2020-03-21, 23:44
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag håller med dig till 100%. Det är verkligen ett högt spel att spela och vara så slapp i restriktionerna, det finns erfarenhet ifrån massor med länder, och när man inte vet så kan man agera dag för dag och se tiden an, och följa utvecklingen dagligen. Det är som du säger ett riskfyllt agerande.

- Ja, det är riskabelt. Och det förefaller allt mer som att Anders Tegnell har satsat på den förlorande strategin.

Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Det verkar som de chansar och det har nu kommit prestige in i detta, hörde man sist (fredags), där man anklagade folket för att vara för kritiska emot Anders Tegnell.

- Gjorde journalistkåren som dom alltid brukar göra, när några medborgare uttrycker åssikter som avviker från journalistkårens politiska program? Sveriges journalister är bedrövliga.

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Allt tyder på att hundratusentals människor i Sverige redan har corona, de flesta med små eller inga symptom.

- Viruset har fått sprida sig i samhället utan verksamma motåtgärder. Anders Tegnell har lugnt accepterat att 50 – 70 procent av befolkningen kan drabbas av Corona. När Anders Tegnells önskemål är på väg att bli verklighet, så visar det sig att sjukdomen är farligare än Anders Tegnell hade hoppats. Ojsan?

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att stänga av världen och vänta på vaccinet är ingen plan, det är en planerad katastrof.

- En bättre plan hade varit att bekämpa smittspridningen kraftigt och tidigt. Flygtrafiken borde ha stoppats från länder där smittspridning pågår. Att ställa några flygplan på marken hade varit en ganska lindrig åtgärd jämfört med den samhällskollaps som nu håller på att inträffa. Ifall några resenär hade lyckats anlända från ett smittdrabbat område, så borde dessa resenärer ha förts till sjukhus och satts under övervakning.

Men smittskyddsmyndigheterna valde att istället agera med stor likgiltighet.
Citera
2020-03-21, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jag såg även en äldre man från någon pensionärsförening uttala sig ungefär ”ja detta är farligt för de äldre, men jag är ju väldigt vältränad och ung i kroppen, men så lyckligt lottade är ju inte alla andra i min ålder...”. Gubben var väl kanske 80+! Är detta typiskt för svenska äldre - att de inte vill identifiera sig som ”äldre”? Kan dålig självinsikt och accepterande av sig själv som ”gammal” utgöra ett problemen i försöken att stoppa smittan?
Eftersom medellivslängden i Italien motsägelsefullt nog är högre för de som dör i corona, än de som inte gör det, så är det rimligtvis just de ”starka gamlingarna” som stryker med i corona.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Jag läser på för fulla muggar. De som kräver intensivvård är mellan 80-90år. Hur många under 40 år har dött i Sverige?
Jag orkar inte mer kommentera hypokondriker som du syntes vara.

Vi får låsa in 40-talisterna och dom som är ännu äldre,case closed.

Uppdatera dig igen.

"Enligt registret har det funnits 9 patienter mellan 20 och 49 år, 20 patienter mellan 50 och 65 år, 20 mellan 66 och 79 år och bara 6 personer på 80 år eller mer. "

https://www.svt.se/nyheter/rubrik-79
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
I Norge tar man nu respiratorer från patienter med aymotrofisk lateral skleros och ger dem till coronapatienter. Ytterligare ett av dessa extremt svåra etiska dilemman som denna kris har gett upphov till.

Och detta trots stängda gränser, skolor och skidliftar.
Vad kan man dra för slutsatser av det?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
En liten kommentar om Sydkorea. Landet framhålls ju som det land somhar lyckats "tygla" smittan. Är ledsen om jag förstör er lördagskväll, men detta gäller bara antalet bekräftade/testade fall. Kanskle har landet nu ont om testkit eller lagt om strategin.

Jag tjatar om att det är dödstalen som visar den verkliga situationen. Och här tickar Sydkorea på stadigt, utan tecken på att avmattas.
I sammanhanget egentligen ett sjukt uttryck - men det är helt träffande. Och det säger mer om flockimmunitessektetisterna ....
Citera
2020-03-21, 23:46
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Det kallas att ha ett liv och inte förstöra sitt liv för att ett tiotal livströtta multisjuka äldre går och dör. Vad ska dom leva för ens? Dom är nog bra trötta på sin tillvaro som bara går åt ett håll. Låt folk leva sina liv.
Det är inte bara döden som är ett problem...
Intensivvård, hjälp med andning och plågas av hög feber i dagar eller veckor, lunginflammation och påverkan på hjärtat.
Ska vi negligera detta?

Vissa verkar ju tro att dör man inte så märks ingenting av Corona.

Jag vill inte ligga hemma och plågas alt. ligga på intensiven, även om jag är övertygad om att jag inte kommer att dö.

Skulle du vilja det?
Citera
2020-03-21, 23:46
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Ah, okej. Jo, att de såklart diskuterar nån form av (light) karantän kan jag tänka mig. Att det blir full lock down redan till veckan, tveksamt... men att de inte vill ha stockholmare rännandes runt i landet vid påsk känns ju givet. Någon info mer du kan delge?
Bara det jag skrev. Planeringen är helt färdig så karantänen kan dras igång på den nivå det nu handlar om. Snacket är att Löfven ska meddela detta i morgon innan arbetsveckan börjar. Vi får se.
Citera
2020-03-21, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
En liten kommentar om Sydkorea. Landet framhålls ju som det land somhar lyckats "tygla" smittan. Är ledsen om jag förstör er lördagskväll, men detta gäller bara antalet bekräftade/testade fall. Kanskle har landet nu ont om testkit eller lagt om strategin.

Jag tjatar om att det är dödstalen som visar den verkliga situationen. Och här tickar Sydkorea på stadigt, utan tecken på att avmattas.

Tror många tänker på att dom ändå har relativt låga tal mtp hur länge dom har haft smittan i samhället, geografisk närhet och förbindelser med Kina, samt jmf med andra länder.

Bra citat du har längst ner. Jag önskar att någon dokumenterade alla dessa påståenden och diverse utlandet som folk matas med, men som aldrig står i någon officiell rapport som publiceras på FHM.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
Och detta trots stängda gränser, skolor och skidliftar.
Vad kan man dra för slutsatser av det?
Att man varit sent ute och/eller inte gjort tillräckligt.
Citera
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Fast det är regeringen och fhm som beslutar om det. Och det är inte ens lite sannolikt att dom ska vilja utfärda karantän av Skåne. Lev i verkligheten.

Vi lever i verkligheten allihop.

Men Du vill att andra ska DÖ...
Det är skillnaden och kanske det blir DIN verklighet också när smittan sprids mer.
Citera
Medlem
Aggkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
I Norge tar man nu respiratorer från patienter med aymotrofisk lateral skleros och ger dem till coronapatienter. Ytterligare ett av dessa extremt svåra etiska dilemman som denna kris har gett upphov till.

Källa?

Citat:
Ursprungligen postat av Vilarosa
Men det står ju på SIR att det ligger 73 personer på IVA pga Covid?
Hela landet alltså.

Nej, det är inte aktiva fall som redovisas där, utan totala vårdtillfällen sedan utbrottet började.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ökningen av de smittade avtar ju. Ökningen går från tusen ena dagen, till 664 nånting andra dagen till 571 tredje dagen.

Definitionen av avstanning.
Och Tegnell gör såklart den mest optimistiska tolkning man kan göra. Jag skulle ju snarare tro att det beror på begränsad testkapacitet. Skulle vara intressant att se relationen mellan antal test och antal positiva. Säg att de testar ungefär samma antal varje dag, t.ex. 10.000, och att den ökning av antal smittade som redovisas beror på att andelen positiva prov ökar. Att ökningen avtar beror då på att man närmar sig taket, som är 100% positiva prov. (Siffrorna är såklart hypotetiska).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in