2020-03-21, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av noooooo
Blir nog många döda nästa vecka tyvärr..

En vecka in på karantänen är vi så lär ju inte se några bättre siffror förräns om 3-4 veckor heller..

Det är lugnt på gatorna asså, folk är hemma. Många grannskap har fester på sina balkonger med varandra, spelar musik osv. Men folk håller sig hemma.

Mm. Nu är ju ju jag en random kontorsråtta, men jag har ju några fungerande hjärnceller och det jag sett från Spanien sen i onsdags gör mig gråtfärdig. Jag fruktar Megadeath from Spain.

Vill bara att skiten nu skall lugna sig
Citera
2020-03-21, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Här är några belgiska experter som anser att det var ett misstag att stänga skolorna: https://www.hln.be/de-krant/interview-marc-van-ranst-en-steven-van-gucht-geven-toe-we-hadden-scholen-nooit-mogen-sluiten~a0f6493 0/. Det var ett politiskt beslut som enligt dem saknade vetenskapligt stöd. Men jag antar att de är lika inkompetenta som Tegnell. Och tänka sig, i Norge och Danmark finns det de som ifrågasätter besluten där, chefen för Sundhetsstyrelsen i Danmark konstaterar krasst att det är ett politiskt beslut.

De är inga experter. De är feminister precis som Tegnell.

Riktiga experter insisterar att skolor och förskolor är mycket stora drivare av pandemier och bör därför stängas för att kväva smittspridningen.
Citera
2020-03-21, 22:12
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .caz
Har en person på jobbet som är hemma sjuk med Corona. Han blev smittad utomlands och har inte varit på jobbet smittad.
Misstänker att folk inte kommer vara så sugna på att vara i närheten av honom när han kommer tillbaka på Måndag. Hur kan man veta att han inte smittar längre? Enligt honom så räcker det med att man känner sig frisk och att dom inte gör tester för att friskförklara

14 dar efter symtom sa WHO om jag ej minns fel...................
Citera
2020-03-21, 22:12
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är inte huslånet som är problemet. Det är samhällseffekten av att alla i Sverige förlorar sitt livs hela sparkapital, när bolånet överstiger värdet av alla dina tillgångar med miljonbelopp, och du samtidigt är arbetslös.
Hur tänkte man från första början om man överbelånar sig?
Jo, men du, så att, fan en ny bil måste man, fan. Villan har ju stigit med 800.000 bara sedan vi köpte den för fyra år sen, nu bliré Thailand sen en ny altan å fan vet allt jag kan köpa nu när vi lånat 800.000 till.
Eller.
Fan vad dom övervärderar villorna. här, fan tänk om bubblan spricker?
Citera
2020-03-21, 22:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Barnen smittar varandra och sedan smittar sina föräldrar som jobbar i vården och i samhället, osv.
Skolor och förskolor är mycket stora drivare av pandemier. Det är precis varför hela Europa stängde skolor och förskolor först. Och det är tyvärr precis varför Sverige inte gjorde det. Det som händer kan inte bara vara inkompetens.
Ja, men hur ska du räkna hur många som har dött p g a att skolorna är öppna?

Hur många har i dagsläget dött p g a öppna skolor? I världen? I Sverige?
Citera
Medlem
Smaka-migs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Mm. Nu är ju ju jag en random kontorsråtta, men jag har ju några fungerande hjärnceller och det jag sett från Spanien sen i onsdags gör mig gråtfärdig. Jag fruktar Megadeath from Spain.

Vad har du sett? länka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suranappar
Min lokala pizzabagare köra handskar idag, åndå duktigt.
Det har min haft länge. Men han har samma handskar när han tar kontanter och trycker på kassaapparaten.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Synd att vi inte får uppgifter hur många som anses avlida AV corona. Nu får vi bara uppgifter om hur ånga som avlider MED corona.
Kanske det är svårt att diagnostisera det. Blir kanske en combo av orsaker.
Citera
2020-03-21, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666

Jag med.. tär på en detta!
Citera
2020-03-21, 22:15
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Det där var ett bra inslag.

Allt som Folkhälsomyndigheten har gjort, har präglats av ständiga misslyckanden. Flygplanen från Kina fick landa. Skidturisterna fick rådet att gärna åka till Italien. Allt har varit galet. Kan vi fortsätta att ha någon som helst tilltro till Folkhälsomyndigheten?

- Alla andra länder kanske inte styrs av hänsynslösa galningar som Anders Tegnell.

Vissa länder har framgångsrikt bekämpat Corona-viruset genom att agera tidigt och kraftfullt. Europas myndigheter borde ha gjort samma sak. Europas smittskyddsmyndigheter gjorde ett enormt fel när dom bara satt och tittade på när flygplanen anlände med resenärer från länder med smittspridning.

- Att luta sig tillbaka och hoppas på flockimmunitet är en farlig strategi när det handlar om en sjukdom som till stor del är okänd.

Vet vi att sjukdomen verkligen är ofarlig för stora delar av befolkningen? Vad händer ifall sjukdomen visar sig vara farligare än Anders Tegnell har räknat med? Nu förefaller det som att Corona-viruset kan ge bestående skador hos patienter som överlever. Sådant borde expertisen ha begrundat innan dom bestämde sig för att avstå från att bekämpa sjukdomen.

Anders Tegnell spelar ett farligt spel, med svenska folkets hälsa som insats. Ifall Anders Tegnell har fel, så kommer han att ha skapat en enorm katastrof för svenska folket. Anders Tegnell har redan skapat en onödig katastrof genom att välkomna resenärer som anländer från områden med smittspridning.

Jag håller med dig till 100%. Det är verkligen ett högt spel att spela och vara så slapp i restriktionerna, det finns erfarenhet ifrån massor med länder, och när man inte vet så kan man agera dag för dag och se tiden an, och följa utvecklingen dagligen. Det är som du säger ett riskfyllt agerande.

Jag tror man måste förstå att Folkhälso(a)myndigheten ser till hälsan främst, och det innebär att deras beräknande för åtgärder innehåller, tex. hur ska det gå för barnen om de inte spelar fotboll? Och riskera att få sämre hälsa.

Det verkar som de chansar och det har nu kommit prestige in i detta, hörde man sist (fredags), där man anklagade folket för att vara för kritiska emot Anders Tegnell. Det om något, skulle verkligen vara en väckarklocka att befolkningen är väldigt oroliga och känner inte att Folkhälso(a)myndigheten har kontroll. Jag försvara verkligen hotelser eller andra uttalanden emot Anders Tegnell. Men det borde för Folkhälsomyndigheten vara en parameter de måste ta med i sina åtgärder.
Citera
Medlem
Talespins avatar
Hur efterblivna är Stockholmare på en skala?

https://www.friatider.se/stor-coronasmitta-i-are-lakare-vill-satta-skidorten-i-karantan

Det är ganska känt att Stockholmare flockas till Åre vid den här tiden. Är det så jävla viktigt att få gå på after ski?
Citera
Medlem
Häftigt ändå hur Storbritannien snart har satt igång egen produktion av tusentals ventilatorer. Tänk om vi kunde göra något liknande i Sverige.

https://news.sky.com/story/coronavirus-extraordinary-uk-effort-to-produce-thousands-more-ventilators-11961559?fbclid=IwAR3qWn3n gJ5Z1YbZxqCl3nb5NTm7ElaO0iIGzXxJwFlRNRz7c03Xa8jGHR I
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in