2020-03-22, 00:00
Medlem
Guldtandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det är nog det som man inte vill ha: stockholmare som sprids ut i skärgården, i sommarhus på Österlen eller vad tusan de nu kan ligga.
Verkar som att det eskalerat i fjällen nu också. Mysigt med lite fler personer som åker hem till sin stad och sprider viruset.
Citera
2020-03-22, 00:01
Medlem
Om någon här inne har framhållit Italiens sjukvård som den bästa i världen när de lyckades skapa den största interna spritsmidningen av alla länder INOM vården så kanske man inte ska uttala sig mer.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det är nog det som man inte vill ha: stockholmare som sprids ut i skärgården, i sommarhus på Österlen eller vad tusan de nu kan ligga.

Ja, och gissningsvis deras planerade skidresor till Åre och hälsa på släkten land och rike runt i Påsk. Kanske pågår det också ännu för många jobbresor till och från hufvudstaden också, även om jag vet att de minskat.
Ännu så länge ligger vi i Götet en bit efter så tror nog jag kommer komma härifrån i iaf en vecka till.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Lite statistik :

Antall bekreftede smittede med koronaviruset i verden er nå 304.493, mens antall døde med covid-19 er 13.000. Nær én milliard er i hjemmeisolasjon.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2020/03/21/195660672/nesten-en-milliard-i-hjemmeisolasjon-13-000-dode-med-koronavirus
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Måste jag? Om du säger 2-2 är 3, får jag då inte säga att "nej, 2-2 är 0". Måste jag källhänvisa till var duhittade siffrorna?

Du hoppar in i en diskussion du inte är med i, där jag citerar den jag pratar med, och du kräver källa på citaten?

Källan är VarmaDrycker.
Källa: Internet.
Citera
Medlem
NateGreys avatar
till alla som försöker bagatellisera detta med jämförelser av diverse slag med flunsa, drabbar bara äldre osv...

Citat:
Enligt Intensivvårdregistret fanns det på fredagen 9 patienter mellan 26 och 49 år, 20 mellan 50 och 65 år, 20 mellan 66 och 79 år och 6 patienter på 80 år eller mer
.

Alltså ca 20% av iva-patienter är mellan 26 och 49. Respirator, lungorna har helt lagt av. 50% under 66, samma siffror tex i Frankrike, Holland...

Missinformationen i det här landet är extremt.
Citera
2020-03-22, 00:02
Medlem
Guldtandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Svar: ja.
Men antar du är en ungdom och mest umgås med likasinnade, jag har i alla fall märkt stor skillnad.
Nej, umgås med personer 25-35 år.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Kina har inte haft ett dödsfall på 3 dygn. Finns det någon chans i världen att det stämmer?
7 döda igår, 3 i förrgår och 8 dagen innan.
Tror bara inte dagens är rapporterat än, de är några timmar före.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Jag förstår inte vad du menar med "exponentiell ökad testning"? Kan det definieras tydligt? Och varför är det relevant?

Menar du att vi kan testa fler? Visst, det skulle kanske hjälpa oss något med att planera åtgärder, men endast på detta indirekta sätt kan det i mina ögon vara till hjälp. (Angående vad jag skrev tidigare så borde kurvan för sjuka ha utseendet av 1-e^x från den hypotetiska dag som coronafallen gör ett tvärstopp.)

Har man stor testkapacitet så sätter man alla en person har varit i kontakt med i karantän och också alla dom har varit i kontakt med, typ 1000 pers för en smittad och testar alla. Det blir då i princip bara stora mötesplatser folk blir smittade på. Får man alla smittade i karantän så stoppas smittan.

Det var ju ideen till Tegnell i början, men det fanns ju inte kapacitet alls i sjukvården att smittspåra visade det sig.

Sen förbjuder man att vara på stora mötesplatser utan munskydd. T.ex. tunnelbanan utan munskydd är ju helt galet. Det är också galet att ett land som producerar mest toapapper i världen inte kan producera några miljoner munskydd.

Exponentiell ökad testning sker genom robotisering. Sydkorea är landet i världen med mest roboter, så dom gör allt automatiskt. Med robotiserad testning så finns det ingen gräns på antalet vi kan testa, så det är bara att installera roboter successivt och exponentiellt öka testkapacitet.

Det är inte så att Sverige inte har roboter och inte har råmaterial för munskydd. Men Sverige vill inte fixa det här.

Lockdown och smittspårning fungerar. Har man stor kapacitet att smittspåra behövs inte lockdown. Har man för stor spridning måste man göra lockdown tills smittspridningen är lägre än spårningskapacitet.

Det är så WHO rekommenderar och det är det vi vet fungerar. Otroligt korkad av Tegnell att köra eget system.
Citera
2020-03-22, 00:03
Medlem
Aggkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
VG Verdens Gang.

Vill du länka/kopiera hela artikeln, rubriken säger inte allt och det är paywall?

Men ja, respirator är ju sista anhalt i ALS, oftast en väldigt kort mellanlandning innan bårhuset, ALS är obotligt och när du väl hamnar i respirator finns 0% chans att komma ur den, alltså helt korrekt prioriterat. Att sedan patienten i artikeln inte är nöjd förstår jag.

Trist, men det är från första början ett fåtal av ALS-patienter som erbjuds ventilator, varav flertalet tackar nej.
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
FHM sa att UK stängde skolorna för att spridningen gick för fort, enligt FHM:s kollegor i UK.

Sverige har inte alls samma explosiva utveckling, i alla fall inte ännu. Man kan stänga grundskolan ifall det sticker iväg ohanterbart mycket.

Italien har en relativt gammal befolkning. De har också ett besynnerligt sätt att räkna döda i corona. Alla i Italien som dör på sjukhus räknas som döda i corona, ifall de också har corona.

Så när corona sprids på ett sjukhus i Italien får man plötsligt en jävla massa döda i corona, även om personen låg för döden i en annan sjukdom.
Det kan också handla om genetik (gud förbjude) men det måste sägas. Nordeuropeer har kanske annan genetisk motståndskraft mot det här viruset än tex sydeuropeer.
Citera
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Kina har inte haft ett dödsfall på 3 dygn. Finns det någon chans i världen att det stämmer?

Kanske.

De isolerade hela Wuhanområdet i 3 veckor trots allt. Kina vill ju att vi européer ska göra likadant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in