiskt medan den ff kan. Lite handlingskraft nu hade varit spiken i kistan för viruset, i alla fall i Sverige.

Börja med:
https://www.krisinformation.se/detta-gor-samhallet/vma-sa-varnas-allmanheten/sa-later-utomhuslarmen-vid-kris-krigsfara-och-krig

Löfven får hålla tal till nationen och utlysa undantagstillstånd. Utegångsförbud råder tillsvidare. Den som går ut skjuts på plats.

Stäng alla flyg, färjor och Öresundsbron.

All nödvändig statspersonal kallas in, även militären mobiliseras, sjuka undantaget givetvis.

Låt viktiga företag fungera, screena alla.

Bygg en app som alla måste installera där man redogör för hälsotillstånd, kontakter osv. Vägran innebär transport till sjukläger med våld, på egen risk att bli smittad där. Är man smittad så kommer personal ut på plats och kontrollerar.

Utvärdera, släpp gradvis på sanktionerna.

Typ, men gör man inget så förlorar vi slaget här och nu. Ekonomin kan vi lämna därhän, det är kört på den punkten redan, se Italien. Vi har i alla fall en möjlighet att stävja viruset.

Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Man vill väl antagligen inte skapa panik.

Vuxna människor är inte barn, de både vill och är redo att ta ansvar! Idiotjävlar!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aggkaka
Kan ha fel, men vad jag vet har 0 personer under 20 dött i hela världen än så länge?
” Chinese doctors found that about 11 per cent of cases in infants were judged to be severe or critical, as were seven per cent of those in toddlers and preschoolers. Although the rate is still lower than that of adults, it’s hardly insignificant.”
https://nationalpost.com/news/world/covid-19-millennials-can-and-are-falling-seriously-sick-from-coronavirus-says-new-data

Är det alls ok att riskera att de blir sjuka, kanske allvarligt sjuka? Några dör.
Citera
Medlem
Aggkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Nej det stämmer inte. Det dog spädbarn i Kina.

Men lite mognare barn får en mild smitta, och fram till 20 års åldern är det ingen som dött förutom spädbarn då.

Edit: Här hittade jag en artikel där en 14-årig pojke dog, som jag hade missat, så barn kan tydligen visst dö. https://www.nytimes.com/2020/03/17/health/coronavirus-childen.html

I denna artikeln nämns både 10-månadersbarnet samt 14-åringen, vad jag förstår på artikeln hade ev 10-månaders en annan allvarlig sjukdom, och för 14-åringen fanns det ingen info om hans övriga tillstånd.

Jag tycker personligen att två personer under 20 som dött av 9000 döda inte ens är värt att fundera längre på, undantagen som bekräftar regeln kommer alltid att finnas.
Citera
2020-03-22, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake

Det beror på att svensken skanderar: "Vägra vara rädd", "Vi ska minsann visa det där corona-viruset att vi äro starka och ger INTE upp".

Synd bara att de ignoranta stackarna inte fattar att denna fiende är dem övermäktig.
Vi behöver en Gandalf som vrålar: "Fly, you fools!!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in