Citat:
Ursprungligen postat av
Grantoppen2
Jag är rätt säker på att riskgruppen ”äldre” i media i början handlade om 60+ eller 65+, men nu är det plötsligt 70+ överallt i media. Vet någon orsaken till detta? Eller minns jag fel? Har Sverige justerat detta jämfört med övriga världen? Innefattar gruppen ”äldre” olika åldersspann i olika länder?
Jag tycker också det är lite underligt när människor som själva är äldre (de flesta ansvariga på myndigheter, politiker m.m.) pratar om ”våra äldre”, ”de äldre” osv., de tillhör ju själva den gruppen och kanske borde säga ”vi äldre”. Men de pratar om ”de äldre” som om de själva vore purunga. Bara för att man inte är 70 fyllda betyder det ju inte att man är ”ung” om man är 59 eller 60 liksom... Har de problem att acceptera sin ålder?
Jag såg även en äldre man från någon pensionärsförening uttala sig ungefär ”ja detta är farligt för de äldre, men jag är ju väldigt vältränad och ung i kroppen, men så lyckligt lottade är ju inte alla andra i min ålder...”. Gubben var väl kanske 80+! Är detta typiskt för svenska äldre - att de inte vill identifiera sig som ”äldre”? Kan dålig självinsikt och accepterande av sig själv som ”gammal” utgöra ett problemen i försöken att stoppa smittan?
Jag gissar att det är ett problem i stora delar av världen. Allt det här snacket om att 40 är det nya 30 och så vidare stämmer ju till stor del. Folk röker mindre, har bättre mediciner, skönhetopererar sig. Fjantar runt med instagram och resor på weekends i 70 års åldern. Förr var man en gubbe/gumma i en stuga vid den åldern.
Om man tittar på tv och film så ser det helt annorlunda ut mot på 80 eller 90-talet. Då var man en äldre man när man var i 45 års åldern. Nu är man en ung spoling/actionhjälte i sin prime.
Dock så bryr sig inte viruset lika mycket om det här. För det så är 60 år gammalt och inte bikini på mallorca-ungt