2020-03-22, 00:49
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Jag vet inte vad jag skall tro.

Jag växlar från dag till dag mellan att detta kommer gå över och de åtgärder som gjorts är inte i proportion till antal döda.
Till att detta är riktigt allvarligt. Jag menar riktigt allvarligt.
Men ju mer jag tittar på statistiken så får jag en obehaglig magkänsla att detta är på våg till något enormt om ca 4 veckor.

1)Satt och räknade på lite statistik idag.
Tittade på Italien, Spanien och USAs siffror och det verkar som om antal ökade fall x10 var 10:e dag.

2) Ca 66-70% av alla på jorden kommer bli smittade enligt officiella siffror. Många av oss som kommer få viruset kommer knappt märka av det.

3) Ca 12% av dessa behöver söka sjukhusvård för sina besvär.

4) Det tar ca 14-27 dagar för folk att antingen bli "friska" eller dö av Covid-19.

5) Med den ökning vi ser i USA, Italien och Spanien kommer detta betyda att 1 miljard av jordens 7 miljarder har blivit såpass sjuka eller dött om ca 40-50 dagar. Någon gång i mitten på maj månad.
Det betyder att i maj månad kommer alla svenskar känna någon i sin bekantskapskrets som drabbats av viruset.

6) Då det som sagt tar ca 30 dagar att bli frisk eller dö så bör alltså den värsta perioden vara över i början på juli denna sommar. Men med totalt katastrofala följder.

Så från första veckan i början på maj till första veckan i juli så väntar alltså total samhällskollaps världen över. Inkluderat i Sverige.
600-700.000 kommer bli sjuka. Folk som kör mattransporter, polis, sjukhuspersonal, personal på vattenverken etc. Detta kommer påverka det svenska samhället udner maj och juni som vi aldrig någonsin upplevt tidigare.
För att vara över i början på juli.

Jag uppmanar därav alla som kan att förbereda sig nu att börja bunkra mat och vatten för detta.
Har jag fel så har ni mat för två månader. Har jag rätt...så har ni mat för två månader.

Det gäller att rida ut den värsta stormen under maj och juni.
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2020-03-22 kl. 01:36.
Citera
2020-03-22, 00:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk for viktig informasjon!
Hej, det bör vara felaktigt. Ju bättre immunförsvar du har desto bättre klarar du sjukdommar.☺️
Citera
2020-03-22, 00:51
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Nej, ingen skillnad..?
Men några unga kommer stryka med, detta är inget nytt.

Men de blir nog ganska förvånade när inser att de kommer att dö!
Citera
Medlem
soulknaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det var just precis dessa tidiga uttalanden av honom som gjorde att jag kände mig trygg.

Nu känner jag mig mycket orolig och ledsen. Tack och lov har jag sedan flera veckor tillbaka varit relativt försiktig, jag tvättar t om mina händer i så varmt vatten som jag uthärdar. Inte långt ifrån skållhett! 🤷🏼‍♀️😆😐
Aa det är bra, vanlig tvål tvätt funkar inte, 50 ziljarder tvål förbrukning i modern tid fram tills nu har varit poänglös, vilket slöseri. . . .
Citera
Medlem
Aggkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HrP
Och om det bara finns 5 IVA-platser så blir några ytan. Så fort vi slår i taket så riskerar många att bli utan. Gissar att en 30-åring ligger längre i respirator än en 75-åring som kanske dör så ju fler yngre vi får in desto fler platser behöver vi för att klara toppen.

Jag vet inte vad som skulle peka på att dom som är 30 skulle ligga längre i respirator vid covid-19, har du någon källa? Dom flesta äldre (upp till 85 åtminstone) som hamnar i respirator överlever dom med.

Men det du säger stämmer, och det är det alla åtgärder handlar om, att sakta ned spridningen och i synnerhet spridningen i dom grupper som i större utsträckning behöver IVA-vård. Mitt svar handlade inte om antalet iva-platser, utan varför vi för tillfället har en relativt stor andel yngre patienter.
Citera
2020-03-22, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
Källa på det. Det finns nämligen rapporter om nedsatt lungfunktion, och det är i huvudsak att lungan blivit så traumatiserad/stressad att den drar ihop sig och dess elastiska förmåga blir minimal. Den kan tränas upp igen över tid med fysisk aktivitet. Precis som efter en vanlig lunginflammation. Folk drar väldigt snabbt i växlarna här, men en lunginflammation + influensa kan vara otroligt tärande på kroppen. I princip så blir man flera år äldre på några veckor. Detta får man sen sakta bygga upp igen.

Hade själv en lunginflammation 2018. Andades som genom en rymddräkt en månad efteråt.

https://www.scmp.com/news/hong-kong/health-environment/article/3074988/coronavirus-some-recovered-patients-may-have

För SARS (coronavirus är SARS v2) vet vi att det är så:

CONCLUSION: The exercise capacity and health status of SARS survivors was considerably lower than that of a normal population at 6 months. Significant impairment in surface area for gas exchange was noted in 15.5% of survivors. The functional disability appears out of proportion to the degree of lung function impairment and may be related to additional factors such as muscle deconditioning and steroid myopathy.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15860716

Kan du ge källa på att "lungan blivit så traumatiserad/stressad att den drar ihop sig"?
Citera
Medlem
finns det någon smittskyddsläkare här inne. skicka ett pm
Från Sverige, Norge eller Danmark
Senast redigerad av natione-suecos 2020-03-22 kl. 00:54. Anledning: tillägg
Citera
Medlem
Aggkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Var det desinformasjon?
Jeg leste noe tidligere om at immundempende legemidler kan gis etter at man har blitt syk av dette viruset, fordi viruset kan få immunforsvaret til å skade kroppen.

Det stämmer inte för detta viruset alls, det stämmer dock för spanska sjukan, förmodligen skett någon förväxling.
Citera
2020-03-22, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Ja, den är daterad igår. Men läser du vidare, så ser du att de själva skrivit att det är ett ihopklippt av flera olika utsagor.

Och titta på deras tidigare artiklar.... Ödlemän?

Den är enligt författaren baserad på en telefonkonversation, och har enligt dem blivit sammanfattad.

Vidare:” About This Story -The medical details in this story were vetted by an infectious disease doctor, a cardiologist and an internist at three different hospitals. All of the information about ARDS, the condition that the respiratory therapist describes, was fact-checked against peer-reviewed articles and UpToDate, a resource for physicians to check current standards in care, clinical features, and expected complications and outcomes.”
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Hej, det bör vara felaktigt. Ju bättre immunförsvar du har desto bättre klarar du sjukdommar.☺️
Hei :-) Takk! :-)
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulknave
Aa det är bra, vanlig tvål tvätt funkar inte, 50 ziljarder tvål förbrukning i modern tid fram tills nu har varit poänglös, vilket slöseri. . . .

Kanske vi alla kommer att dö och jordens renas från vårt missbruk.
Citera
Medlem
Konspirationsteori:Kina och Ryssland släpper ut virus för att fucka upp västvärldens ekonomier?

Ryssarna har färre fall än Luxemburg trott att det bor 150 miljoner fler i Ryssland. Kina har redan tagit kontroll över viruset. Som det ser ut så är detta nu ett problem för Europa och USA.

Hur kommer corona påverka maktbalansen i världen när allt är över?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in