Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Jag förstår inte vad du menar med "exponentiell ökad testning"? Kan det definieras tydligt? Och varför är det relevant?
Menar du att vi kan testa fler? Visst, det skulle kanske hjälpa oss något med att planera åtgärder, men endast på detta indirekta sätt kan det i mina ögon vara till hjälp. (Angående vad jag skrev tidigare så borde kurvan för sjuka ha utseendet av 1-e^x från den hypotetiska dag som coronafallen gör ett tvärstopp.)
Har man stor testkapacitet så sätter man alla en person har varit i kontakt med i karantän och också alla dom har varit i kontakt med, typ 1000 pers för en smittad och testar alla. Det blir då i princip bara stora mötesplatser folk blir smittade på. Får man alla smittade i karantän så stoppas smittan.
Det var ju ideen till Tegnell i början, men det fanns ju inte kapacitet alls i sjukvården att smittspåra visade det sig.
Sen förbjuder man att vara på stora mötesplatser utan munskydd. T.ex. tunnelbanan utan munskydd är ju helt galet. Det är också galet att ett land som producerar mest toapapper i världen inte kan producera några miljoner munskydd.
Exponentiell ökad testning sker genom robotisering. Sydkorea är landet i världen med mest roboter, så dom gör allt automatiskt. Med robotiserad testning så finns det ingen gräns på antalet vi kan testa, så det är bara att installera roboter successivt och exponentiellt öka testkapacitet.
Det är inte så att Sverige inte har roboter och inte har råmaterial för munskydd. Men Sverige vill inte fixa det här.
Lockdown och smittspårning fungerar. Har man stor kapacitet att smittspåra behövs inte lockdown. Har man för stor spridning måste man göra lockdown tills smittspridningen är lägre än spårningskapacitet.
Det är så WHO rekommenderar och det är det vi vet fungerar. Otroligt korkad av Tegnell att köra eget system.