2020-03-22, 00:33
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Svar nej. Se grafen "Daily New Deaths in South Korea". Inte exponentiell.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/south-korea/

Jag är ledsen att behöva påverka din söndagsmorgon, men exponentiell ökning är just vad vi ser i Japan och Sydkorea vad gäller antalet döda.

Sen vad länderna väljer att rapportera i nya fall är en annan sak, Tokyo försöker ju fortfarande skydda sitt OS... Samma gäller Sydkorea som har en stark tradition av icke-transparens.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Är det bara jag som har fått följande känsla.

1. Man underskattade tidigt längden på inkubationstiden och tiden man kunde smitta, i synnerhet asymptomatiskt.
2. Den kontrollerade isolering på bland anant Grand Princess som ledde till att till synes välisolerade ändå blev smittade togs skapade ett rön/myt att viruset var luftburen "Vi hade ju varit på vårt rum i 9 dagar"
3. Denna felaktiga slutsats berodde på punkt 1.
4. Många Europeiska länder antog därför att COVID19 smittade lättare än det egentligen gör.
5. Pga punkt 4 antogs det att mörketalen bara måste vara absurt höga (10ggr+) och en bra åtgärd var total isolering.
6. Då inte så många fick allvarliga symptom och man snöat inne på punkt 5, antogs det att de allra flesta knappt får symptom alls, istället för att ifrågasätta punkt 5, trots att all data egentligen pekade på att punkt 2 och 5 var fel.
7. Av punkt 6 och 7 drog man den felaktiga slutsatsen att dödligheten var betydligt lägre än den egentligen är.
8. Punkt 7 bidrar i sin tur till nedsatt motivation för att bibehålla hög grad av karantän/isolerings-disciplin.
Det är mycket möjligt.
Citera
Medlem
Finns det någon sida som redovisar hur många tester varje land gör dagligen? Min gissning är att det skiljer sig ganska så kraftigt mellan länderna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aggkaka
Det han menar är att vi förmodligen har en avsevärt större smittspridning i dom yngre åldersgrupperna än så länge än i dom äldre.

Exempel, siffror tagna ur luften:

1% av 30-åringar behöver IVA
10% av 75-åringar behöver iva

1000 unga smittade samtidigt som 10 gamla smittade= 10st 30-åringar och en 75-åring på iva, trots att 75-åringar löper tio högre gånger risk att hamna på IVA. Man tror för tillfället att smittan är mer utbredd bland unga rörliga, än i de mindre rörliga äldre grupperna.

Läs artikeln med det resonemanget i åtanke så blir det tydligare, han är ingen briljant kommunikatör, det håller jag med om.

Och om det bara finns 5 IVA-platser så blir några ytan. Så fort vi slår i taket så riskerar många att bli utan. Gissar att en 30-åring ligger längre i respirator än en 75-åring som kanske dör så ju fler yngre vi får in desto fler platser behöver vi för att klara toppen.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Artikeln är inte datummärkt, men den måste ha en tid på nacken.
Citat:
Tegnell om virusfallen: Jag tror att det värsta nu är över
Det finns anledning att tro att ökningen av antalet svenska fall har nått sin kulmen, säger Folkhälsomyndighetens statsepidemiolog Anders Tegnell till DN.
– Ja, det kanske går upp något. Men sedan kommer det med all sannolikhet att gå nedåt, säger han till tidningen.
Tegnell bygger resonemanget på att en stor majoritet av de svenska sjukdomsfallen går att koppla till Italien. Trots ökningen i bekräftade fall de senaste dagarna bedömer han inte att risknivån behöver höjas från nivå 3 till nivå 4.
Totalt 94 svenskar har bekräftats smittade.
Felet ligger på dem som har släppt fram honom i rampljuset. En sån där ska hålla sig i bakgrunden, och balanseras upp med andra (och kunnigare) experter. Det är politikernas roll att tala till folket och leda det.

Obehagligt att han fått så många följare, det är nåt sektliknande över dem. Har han karisma, eller är folks behov av en ledare så starkt så att man tar vad som helst?
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Ja så är det ju om vi ser på 1960 talet och nu.

Jag vet inte riktigt vilket årtionde jag jämför med men främst 80 och 90-talet tänkte jag. Det är ändå i närtid och ändå väldigt annorlunda.

Man kan också exempelvis titta på sport. Då var man gammal som 28åring, slut som 30 åring. Helt slut som 32 åring.

Idag är många av världens största stjärnor närmare 35 än 30. Messi 33, Ronaldo 35, Federer 39, Djokovic 33.

Det tillsammans med att 40 åringar kallas för "kid" i filmer och serier tror jag gör att den mentala bilden har förändrats drastiskt.

De faktiska fysiska framstegen+ det ändrade levnadsmönstret+ till stor den mentala bilden= 65 åringar känner sig som 50 åringar.

Det har inte funnits lika många tjocka människor i Sverige på 80-90-talet jämfört med idag. Dagens ungdomar rör på sig mindre än 80-90-talets ungdomar har gjort. Så det är lite olika. Många som utövar sport har uppnått fysiska framsteg, men det kan nog inte sägas om dagens unga population i allmänhet.
Citera
2020-03-22, 00:34
Medlem
Citat:
(21.03.29)
"En familie i USA har mistet fire medlemmer som alle fikk påvist coronasmitte. Årsaken er en kombinasjon av flere forhold, forteller professor ved Universitetet i Tromsø".

"
Onsdag denne uken døde Grace Fusco (73) på et sykehus i New Jersey etter å ha ligget i respirator. Hun var mor til 11 barn og bestemor til 27 barnebarn, og hun døde bare timer etter at sønnen Carmine måtte gi tapt for coronaviruset.

Fem dager tidligere mistet Grace en av sine døtre, Rita. Og dagen etter at hun selv gikk bort, døde også sønnen Vincent Fusco Jr. av covid-19
, skriver The New York Times.

For tiden ligger ytterligere tre av den nå avdøde 73-åringens barn på sykehus. Tilstanden skal være kritisk for to av dem.

Dødsraten for smittede med coronaviruset er fortsatt svært usikkert, men antas å ligge et sted rundt én prosent. Med 12 i familien, mor og elleve barn, gir fire døde en dødsrate på 25 prosent. Tre av de døde var heller ikke eldre personer, men rundt 50. Er det da snakk om genetikk, eller er det andre forhold som kan spille inn?

Professor i medisinsk mikrobiologi ved Universitetet i Tromsø, Ørjan Olsvik, mener det er flere forhold som ligger til grunn for coronautbruddet i Fusco-familien.

– Jeg har fått informasjon om at dette var en kombinasjon av sosiale forhold, manglende helseforsikring og at de ikke oppsøkte offentlige helsetjenester. Ingen av de syke ble brakt til helsevesenet i tide. Genetikk kan ikke utelukkes, sier han til ABC Nyheter.

Mye tyder på at medlemmene i Fusco-familien ble smittet under en stor familiemiddag 3. mars.
Til sammen 19 mennesker som har vært i kontakt med familien siden 10. mars, er nå i karantene. Samtlige er testet, men resultatene er foreløpig ikke kjent."

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2020/03/21/195660654/fire-i-samme-familie-dode-genetikk-kan-ikke-utelukkes
Mye tyder på at medlemmene i Fusco-familien ble smittet under en stor familiemiddag 3. mars.
Onsdag denne uken døde Grace Fusco (den 18. mars).
Fem dager tidligere mistet Grace en av sine døtre, Rita. (den 13. mars).

Hvis det stemmer at de ble smittet den 3. mars, så var det veldig kort tid fra de ble smittet og til de døde.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Kom på att en av anledningarna är (efter att jag såg hon alarm ekonomi kärringen på aktuellt) häromdan är att många som förespråkar herd teorin inom etablissemanget är att många av dem sitter med mångmiljonlån i bostadslån i Sthlm och är rädda att bli barskrapade och får gå på gatan när bostadspriserna faller.

Dock är herd betydligt dyrare för samhället- se länk som harvardmänniskor räknat på https://ekonomistas.se/2020/03/21/vardering-av-coronavirusets-dodsfall/

Det är för enkelt. Problemet är att Tegnell-sidan har aldrig presenterad en enda analys. Ekonomer accepterar inte att någon idiot i FHM stänger ner Sverige utan att presentera en enda analys på scenario, tidsperspektiv, antal smittade, hur testkapacitet ska se ut, antal vårdplatser, antal döda etc.

Det går inte, och jag förstår ekonomerna! Det är fullständigt oacceptabelt. Vi är i en situation där det inte går att ha analysera olika möjligheter då allt är under sekretess och det är i princip ingen som tror på FHM.

Jag har sett olika helt fel analyser från ekonomer, men poängen till ekonomikärringen är inte fel.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Fast detta var ingen privat diskussion du hade. Om jag skriver ett svarsinlägg till dig får vem som helst som är inloggad på forumet lämna ett svar på det. Diskussionstrådarna är inte låsta till användarna i någon sorts enskild dialog. Se Flashbacks 10 miljoner övriga inlägg så förstår du nog bättre.

Jag är inte intresserad av vad någon höna skrivit utan vad DU skrivit eftersom din vilseledning riktar sig mot en större allmänhet som varken deltar i diskussion eller ens är inloggade. Siffrorna är inte "samma jävla siffror".

Klart du får hoppa in. Men om en person skriver några siffror och jag kommenterar dessa siffror så kan du ju inte hoppa in och kräva källa av mig.

Han hävdade att hans siffror betydde en sak, jag hävdade att de kunde betyda något annat. Det spelade i detta fall ingen roll vad siffrorna var. Varför ska jag då lägga in en källa? Det är ju dessutom de officiella siffrorna.

Du använde en siffra på dagens nysmittade. Den var exakt samma siffra som jag använde, 6557.

Om någon skriver "5 personer spelade dubbel i badminton på gården igår". När du kommenterar om fem personer verkligen kan spela dubbel så svarar du alltså "Enligt SCB:s undersökning 2020:15 så spelade fem personer dubbel i badminton igår, hur spelar man dubbel på fem?"

Min vilseledningen? Faktum är att de officiella siffrorna om nyamittade i Italien visar att ökningen minskar. Vilket är positivt för mig.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-03-22 kl. 00:37.
Citera
Medlem
WOW, dödsfallen per dag nu i Italien är sjukt hemskt. Snart kommer det vara lika mycket här.
Fyfan, hur förbereder ni er för döden?
Citera
2020-03-22, 00:35
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
Jag har inte varit sjuk sedan 2005. Tempen alltid 3.4-3.7 sedan 2005.
Alltså ingen förkylning sedan länge. 2005? Då hade jag lunginflamation med högt feber och antibiotika hela sommaren.

Borde jag vara oroad? Tror det är nåt fel på mig då jag aldrig blir det minsta förkyld.
Nej.
Citera
2020-03-22, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Har du ens läst artikeln?

Det är en ihopklippt artikel från olika källor hur det kan se ut, klippt så det verkar vara en o samma person, som beskriver olika scenarion till en händelse.

Sidan är dessutom sedan 2015 flaggas för att sprida desinformation.

Jag har läst artikeln och den är daterad igår. År 2015 visste ingen vad Coronavirus är för något. Det är du som skapar desinformation. Leve det fria internet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in