Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Just det, lärarna måste fortsätta att arbeta även om skolorna stänger. Vem ska passa deras barn? Lärarna tillhör inte yrkena på listan, hur har de tänkt där?
Jag är inte emot att skolorna stängs men jag undrar hur de tänkt lösa problemet med deras barn.
Det behövs ju inte lika många lärare, om de fysiska skolorna är stängda. Och hur många lärare är det egentligen, som har barn under låt oss säga tio år, och som dessutom antingen är ensamstående förälder, eller vars medförälder inte kan vara hemma p.g.a. samhällsviktigt yrke? Jag tänker, att är man skild och den ena föräldern har ett samhällsviktigt yrke, så är det enda rätta att den som kan vara hemma har barnen på heltid (och den andra får träffa dem varannan helg, om det ur smittskyddssynpunkt är tillrådligt.) SÅ många kan det inte vara, att övriga inte kan klara arbetsbördan, om skolan gått över till distansundervisning.
Dessutom kan väl lärarna som är hemma med sina barn, ändå göra en del av arbetet på internetportalen hemifrån? Skriva prov, rätta prov och uppsatser, dela ut uppgifter, checka av att alla barn har checkat in till sina lektioner, delta i videosamtal... OK med flera små barn blir det svårt om man är helt ensamstående förälder, men åter - detta kan inte gälla så många, att det gör en skolstängning omöjlig. Här i Sverige måste vi alltid lyfta upp svårigheterna med allting, medan andra länder lyfter upp möjligheterna...