2020-03-21, 23:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Tyvärr, sådan där jönsig vilseledning funkar inte. Ska du ange siffror måste du ange källan, inte hänvisa till Runkmaster666.

Måste jag? Om du säger 2-2 är 3, får jag då inte säga att "nej, 2-2 är 0". Måste jag källhänvisa till var duhittade siffrorna?

Du hoppar in i en diskussion du inte är med i, där jag citerar den jag pratar med, och du kräver källa på citaten?

Källan är VarmaDrycker.
Citera
2020-03-21, 23:57
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terwaloo
Ja, jag vet inte om jag redan varit sjuk, i sådana fall MYCKET lindrigt sjuk. Eller sjuk, känts som man hållit på att bli sjuk, men det har inte brutit ut.
Det var i december och jag blev aldrig på riktigt sjuk fast jag trodde hela tiden att nu blir jag sjuk, nu blir jag sjuk.
Men blev alltså inte sjuk.
Och känner inget av det här nu heller?
Inte än, i alla fall.

Ska läsa din länk. Tack.
Det du beskriver säger tyvärr inte så mycket..

Inom några veckor kommer tester ut där man kan se ifall man har antikroppar mot Coronaviruset, om så är fallet kan man vistas i samhället igen relativt riskfritt.

Kommer såklart ta tid tills alla testats.
Citera
2020-03-21, 23:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Lärarna kommer stanna hemma med sina egna barn om skolorna stängs /mvh gift med en lärare
Det tror jag absolut inte gäller de flesta, utan de måste vara på skolorna för att förse eleverna med distansundervisning. De kan ju inte låta dem som har barn vara hemma medan de andra arbetar?

mvh/lärare 😁
Citera
Medlem
FairStuffs avatar
[quote=solo-112|70827977]Du går tro vad du vill. Du kommer ändå att dö före mig. Det kan jag nästan garantera.[/QUOTE

" Nästan garantera " hur nära 100% är det nu igen?
Citera
Bannlyst
Kina har inte haft ett dödsfall på 3 dygn. Finns det någon chans i världen att det stämmer?
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Hmm, hoppas Göteborg kommer lite senare.... så jag hinner ut.

Det är nog det som man inte vill ha: stockholmare som sprids ut i skärgården, i sommarhus på Österlen eller vad tusan de nu kan ligga.
Citera
2020-03-21, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Du använde exakt de siffrorna för att säga det inte avstannat, då måste Tegnell få använda dessa siffror. Skillnaden är att han kan mer matematik än du.
Om vi nu bortser från ditt lilla försök att använda härskarteknik angående matematikkunskaper och istället tittar en gång till på vad Tegnell (enligt pressen) sade, så var det alltså att:

Citat:
Statsepidemiolog Anders Tegnell har tidigare uttalat sig försiktigt positivt kring att det möjligen finns små tecken på att smittspridningen i Italien avtar.

– Man måste komma ihåg att dagens dödstal är de som fick diagnosen för ett par veckor sedan. Det jag såg var en viss avstanning av antalet nysmittade, antalet nyupptäckta fall, säger Tegnell på lördagen till TT
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

Om man hävdar att antalet nysmittade "avtar" eller "avstannar", så menar man rimligen att det blir färre och färre som smittas. Men statistiken visar alltså att fler fall av smitta upptäcks varje dag - tvärtemot vad herr Statsepidemiolog hävdar.

Din invändning är att ökningen inte ökar i samma takt som tidigare, men det är ju inte det Tegnell säger. Släpp din önskan att visa dig duktig på matematik och tillämpa istället dina - säkert alldeles briljanta - kunskaper i svenska språket för att tolka den citerade texten, så förstår du nog att du tänkte lite fel.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2020-03-22 kl. 00:01.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ökningen av de smittade avtar ju. Ökningen går från tusen ena dagen, till 664 nånting andra dagen till 571 tredje dagen.

Definitionen av avstanning.

ÖkningsTAKTEN avtar, men ökningen avtar inte. Jämför sträcka, hastighet, acceleration.

sträcka=antal smittade
hastighet=ökning
acceleration=ökningstakt

En bil kör i 10 km/h sekund 0
30 km/h sekund 1
45 km/h sekund 2
55 km/h sekund 3
60 km/h sekund 4....

Hastiheten(sträcka/s eller fall per dag) ÖKAR
Aceelerationen (sträcka/s2 eller ÖkningsTAKTEN) avtar
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldtanden
Precis. Rekommendationer har ingen vikt alls hittills. Varenda presskonferens så har vi hört att det rekommenderas social distans, men är det många som gör det? Svar: nej!

Inte ens vår regering kan väl vara såhär naiva? Något måste ju hända nu.
Svar: ja.
Men antar du är en ungdom och mest umgås med likasinnade, jag har i alla fall märkt stor skillnad.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Så varför ens rekommendera någonting? Det är ju ganska uppenbart att det är väldigt många som ignorerar deras rekommendationer.

Folk skiter i det om man bara rekommenderar någonting. Det är helt meningslöst.

För att man viĺl att några sätter sig i egenpåtagen karantän. Det räcker enligt deras strategi
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinKamrat
Gör vi något för att skatta antalet smittade? Kan tänka mig att man tar antalet bekräftade smittade, och spridningstakten, under smittspårningstiden (vi antar att mörkertalet är lågt) och extrapolerar, men konfidensintervallet borde växa exponentiellt med tiden.

Oklart för mig om de kommer att göra några skattningar på totalt antal smittande. Av det som man kan anta så kan man utgå från mellan 500 000 - 2 miljoner som har någon slags förkylnings och influensasymptom under vinterhalvåret. Om 3 % av dessa har Covid så ligger antalet smittade med symptom på mellan 15 000-60 000 under vecka 11. Troligen runt det dubbla vecka 12, det återstår att se.

Tror inte det ger något att ta den första delen av bekräftade smittade då det var screening av inresande. Efter peaken så testas de som läggs in, personal, äldreboenden mm. Svårt att tolka vad det betyder.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/aktuellt-epidemiologiskt-lage/
Citera
2020-03-22, 00:00
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Eller att 9 ligger nära 0. Din nolla.

Du är förlåten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto