2020-03-21, 23:47
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Jojo, kan man ju tycka.
Men kanske bättre gå på fakta än tyckande.
Är det Fake News måhända?

Nej, det är så det är dessvärre. Googla gärna runt på Sverige, Frankrike osv.
Sen kan man ju hoppas att det inte är så, men önsketänkande leder dessvärre inte framåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jag är rätt säker på att riskgruppen ”äldre” i media i början handlade om 60+ eller 65+, men nu är det plötsligt 70+ överallt i media. Vet någon orsaken till detta? Eller minns jag fel? Har Sverige justerat detta jämfört med övriga världen? Innefattar gruppen ”äldre” olika åldersspann i olika länder?

Jag tycker också det är lite underligt när människor som själva är äldre (de flesta ansvariga på myndigheter, politiker m.m.) pratar om ”våra äldre”, ”de äldre” osv., de tillhör ju själva den gruppen och kanske borde säga ”vi äldre”. Men de pratar om ”de äldre” som om de själva vore purunga. Bara för att man inte är 70 fyllda betyder det ju inte att man är ”ung” om man är 59 eller 60 liksom... Har de problem att acceptera sin ålder?

Jag såg även en äldre man från någon pensionärsförening uttala sig ungefär ”ja detta är farligt för de äldre, men jag är ju väldigt vältränad och ung i kroppen, men så lyckligt lottade är ju inte alla andra i min ålder...”. Gubben var väl kanske 80+! Är detta typiskt för svenska äldre - att de inte vill identifiera sig som ”äldre”? Kan dålig självinsikt och accepterande av sig själv som ”gammal” utgöra ett problemen i försöken att stoppa smittan?

Men ja det är ett problem. Ser tanter och gubbar som ränner runt som vanligt. De lever väll i sin egna värld och tror de är 20 år igen.

Problemet är att han kommer smitta andra i sin egen ålder om han inte är någon ensamvarg typ Hugh Hefner och bara spänner på 24 åringar hela dagarna i ända.
Citera
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
Och detta trots stängda gränser, skolor och skidliftar.
Vad kan man dra för slutsatser av det?

Att du inte känner till att coronaviruset har en inkubatuonstid där de smittade är asympotamtiska men ilkväll smittar andra ( villket innebär att karantänen inte har haft effekt än)
Citera
2020-03-21, 23:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Källan är? Du svarar ju inte på frågan. Jag kan skriva vilka subtraktion som helst, 2-1= 1. Bevisar ingenting.

Jag använde siffrorna från inlägget jag kommenterade. Skrivet av VarmaDrycker. Så nej, jag behöver inte källhänvisa. Om du tittar så är det delvis samma siffror som du själv använde när du kommenterade mig.
Citera
2020-03-21, 23:48
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aggkaka
Källa?

Nej, det är inte aktiva fall som redovisas där, utan totala vårdtillfällen sedan utbrottet började.

VG Verdens Gang.
Citera
2020-03-21, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Bara det jag skrev. Planeringen är helt färdig så karantänen kan dras igång på den nivå det nu handlar om. Snacket är att Löfven ska meddela detta i morgon innan arbetsveckan börjar. Vi får se.

Vi får hoppas på det.
Och att Tegnel och co. avskedas på samma gång.
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
En liten kommentar om Sydkorea. Landet framhålls ju som det land somhar lyckats "tygla" smittan. Är ledsen om jag förstör er lördagskväll, men detta gäller bara antalet bekräftade/testade fall. Kanskle har landet nu ont om testkit eller lagt om strategin.

Jag tjatar om att det är dödstalen som visar den verkliga situationen. Och här tickar Sydkorea på stadigt, utan tecken på att avmattas.

Det tickar på, men ökar inte, snarare en tendens till viss avmattning. Jämför man med ett slappt västland ser man de får leva med en explosiv ökning tills åtskilliga gånger fler dör än de som dör en naturlig död. Sydkoreas 3-5 döda per dag nåt annat, inte lika svårt att leva med och självklart att välja.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Bara det jag skrev. Planeringen är helt färdig så karantänen kan dras igång på den nivå det nu handlar om. Snacket är att Löfven ska meddela detta i morgon innan arbetsveckan börjar. Vi får se.

Okej. Låter inte helt osannolikt. Vet du om det gäller in- och/eller utreseförbud för alla typer av icke-nödvändiga resor t ex? Nyfiken i en strut, jag vet...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Det är inte bara döden som är ett problem...
Intensivvård, hjälp med andning och plågas av hög feber i dagar eller veckor, lunginflammation och påverkan på hjärtat.
Ska vi negligera detta?

Vissa verkar ju tro att dör man inte så märks ingenting av Corona.

Jag vill inte ligga hemma och plågas alt. ligga på intensiven, även om jag är övertygad om att jag inte kommer att dö.

Skulle du vilja det?
nej. På samna sätt som jag inte vill bli förlamad i en bilolycka. Men så är det i livet. Man kan inte sluta leva för att det finns en minimal risk.
Citera
Medlem
Ibland undrar jag om det inte fanns några andra alternativ än flockimmunitets-metoden? För kanske det var så illa att vi inte hade några som helst test-kit att tala om. Vi har brist på mediciner. Brist på skyddsutrustning. Brist på lungmaskiner och ventilationer. Vet att Kina delade ut testkit till flera länder, men inte Sverige. Det fanns kanske ingen annan väg att gå än tegnells under Sveriges slimmade förutsättningar? Nu hoppas jag innerligt att det hjälper oss och att det här blir bra nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Källan är? Du svarar ju inte på frågan. Jag kan skriva vilka subtraktion som helst, 2-1= 1. Bevisar ingenting.
Gå bakåt i tråden så ser du källan.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/
Citera
2020-03-21, 23:50
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Respirator måste sättas in i tid. Men även mediciner. I Sydkorea och Thailand gav man vissa mediciner till patienter i inledningsfasen, helst 12 timmar efter att man insjuknade. Detta visade mycket goda resultat. Men Sveriges system omöjliggör detta. Du får bara sjukvård när det gått mycket långt i sjukdomsbilden. Då kan det många gånger vara för sent. Varför väljer Sverige att göra så här?

Pga att Sveriges sjukvård är extremt eftersatt. Stora brister och underbemanning innan Corona - EXTREMT eftersatt nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in