2020-03-21, 22:15
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomullsvanten
Någon som vet var det finns data, dag för dag, med hur mycket folk som ligger på IVT just nu? Såg en hemsida innan men kan ej hitta den nu.
Jag tror att vården har fullt upp och inte har tid att informera dig om läget varje timma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Sluta trolla.

Vadå trolla, visst om du tror på mig så finns det andra som är det, låt människor har lite kul. Tycker du du/ni är så extremt fjolliga i denna tråd. Jag offtar mitt liv för detta virus pallar inte bry mig. Gå till jobbet gör er skit, låt landet rulla. Multisjuka och parasiter dör väldigt positivt för mig för jag att jag inte behöver försörja bajs längre.
Citera
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Släpp det där tramset om flockimmunitet. Det är bara ett modeord en del svänger sig med för att verka coola.

Nej, det är ett snuttefilts-önskedröm för alla vilsna får som vill höra till en flock.. ett lockrop från en Varg..
Citera
2020-03-21, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
De som pratar om flockimmunitet gör ett misstag om de tror att Svenskar är som en flock dumma får som tänker gå med på att bli infekterade bara föra att FHM vill det.

De flesta kommer hålla sig borta ifrån att bli smittade vare sig FHM vill det eller inte. Ju intelligentare och mer påläst en individ är, ju större är sannolikheten dessutom. Se på lärarna i skolorna som sjukskrev sig såfort de fick chansen, en klar majoritet på många skolor. Kvar sitter barnen som tvingas dit utan någon lärare närvarande. Likadant är det med sjukvårdspersonal, kassörskor många andra grupper som är speciellt utsatta av smittorisk.

Sjukskriver de sig inte så blir de snart sjuka och kommer ändå försvinna från sina jobb.

Samhället stängs ner på ena sättet eller det andra, om detta har FHM inget att säga tilll om.
Allt tyder på att hundratusentals människor i Sverige redan har corona, de flesta med små eller inga symptom.

Folk kan försöka att hålla sig undan, men även om bara 25% i Stockholm har immunitet så ger det stor effekt när andra vågen kommer. Det betyder att man smittar 25% färre personer i snitt, och det ger enormt stor skillnad för hur explosiv spridningen blir. Det ger sjukvården möjligheten att ge intensivvård till de som behöver det.

Att stänga av världen och vänta på vaccinet är ingen plan, det är en planerad katastrof.
Citera
2020-03-21, 22:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Folk i den här tråden kommer inte förstå något förrän deras bostäder sjunkit 70% i värde, svenska pensionssystemet har avvecklats eftersom det inte finns några pengar i fonderna, och vi inte har råd med allmän skola eller sjukvård längre.

Det ska vi väl ta oss igenom. Allmän skola eller det här moderna konsumtionssamhället öht är ett väldigt nytt påhitt för människan och knappast något som vi rent naturligt sett har behov av. Snarare går detta levnadssätt starkt emot både mänsklig natur och den totala balansen/ekosystemet på jorden.

Självklart är vårat moderna levnadssätt inget som håller i längden ändå och nu är vi på väg att bli bryskt påminda om detta faktum.
Citera
2020-03-21, 22:17
Medlem
Dbloodss avatar
Alla som inte ha fler åtgärder: Men låt då storstadregionerna tuffa på vanligt, men stäng vägarna ut ur dem helt. Allt kan vara öppet och alla kan jobba på. Samhällsproblemen är ju störst där så fri spridning av viruset inom karantän i storstäderna borde vara bästa lösningen för Sveriges ekonomi.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Släpp det där tramset om flockimmunitet. Det är bara ett modeord en del svänger sig med för att verka coola.

Nä det är det faktiskt inte. Ända till i fredags, så var Folkhälsomyndighetens åtgärder, baserade på att folk skulle uppnå folkimmunitet. Även England hade den inställningen till BJ lyssnade på forskarna.

Off topic.

Alkohol är ju dessutom något som gör att vi människor får lägre spärrar.
Citera
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Det är en flummig teori som vänsternpatrask i myndigheten kommit på för att låta kreativa. Den fungerar inte i praktiken, precis som allt annat som de kommer med på övriga myndigheter.
Det är många dönickar i tråden som verkar mena att "flockimmunitet" är något påhittat som inte kan uppkomma. Ingen har dock gett något argument för den saken. Vill du vara den första att göra ett försök?
Citera
Medlem
Rätt så lugnt idag! Eller? Lugnet före stormen kanske.
Citera
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suranappar
Vadå trolla, visst om du tror på mig så finns det andra som är det, låt människor har lite kul. Tycker du du/ni är så extremt fjolliga i denna tråd. Jag offtar mitt liv för detta virus pallar inte bry mig. Gå till jobbet gör er skit, låt landet rulla. Multisjuka och parasiter dör väldigt positivt för mig för jag att jag inte behöver försörja bajs längre.

Ring suicidallingen. Du verkar inte må så bra. Jag tycker synd om dig.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Nu blev jag faktiskt positivt överraskad. Får hoppas att det betyder att Löfvén äntligen tappat förtroendet för stollar som Tegnell och vänder sig till expertis i just de länder som lyckas bekämpa smittan. I så fall, bra Stefan!

https://www.di.se/nyheter/lofven-i-samtal-med-sydkoreas-president-hoppas-pa-samarbete-om-vaccin/
Nåja, bekämpa är väl till att ta i men man har lyckats bromsa den uppåtgående trenden och ligger nu blott på 100-150 nyupptäckta fall dagligen.

Detta är såklart bra siffror jämfört med europeiska länder givet befolkning och antal tester.

Finns kanske en risk att man förlitar sig för mycket på masstesterna bara och kommer behöva testa alla som reser in i landet, som Kina, då detta blir nästa bekymmer efter man tyglat spridningen.
Citera
2020-03-21, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är inte huslånet som är problemet. Det är samhällseffekten av att alla i Sverige förlorar sitt livs hela sparkapital, när bolånet överstiger värdet av alla dina tillgångar med miljonbelopp, och du samtidigt är arbetslös.

Ja och det är ett litet problem som löser sig över tid vilket inte en stor andel förlorade nära och kära gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in