2020-03-21, 20:42
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Du har helt rätt. Det här kunde man såklart misstänka när vi gick från 0-13 direkt, men här finns det svart på vitt. Någon större hemlighet var det ju dock inte, däremot nämnt i förbifarten utan några kritiska frågor.

https://www.expressen.se/nyheter/flera-smittade-med-viruset-ar-nu-friska/

Expressen intervjuade Maria Svensson, verksamhetschef för infektionskliniken vid Centralsjukhuset i Karlstad
Se där!
Tack!
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Det är ruskigt kort nu och mycket handlar om att regeringen inte förrått och vidtagit åtgärder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
18 månader eller mer är prognosen för att få fram vaccin. Innan dess kommer man inte kunna sluta med social isolering, mer än kortvarigt. Det kommer blossa upp igen.

Jag har sett den videon redan, och det är förvisso hjärteskärande, men jag tycker det ser ut som relativt välfungerande fältvård i en tid av kris.

Ingen vill att folk ska dö, men om alternativet är 50% arbetslöshet, kollaps för global handel och internationella samarbeten, och inget fungerade välfärdssystem på många decennier, så måste man fundera i andra banor. Folkhälsomyndigheten gör helt rätt.

Läs mitt svar till Hominem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan du utveckla, informationen är känd sedan tidigare, så varför postar du den igen, varför är det bra info, vad ska vi ha informationen till gång på gång, har jag missat något?

Jag trodde just de siffrorna var dagsfärskt, men kanske inte var så? Inget mer än det.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Det värsta är dessa skräckhistorier man hör när de sjuka kvävs av sina egna lungor samtidigt som de är vid
medvetande och skriker och ner att man vill träffa sina partners, barn och barnbarn..

800 om dagen.

800..

Sen är de ju nästan 2000 om dagen i hela världen Fyfan.

Hamnar jag eller mina nära i dessa situationer skulle jag önska att man kunde få dödshjälp.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
har Italiens strategi med karantän och nedstängningar fungerat. Verkar inte gå så bra?

Sannolikt skulle ännu fler ha dött utan åtgärderna. Samt att dessa som dör nu blev smittade för typ 8-14 dagar sedan...
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nä. CFR är antalet döda delat på antalet diagnostiserade.

Nej. Det är det inte.
Citera
2020-03-21, 20:43
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Det är så tragiskt att sitta bredvid och se eländet. Står bredvid min anhörig och när hon jobbar inom Web-läkare, här gäller råd och hänvisning. Normalt skulle de flesta hänvisas till akuten, men order som har gått ut till alla inom Webläkarna är: INGEN SOM SKA LÄGGAS IN FÖR FYSISK VÅRD SKA INTE TESTAS FÖR CORONA. Alltså ska de med svåra symtom hänvisas till hem-karantän. Fy fasen vad detta är hemskt, själv står jag bredvid och förstår vad som komma skall!

För satan! Titta på Italien, här växer dödstalet med gigantiska mått - ser ni inte sambandet! Håll er inne, ta bort era barn från skolan - nån jäkla självbevarelsedrift finns väl kvar.

Vakna och förstå allvaret!

Sådant här får mig att direkt tänka på en gammal hederlig scen från förr. HALLELUJA VÄLSIGNA OSS HERR PRÅFETÄN! DÅMMEDAGEN ÄR HÄR!

https://www.youtube.com/watch?v=D8WmvMCTW_g
Citera
2020-03-21, 20:44
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det finns inget R0 som pekar på detta.

Vi har i flera veckor fått den uppgiften från flera håll i olika länder.
Citera
2020-03-21, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
har Italiens strategi med karantän och nedstängningar fungerat. Verkar inte gå så bra?

1- Dom gjorde det försent.

2- Befolkningen följde/följer inte uppmaningarna.

3- Sannolikt ändå lägre antal kritiskt sjuka/döda 3 veckor efter karantän, än om dom inte hade gjort det.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Massdöd väntar runt hörnet, regeringen hade inte förmåga att reda ut denna kris.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vi har i flera veckor fått den uppgiften från flera håll i olika länder.

Jag listade 7-8 publikationer som visar att R0 ligger mellan 2-3.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in