2020-03-21, 23:40
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Premiärminister Conte framträdde nyss i ett extrainsatt tal!

Man stänger till ytterligare. Produktionen skärs ner, hemarbete gäller. Mataffärer, apotek, bank, post och försäkringsbolag hålls öppet.
Man har under dagen setat i förhandlingar med facket (och arbetsgivarna antar jag, har inte koll på alla organisationer och akronismer).

Han manade till lugn, och att undvika panik och köbildningar - matvaror kommer att finnas.

Han tröck hårt på behovet av att man respekterar de restriktiva regler som gäller för vistelse utomhus. Han betonade att man också äventyrar de som kämpar mot virusets hälsa: sjukvårdspersonal, ordningsmakt och matvaruhandlarna.

Han avslutade med att garantera att staten finns kvar för medborgarna och att den kommer att finnas redo när landet startas upp igen.

Väldigt starkt tal.
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Fel!!
10/3 hade man 131 positiva fall och idag ligger man på 147. https://www.statista.com/statistics/1102777/south-korea-covid-19-daily-new-cases/
Men naturligtvis betydligt färre fall nu än då man testade som flest, därav ordet trend.

Antalet döda är nog svårt att uttala sig om på grund av eftersläpningen men med 15000 testade per dag bör det inte genereras några större överraskningar där.

De hade ca 500-800 nya fall per dag någon vecka månadsskiftet februari-mars.

Antal döda per dag i länken nedan ser snarare ut att ha en nedåtgående trend sen 1:a mars än motsatsen. Anmärkningsvärt då dödsfall kommer med fördröjning.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/south-korea/
Citera
Medlem
Guldtandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Det kallas att ha ett liv och inte förstöra sitt liv för att ett tiotal livströtta multisjuka äldre går och dör. Vad ska dom leva för ens? Dom är nog bra trötta på sin tillvaro som bara går åt ett håll. Låt folk leva sina liv.
Du vet väl att det inte är endast gamla personer som blir drabbade av detta? Det finns unga sjuka personer också, om du inte visste det.
Citera
2020-03-21, 23:41
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Nej. Personen jag lyssnade på hade själv missuppfattat 19 fall totalt, med 19 nya fall. Det blev ju fel, vilket jag väl kan medge.

Ah, okej. Jo, att de såklart diskuterar nån form av (light) karantän kan jag tänka mig. Att det blir full lock down redan till veckan, tveksamt... men att de inte vill ha stockholmare rännandes runt i landet vid påsk känns ju givet. Någon info mer du kan delge?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Vilken medicin tänker du på?
Antibiotika eller?

En medicin var en kombination av två olika antibiotikatyper. En annan som de testat börjar på R.
Gå gärna in och läs vad forskare och läkare från hela världen säger på flutrackers.com
Väldigt vetenskapligt men det kan väl inte skada. Eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Ja det gjorde jag. Det visade sig att personen hade förväxlat 19 fall sammanlagt med 19 nya - så det blev fel och det medger jag.

Men det står ju på SIR att det ligger 73 personer på IVA pga Covid?
Hela landet alltså.
Citera
Medlem
Jag är rätt säker på att riskgruppen ”äldre” i media i början handlade om 60+ eller 65+, men nu är det plötsligt 70+ överallt i media. Vet någon orsaken till detta? Eller minns jag fel? Har Sverige justerat detta jämfört med övriga världen? Innefattar gruppen ”äldre” olika åldersspann i olika länder?

Jag tycker också det är lite underligt när människor som själva är äldre (de flesta ansvariga på myndigheter, politiker m.m.) pratar om ”våra äldre”, ”de äldre” osv., de tillhör ju själva den gruppen och kanske borde säga ”vi äldre”. Men de pratar om ”de äldre” som om de själva vore purunga. Bara för att man inte är 70 fyllda betyder det ju inte att man är ”ung” om man är 59 eller 60 liksom... Har de problem att acceptera sin ålder?

Jag såg även en äldre man från någon pensionärsförening uttala sig ungefär ”ja detta är farligt för de äldre, men jag är ju väldigt vältränad och ung i kroppen, men så lyckligt lottade är ju inte alla andra i min ålder...”. Gubben var väl kanske 80+! Är detta typiskt för svenska äldre - att de inte vill identifiera sig som ”äldre”? Kan dålig självinsikt och accepterande av sig själv som ”gammal” utgöra ett problemen i försöken att stoppa smittan?
Citera
2020-03-21, 23:42
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Det kallas att ha ett liv och inte förstöra sitt liv för att ett tiotal livströtta multisjuka äldre går och dör. Vad ska dom leva för ens? Dom är nog bra trötta på sin tillvaro som bara går åt ett håll. Låt folk leva sina liv.
Men så du uttrycker dig! Skäms.
Känner du dig pressad?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Precis vad jag inte ville höra! Skåne ska vara fredat från detta ;D
Fast det är regeringen och fhm som beslutar om det. Och det är inte ens lite sannolikt att dom ska vilja utfärda karantän av Skåne. Lev i verkligheten.
Citera
Medlem
DinKamrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
För tidigt att säga tror jag, oklart för mig om det kommer kompletterande data på torsdag-fredag för vecka 12, exempelvis regionala skillnader. Men klart är att andelen smittade kommer vara en viktig faktor att följa nationellt som regionalt.

Gör vi något för att skatta antalet smittade? Kan tänka mig att man tar antalet bekräftade smittade, och spridningstakten, under smittspårningstiden (vi antar att mörkertalet är lågt) och extrapolerar, men konfidensintervallet borde växa exponentiellt med tiden.
Citera
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Tegnell tänker på "nästa våg" på det sättet det simuleras i Imperial College-artikeln. Men deras simulering tog inte höjd för exponentiell ökad testning.

Vi har sjukt många bolag som jobbar med att massproducera testkits nu. Vi kommer ha miljarder av testkits efter sommaren.
Jag förstår inte vad du menar med "exponentiell ökad testning"? Kan det definieras tydligt? Och varför är det relevant?

Menar du att vi kan testa fler? Visst, det skulle kanske hjälpa oss något med att planera åtgärder, men endast på detta indirekta sätt kan det i mina ögon vara till hjälp. (Angående vad jag skrev tidigare så borde kurvan för sjuka ha utseendet av 1-e^x från den hypotetiska dag som coronafallen gör ett tvärstopp.)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Storbritannien har knappt halva Sveriges spridning enligt worldometer, och de har stängt skolorna. Likaså stängde skolorna i östasien (Japan, Sydkorea et c) tidigt, och de har lyckats.

Så gör man även i USA när det gäller influensa. Inget konstigt. Om någon faller och skadas men dör i sviterna pga diabetes som gör att inte inre blödning läker antar jag det är rimligt notera det som en fallskada.
Det beror nog på hur man räknar. UK har dubbelt så många döda per capita. Mest rapporterade cases är ju även en fråga om hur många man testar.

Ok, jag visste inte att de räknade så. Men det blir ju enormt missvisande när man ska utvärdera dödligheten för en sjukdom. Speciellt när gamla och sjuka utgör nästan hela underlaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in