2020-03-21, 23:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Och Tegnell gör såklart den mest optimistiska tolkning man kan göra. Jag skulle ju snarare tro att det beror på begränsad testkapacitet. Skulle vara intressant att se relationen mellan antal test och antal positiva. Säg att de testar ungefär samma antal varje dag, t.ex. 10.000, och att den ökning av antal smittade som redovisas beror på att andelen positiva prov ökar. Att ökningen avtar beror då på att man närmar sig taket, som är 100% positiva prov. (Siffrorna är såklart hypotetiska).

Du använde exakt de siffrorna för att säga det inte avstannat, då måste Tegnell få använda dessa siffror. Skillnaden är att han kan mer matematik än du.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-03-21 kl. 23:52.
Citera
Medlem
Talespins avatar
VARFÖR rekommenderar FHM dittan och dattan hela tiden?

Vad är det för mening med det? Tror de att folk lyssnar då? De måste tala klarspråk och säga att man INTE FÅR göra någonting.

Annars är det ju helt meningslöst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Viruset har fått sprida sig i samhället utan verksamma motåtgärder. Anders Tegnell har lugnt accepterat att 50 – 70 procent av befolkningen kan drabbas av Corona. När Anders Tegnells önskemål är på väg att bli verklighet, så visar det sig att sjukdomen är farligare än Anders Tegnell hade hoppats. Ojsan?
Om det nu stämmer att över 100.000 svenskar har corona, så är den tvärtom mycket mindre farlig än befarat. 20 personer har dött i Sverige.

Siffran kommer sannolikt stiga, men ändå. Blir det mindre än 10,000 som dör av corona totalt i Sverige, i riskgrupper, så är även det en låg siffra i sammanhanget sjukdomar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Ser tanter och gubbar som ränner runt som vanligt.
Definiera "ränner runt". Det kan ju t.ex. vara bättre att ta en promenad i friska luften än att sitta på hemmet och hosta på varandra.
Citera
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Inte enligt SVT. Orkar inte lämna källa till någon som inte läser på för fulla muggar.

Det jag reagerar på är att vanligt folk inte kan hantera detta.
Panikköper man på sig 40 pallar toapapper är det inte Coronaviruset som härjar, det är värre sjukdomar sånt bajsnödigt folk har..
Citera
2020-03-21, 23:51
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jag är rätt säker på att riskgruppen ”äldre” i media i början handlade om 60+ eller 65+, men nu är det plötsligt 70+ överallt i media. Vet någon orsaken till detta? Eller minns jag fel? Har Sverige justerat detta jämfört med övriga världen? Innefattar gruppen ”äldre” olika åldersspann i olika länder?

Jag tycker också det är lite underligt när människor som själva är äldre (de flesta ansvariga på myndigheter, politiker m.m.) pratar om ”våra äldre”, ”de äldre” osv., de tillhör ju själva den gruppen och kanske borde säga ”vi äldre”. Men de pratar om ”de äldre” som om de själva vore purunga. Bara för att man inte är 70 fyllda betyder det ju inte att man är ”ung” om man är 59 eller 60 liksom... Har de problem att acceptera sin ålder?

Jag såg även en äldre man från någon pensionärsförening uttala sig ungefär ”ja detta är farligt för de äldre, men jag är ju väldigt vältränad och ung i kroppen, men så lyckligt lottade är ju inte alla andra i min ålder...”. Gubben var väl kanske 80+! Är detta typiskt för svenska äldre - att de inte vill identifiera sig som ”äldre”? Kan dålig självinsikt och accepterande av sig själv som ”gammal” utgöra ett problemen i försöken att stoppa smittan?
Jag gissar att det är ett problem i stora delar av världen. Allt det här snacket om att 40 är det nya 30 och så vidare stämmer ju till stor del. Folk röker mindre, har bättre mediciner, skönhetopererar sig. Fjantar runt med instagram och resor på weekends i 70 års åldern. Förr var man en gubbe/gumma i en stuga vid den åldern.

Om man tittar på tv och film så ser det helt annorlunda ut mot på 80 eller 90-talet. Då var man en äldre man när man var i 45 års åldern. Nu är man en ung spoling/actionhjälte i sin prime.

Dock så bryr sig inte viruset lika mycket om det här. För det så är 60 år gammalt och inte bikini på mallorca-ungt
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
VARFÖR rekommenderar FHM dittan och dattan hela tiden?

Vad är det för mening med det? Tror de att folk lyssnar då? De måste tala klarspråk och säga att man INTE FÅR göra någonting.

Annars är det ju helt meningslöst.

Det beror ju på vilken taktik man har. Tror du de vill att alla sitter hemma i egenpåtagen karantän? Nej, det är inte deras strategi
Citera
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Du använde exakt de siffrorna för att säga det inte avstannat då måste Tegnell få använda dessa siffror. Bara att han kan mer matematik än du.

Tegnell har dessutom en myndighet på 599 pers bakom sig. Full av experter.
Citera
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Jag efterlyser alltså argument här. Ja, jag tror det och kan till skillnad från dig belägga det med argument.

Du går tro vad du vill. Du kommer ändå att dö före mig. Det kan jag nästan garantera.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Flockimmunitet är termen. Du gör dig bara löjlig genom att hitta på egna definitioner.
Detta är faktiskt inte någon lek.

Oj det är ingen lek. Jag kallar det vad jag vill du kan ju flockrunka med de andra fånarna till Anders Tegnells termer.
Citera
2020-03-21, 23:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
I princip, har du utsatts för det, kanske tänkt du var lite förkyld, så kan det vara att du inte behöver bekymra dig över detta igen.

Liten artikel om hur kroppen bygger upp antikroppar mot viruset på en kvinna i Australien:

https://www.google.com/amp/s/amp.ft.com/content/70945888-6938-11ea-800d-da70cff6e4d3

Ja, jag vet inte om jag redan varit sjuk, i sådana fall MYCKET lindrigt sjuk. Eller sjuk, känts som man hållit på att bli sjuk, men det har inte brutit ut.
Det var i december och jag blev aldrig på riktigt sjuk fast jag trodde hela tiden att nu blir jag sjuk, nu blir jag sjuk.
Men blev alltså inte sjuk.
Och känner inget av det här nu heller?
Inte än, i alla fall.

Ska läsa din länk. Tack.
Citera
2020-03-21, 23:52
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinKamrat
Gör vi något för att skatta antalet smittade? Kan tänka mig att man tar antalet bekräftade smittade, och spridningstakten, under smittspårningstiden (vi antar att mörkertalet är lågt) och extrapolerar, men konfidensintervallet borde växa exponentiellt med tiden.

Perioden fram till den 12:e mars hade vi hyffsad koll, fram tills att vi slutade testa misstänkta fall alltså. Då steg vi med 30% per dag(av de sammalagt smittade dagen innan).

Extrapolera på detta så kommer du nog rätt nära ändå. Det blir rätt många idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in