2020-03-22, 00:12
Medlem
Aggkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilarosa
Så ett antal av dessa 73 har extuberats redan?
Samtliga fall är registrerade under mars.

Helt sjukt att vi ska behöva undra det här.
Varför redovisar man inte det så vi vet?

Ja precis, förmodligen tagit en av två vägar: bårhuset eller till vårdavdelning. För övrigt inte 100% säkert att alla 73 fallen behövt respirator, men det är nog troligt.

Sen är det vårdtillfällen dom pratar om, antalet unika patienter är ca 10 färre vilket innebär att ett fåtal patienter kan ha åkt avdelning-iva-avdelning-iva etc.

Lite mer info nedan:
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

I de dagliga presskonferenserna från FHM brukar dom redovisa antalet aktiva fall på IVA i nuläget muntligt, brukar plockas upp av expressen, men jag håller med, att spåra aktiva fall är ju mest intressant för att få ett hum om belastningen, men klart är att det ökar för tillfället, än på en låg nivå dock.
Citera
2020-03-22, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Så "lockdown" var alltså din rekommendation då?
För ordet lockdown översätts inte till smittspårning..
Så, ingen länk till WHOs rekommendation att alla länder måste gå i "lockdown" mode då?

Ja lockdown är det logiska för att få smittspridning och smittspårning att matcha och min rekommendation. Smittspårning är WHOs rekommendation. Jag skrev om båda.
Citera
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Kina har inte haft ett dödsfall på 3 dygn. Finns det någon chans i världen att det stämmer?
De har 7 dödsfall registrerade idag. Huruvida man kan lita på diktaturens siffror får andra mer insatta bedöma.
Citera
Medlem
Citat:
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-51978164

Coronavirus: Four members of New Jersey family die

Rita Fusco-Jackson, a Catholic school teacher, 55, died on Friday. She had no underlying health issues, according to state health commissioner Judith Persichilli.

Tittar man på bilden ser alla överviktiga ut.
Citera
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Eftersom Stockholmare uppenbarligen inte kan sköta sig så borde de isoleras från övriga Sverige. Gör som Kina när det gäller Stockholm.

Haha, fy fan vilka idioter som åker till skidorter nu.

jofan inte är sthlmare omtyckta här, jag bad dom dra åt helvete.. folkk kom till en och tacka, dom höll med en om
Citera
Medlem
solo-112s avatar
Det finns många spretiga viljor och tilltro till variabla utfall i den här tråden. Det finns många ekonomer, matematiker och många självmordsbenägna som inte ens förstår det själva.

Jag vill - som tillhörande en rislgrupp -passa på att säga "hej" till alla er, lite oavsett åldersgrupp och ev eller inte sjukdomsbakgrund.

Snart finns ni inte längre varken i världen eller på FB, kanske inte heller jag.

Det här kommer att drabba många av er och kanske också mig. Det jag vet är i alla fall att jag gjort allt jag kan för att undvika det. Dör jag så är det med flaggan i topp och med föresatsen om att försöka undvika smitta för mig och mina nära och kära.

Dör du efter ett absolut nödvändigt cafebesök eller aftetskiparty, så är det ditt val i slutet av ditt liv.

Det är lite spännande nu, insatserna är höga, det här påminner lite om rysk roulett, för många år sedan..
Citera
2020-03-22, 00:15
Medlem
Guldtandens avatar
Citat:
Eftersom Stockholmare uppenbarligen inte kan sköta sig så borde de isoleras från övriga Sverige. Gör som Kina när det gäller Stockholm.

Haha, fy fan vilka idioter som åker till skidorter nu.
Göteborg är fan inte bättre.
Citera
2020-03-22, 00:15
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Kanske.

Kina vill ju att vi européer ska göra likadant.

Jag tror att vi inte har några val.

Men har EU`s politiker möjligheten (den politiska styrkan och balls) att göra det ?
Citera
2020-03-22, 00:16
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Ja lockdown är det logiska för att få smittspridning och smittspårning att matcha och min rekommendation. Smittspårning är WHOs rekommendation. Jag skrev om båda.
Nej, du skrev att Sverige gått emot WHOs rekommendationer om lockdown vilket skulle orsaka mängder av människor döden.
Vet inte varför du ljög, du är ju ingen rysk propagandabot.
Sak samma, nu blev du avslöjad med byxorna neddragna, då går vi vidare.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
...

Inom några veckor kommer tester ut där man kan se ifall man har antikroppar mot Coronaviruset, om så är fallet kan man vistas i samhället igen relativt riskfritt.

...
Är det nåt som Tegnell har lovat..?
Citera
Medlem
Aggkakas avatar
Citat:
"Det är bara en vanlig influensa".

Vem har sagt att det ”bara är en vanlig influensa?”

Artikeln du länkade är uppenbar felbehandling, man är sövd vid respiratorbehandling generellt och ARDS i synnerhet i Sverige, besvarades i tråden med klinisk personal och jag kan bekräfta, inte för att det är värt något på internet.

” Jag har läst artikeln. Det som slår mig är att den som skrivit den INTE är van vid att behandla patienter med svår ARDS. De respiratorinställningar som beskrivs är inte så dramatiska i mina ögon. Dessutom beskriver han hur patienterna har panik och försöker andas själva och dra ut tuben. Det är direkt felbehandling vid ARDS som vanligen kräver djup sedering och kontrollerad ventilation. De behöver ”restrain them”, alltså typ binda fast patienterna, vilket visar att deras svårast sjuka patienter inte är tillräckligt djupt sövda för att kunna behandla deras svåra andningssvikt. Det är en jävla felbehandling som beskrivs.”
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aggkaka
Ja precis, förmodligen tagit en av två vägar: bårhuset eller till vårdavdelning. För övrigt inte 100% säkert att alla 73 fallen behövt respirator, men det är nog troligt.

Sen är det vårdtillfällen dom pratar om, antalet unika patienter är ca 10 färre vilket innebär att ett fåtal patienter kan ha åkt avdelning-iva-avdelning-iva etc.

Lite mer info nedan:
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

I de dagliga presskonferenserna från FHM brukar dom redovisa antalet aktiva fall på IVA i nuläget muntligt, brukar plockas upp av expressen, men jag håller med, att spåra aktiva fall är ju mest intressant för att få ett hum om belastningen, men klart är att det ökar för tillfället, än på en låg nivå dock.

Bra poäng med vårdtillfällen.

Hade helst haft en helt vanlig tabell som uppdaterades, istället för muntlig info till Expressen och dylikt. Mest närmsta veckorna, än sålänge är det "lugnt".

Tack för förtydligande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in